Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-24, 01:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vulvus
Fast jag tror det finns fler än så. Var ju ett dråp- också i Eckerö- i början på 2000-talet. Minns ej namnen nu men det var inom familjen, en son som dräpte sin far eller hur det var?

Och nog har det hänt mer än det.
Sedan är frågan hur man ska räkna de fall där den ena vuxna i familjen tar livet av sin familj innan de tar livet av sig själv? Men nog är det ju absolut mord att ta livet av andra. En pappa tog ju bort sina barn och var det fru med, på 1990-talet.
Och mer finns, nu är minnet kort och jag vet såklart ej om allt som sker och har skett.

Men ändå, absolut väldigt ovanligt med mord på Åland! Våldet i Eckerö dock tycker jag ligger över medel i jämförelse med andra kommuner och det är ju intressant.

Familicide o utvidgat självmord odyl är ju mord i lagens mening utan tvekan så det bör nog ålänningar ta för vana att räkna. Särskilt ålänningar, kanske. Sen då kan det ju va olika från fall till fall hur saken hänger ihop i varje enskilt fall. Det är ju alltid så att en utredning eller domstol bedömer vad som har skett och varför och hur välgenomtänkt det där egentligen var. Och hur många som kan anses ha varit med på båten s.a.s.
Citera
2021-02-24, 09:26
Medlem
Nu håller den här tråden på slirar ut, från att i första hand, haft syfte på att fokusera på mordet i eckerö 26/2-2020,till att avhandla diverse mord begångna på Åland.

När uppmärksamheten inom kort kömmer öka, när polisen snart släpper mera info om eckerö mordet, så kunde vi väl alla försöka hålla denna tråd BARA för detta. Har nån behov att fortsätta diskutera Mord på Åland, så kan nån ju öppna en egen tråd för det. Så lätt att en tråd"spårar ur", och jag var själv lite medskyldig också till detta i denna tråd, att börja ge info om ett mord på 90 talet, sorry.
Citera
2021-02-24, 11:12
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spygatt
Nu håller den här tråden på slirar ut, från att i första hand, haft syfte på att fokusera på mordet i eckerö 26/2-2020,till att avhandla diverse mord begångna på Åland.

När uppmärksamheten inom kort kömmer öka, när polisen snart släpper mera info om eckerö mordet, så kunde vi väl alla försöka hålla denna tråd BARA för detta. Har nån behov att fortsätta diskutera Mord på Åland, så kan nån ju öppna en egen tråd för det. Så lätt att en tråd"spårar ur", och jag var själv lite medskyldig också till detta i denna tråd, att börja ge info om ett mord på 90 talet, sorry.

Nåja lite perspektiv är aldrig fel och nu är det konstaterat att mord överlag på Åland är extremt ovanligt och nu en överlagd mordbrand är mig veterligen helt unikt, iaf sedan Krimkriget eller Stora Ofreden.
Citera
2021-02-26, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spygatt
Med tanke på att dessa som utförde detta, i mitt tycke, helt rättvist, och B. O, fick vad han vär värd, så tycker jag ändå vi inte rotar alltför mycket i detta, när personerna är kvar i livet, lämnat detta bakom sig, och skötsamma medborgare. Hela fallet var sekretessbelagda, låt det så vara, för en gångs skull.

Håller helt med. Och hade gjort samma sak om jag själv eller mina barn hade drabbats av samma handling.
Citera
2021-02-26, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nåja lite perspektiv är aldrig fel och nu är det konstaterat att mord överlag på Åland är extremt ovanligt och nu en överlagd mordbrand är mig veterligen helt unikt, iaf sedan Krimkriget eller Stora Ofreden.

Ja, medskyldig jag med. Det är väl det kanske att mord på Åland är ett ämne som så väldigt sällan dryftas/ är aktuellt. Att mord har en fascinerande del för människor ser man ju på tv-tablån en vanlig kväll, hur många mord avhandlas inte i tv-soffan per vecka hos många. Men jo i denna tråd är det Eckerö-dådet som har fokus.

