Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-22, 22:43
Medlem
22120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Ja, det är sällsynt med mord på Åland. Vad kan det vara? 5 mord på en 40-års period? (är inte helt uppdaterad med statistiken. Någon annan kanske kan berätta exakt hur många mord, inte dråp, eller mordförsök)

Mord: T#na K#rlsson 26 juli 1952. Våldtagen o kvävd Espholms vägskäl

Dråp: Gerkm#n, Söderby Lemland Juli 2006

Sedan går vi ner till 1800 talet där det skedde barnmord på sina egna

Tja det är rätt sällsynt mord sker
Citera
2021-02-23, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 22120
Mord: T#na K#rlsson 26 juli 1952. Våldtagen o kvävd Espholms vägskäl

Dråp: Gerkm#n, Söderby Lemland Juli 2006

Sedan går vi ner till 1800 talet där det skedde barnmord på sina egna

Tja det är rätt sällsynt mord sker

Fast jag tror det finns fler än så. Var ju ett dråp- också i Eckerö- i början på 2000-talet. Minns ej namnen nu men det var inom familjen, en son som dräpte sin far eller hur det var?

Och nog har det hänt mer än det.
Sedan är frågan hur man ska räkna de fall där den ena vuxna i familjen tar livet av sin familj innan de tar livet av sig själv? Men nog är det ju absolut mord att ta livet av andra. En pappa tog ju bort sina barn och var det fru med, på 1990-talet.
Och mer finns, nu är minnet kort och jag vet såklart ej om allt som sker och har skett.

Men ändå, absolut väldigt ovanligt med mord på Åland! Våldet i Eckerö dock tycker jag ligger över medel i jämförelse med andra kommuner och det är ju intressant.
Citera
2021-02-23, 13:09
Medlem
22240s avatar
Men det skedde väl ett styckmord i ramsholmen också? Där det ska ha varit en utländsk kvinna av estniskt/lettiskt härkomst som bragts om livet. Någon som kan bekräfta/dementera?
Citera
2021-02-23, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 22240
Men det skedde väl ett styckmord i ramsholmen också? Där det ska ha varit en utländsk kvinna av estniskt/lettiskt härkomst som bragts om livet. Någon som kan bekräfta/dementera?
Du tänker säkert på estniskan som bragdes om livet för typ 20 år sen?, liket hittades på holmen Rankgården söder om burskatan i Jomala.
Citera
2021-02-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 22240
Yes,, året var 1996 el. 97,hon hittades på holmen rankgården, bland buskar, gömd, strax utanför mariehamn. Kvinnan var estnisk medborgare, arbetare på dåvarande dåvarande M/s Balic star(senare omföpt till Birger jarl), tillsammans med misstänkte gärningsmannen, som var vaktman ombord.
Han fälldes i tingsrätten, men friades i hovrätten. Tyvärr var DNA metoden, ej tillförlitlig, så kunde inte användas utav försvaret, trots bevisning från gränsbevakning att han kört tidigt på morgonen en morgon, strax efter kl 05,till nämnda holme, och återkommit till hamn igen, drygt en timme senare, så kunde det inte bevisas att han haft kvinnan med sig ut dit och dumpat henne där, trots hon just efter hittades.
Tragiskt, just i.o.m hon efterlämnade minderåriga barn.
Citera
2021-02-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spygatt
Yes,, året var 1996 el. 97,hon hittades på holmen rankgården, bland buskar, gömd, strax utanför mariehamn. Kvinnan var estnisk medborgare, arbetare på dåvarande dåvarande M/s Balic star(senare omföpt till Birger jarl), tillsammans med misstänkte gärningsmannen, som var vaktman ombord.
Han fälldes i tingsrätten, men friades i hovrätten. Tyvärr var DNA metoden, ej tillförlitlig, så kunde inte användas utav försvaret, trots bevisning från gränsbevakning att han kört tidigt på morgonen en morgon, strax efter kl 05,till nämnda holme, och återkommit till hamn igen, drygt en timme senare, så kunde det inte bevisas att han haft kvinnan med sig ut dit och dumpat henne där, trots hon just efter hittades.
Tragiskt, just i.o.m hon efterlämnade minderåriga barn.

Friades? Han blev dömd för dråp 10 år.
Citera
2021-02-23, 21:18
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vulvus
Fast jag tror det finns fler än så. Var ju ett dråp- också i Eckerö- i början på 2000-talet. Minns ej namnen nu men det var inom familjen, en son som dräpte sin far eller hur det var?

Och nog har det hänt mer än det.
Sedan är frågan hur man ska räkna de fall där den ena vuxna i familjen tar livet av sin familj innan de tar livet av sig själv? Men nog är det ju absolut mord att ta livet av andra. En pappa tog ju bort sina barn och var det fru med, på 1990-talet.
Och mer finns, nu är minnet kort och jag vet såklart ej om allt som sker och har skett.

Men ändå, absolut väldigt ovanligt med mord på Åland! Våldet i Eckerö dock tycker jag ligger över medel i jämförelse med andra kommuner och det är ju intressant.

Styvfar som hade våldförit sig på pojken under många år. Han sköt ihjäl aset och placerade honom i en tunna på stugan .
Citera
2021-02-23, 21:20
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Friades? Han blev dömd för dråp 10 år.

Japp, borde suttit längre naturligtvis. Känd som jäg#rn
Citera
2021-02-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Japp, borde suttit längre naturligtvis. Känd som jäg#rn
De där ska jag nog kolla upp, för oavsett så var det ju ett planerat mord, men dom du påstår, 10 år och dråp=(ute efter 6-7år).
Jag ska kolla fakta, tills dess kan vi låta detta bero..
Citera
2021-02-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spygatt
De där ska jag nog kolla upp, för oavsett så var det ju ett planerat mord, men dom du påstår, 10 år och dråp=(ute efter 6-7år).
Jag ska kolla fakta, tills dess kan vi låta detta bero..
Det är känt att jägarn satt inne ett bra tag åtminstone. Brottsrubriceringen vet jag ej.
Citera
2021-02-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Styvfar som hade våldförit sig på pojken under många år. Han sköt ihjäl aset och placerade honom i en tunna på stugan .
Med tanke på att dessa som utförde detta, i mitt tycke, helt rättvist, och B. O, fick vad han vär värd, så tycker jag ändå vi inte rotar alltför mycket i detta, när personerna är kvar i livet, lämnat detta bakom sig, och skötsamma medborgare. Hela fallet var sekretessbelagda, låt det så vara, för en gångs skull.
Citera
2021-02-24, 00:24
Medlem
Jag kan väl fylla på lite i listan då!

- "Bergö-mördaren" omtalades i pressen, kan ha varit 80-tal. En alkoholiserad man som bodde i Finström Bergö med en kvinna som också hade lite problem med drycker och rent allmänt sägs ha varit rätt trasig. Det slutar med att han... om jag minns detta rätt... kör över henne med en traktor - medvetet! Det var nog mycket rubriker i lokalpressen när detta hände men det börjar bli längesen nu. Två fyllbultar förvisso, men mord var det!

- I nån lägenhet i centrala Jomala, som jag fick det beskrivet skulle det ha vart hyreshuset precis bakom KHS, hittades också en död människa ihjälslagen, kan ha vart 90-tal men minnet kan svika. Även det fylle-relaterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in