OT
Men nog skulle de åländska morden platsa i tv-tablån de också!
Citera
2021-02-26, 10:03
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Håller helt med. Och hade gjort samma sak om jag själv eller mina barn hade drabbats av samma handling.
Felpost! Lätt at rota ihop det när alla andra fall också ska diskuteras i tråden.
Citera
2021-02-26, 16:31
Medlem
Citat:
Wait? What!? Skulle det alltså på riktigt finnas en story bakom som rättfärdigar överlagd mordbrand? Skulle inte tro det va?

Edit: Felpost här med. Förstod att det var ett annat fall som avsågs.
Citera
2021-03-09, 21:43
Medlem
Poddes avatar
När tror ni man får veta något?
Citera
2021-03-11, 16:11
Medlem
Ismises avatar
Nog rädd för att det dröjer till 29de April då åtalet väcks.

Citat:
Ursprungligen postat av Podde
När tror ni man får veta något?
Citera
2021-03-22, 12:53
Medlem
Ismises avatar
Ålandstidningen idag
Citat:
"Utredningen om mordet på en man i Eckerö på annandag jul är inne på slutrakan.
– Vi väntar ännu på några analysresultat, säger kommissarie Tommy Thörnroos.
Det är en omfattande utredning som Tommy Thörnroos, som är förundersökningsledaren, och de tre utredarna som just nu arbetar heltid med fallet har på sitt bord. Ett 50-tal vittnen har hörts om mordet, liksom de tre misstänkta och målsägande.
– Det är en förundersökning som gjorts både på bredden och djupet. Jag kan återkomma till sidantalet, säger Tommy Thörnroos.
Utöver förhören innehåller förundersökningen även provtagningar och analyser. Utredningen väntas bli klar i tid för att åklagaren ska kunna väcka åtal den 28 april, vilket tingsrätten fastslog som deadline under häktningsförhandlingarna.
De två kvinnorna som misstänks för mordet sitter fortfarande häktade i Åbo. Ytterligare en kvinna som misstänks ha inblandning i brottet är på fri fot. En av de häktade kvinnorna har erkänt brott, de andra två nekar. Några andra misstänkta finns inte i ärendet.
Pressinformation om förloppet
Just nu arbetar polisen med att sammanställa egna analyser i förundersökningen. Man inväntar också analysresultat från Centralkriminalpolisens laboratorium.
– Vi har omhändertagit en del prov från händelseplatsen och i samband med husrannsakningar. Det handlar bland annat om brandprover, fingertrycksundersökningar, dna-prover med mera.
Tommy Thörnroos planerar att hålla en pressinformation om fallet när utredningen är klar.
– Det är min intention. Men jag lägger med en brasklapp. Om åklagaren är av annan åsikt – att det på något vänster försvårar åtalsprövningen eller dylikt – måste jag lägga band på det. Men som det ser ut nu ser jag inte den risken."
Slut citat.
Citera
2021-04-14, 19:19
Medlem
22120s avatar
https://alandsradio.ax/nyheter/mordbranden-eckero-gar-vidare-aklagare?fbclid=IwAR0ELgLBo8J6fZ63H30FTinccURJBBvA YQBXMlADJNxPkLGM56qq siqRtic

Och så blev det bara två kvar.
En av tre blev friad utan att passera fängelse
Må hon få en lugnare vardag och kunna umgås med resten av sina barn och barnbarn
Citera
2021-04-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 22120
https://alandsradio.ax/nyheter/mordbranden-eckero-gar-vidare-aklagare?fbclid=IwAR0ELgLBo8J6fZ63H30FTinccURJBBvA YQBXMlADJNxPkLGM56qq siqRtic

Och så blev det bara två kvar.
En av tre blev friad utan att passera fängelse
Må hon få en lugnare vardag och kunna umgås med resten av sina barn och barnbarn
Oj hoppsan. Då gissar vi att några i tråden har en ursäkt till de som skrivits till den friade nr3.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in