• 1
  • 2
2021-01-03, 20:36
Medlem
BanachRums avatar
Jag har börjat bygga upp handgreppet, underarmen och biceps hemma med hantlar på 3-4 kg (nybörjare här, men har blivit effektivt de senaste veckorna) och en boll för att stärka handgreppet. Nu har jag inte alls fokuserat på triceps (vilket jag borde ha gjort samtidigt men bättre sent än aldrig förmodar jag..), så min fråga till er är vilka övningar som är mest effektiva för triceps under förutsättningen att man tränar hemma med vanliga hantlar?
Citera
2021-01-03, 21:21
Moderator
Kraftkarls avatar
Dips, klarar du dessutom utan hantlar.
Citera
2021-01-03, 21:44
Medlem
Armhävningar?
Citera
2021-01-04, 12:46
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BanachRum
Jag har börjat bygga upp handgreppet, underarmen och biceps hemma med hantlar på 3-4 kg (nybörjare här, men har blivit effektivt de senaste veckorna) och en boll för att stärka handgreppet. Nu har jag inte alls fokuserat på triceps (vilket jag borde ha gjort samtidigt men bättre sent än aldrig förmodar jag..), så min fråga till er är vilka övningar som är mest effektiva för triceps under förutsättningen att man tränar hemma med vanliga hantlar?

En snabb googlesökning på triceps + hantlar ger dig massvis av övningar du kan göra hemma.

Jag hade lagt allt krut på armhävningar dock (varva vanliga med Diamond push ups). Med 3-4 kgs hantlar kommer du tyvärr inte långt. Så länge du inte är oerhört otränad kommer du "växa ur" de hantlarna på nolltid.
Citera
2021-01-04, 13:41
Medlem
Har du en bänk, soffkant eller något liknande som du kan ligga på så skulle jag våga påstå att liggande tricepsextension runt huvudet är den övning som ger dig mest "bang for the buck", då du i den utför triceps båda funktioner. Nedan har du en film på hur den ser ut med stång, skillnaden med hantlar är att du ev får ligga med huvudet lite längre ut för att kunna använda en full rörelsebana.

https://youtu.be/dohYBLhas7M
Citera
2021-01-13, 23:55
Medlem
BanachRums avatar
Jag tackar ödmjukt för alla svar i denna tråd. Jag har faktiskt börjat med dips, men har inte många objekt i huset som är stadigt och högt nog för att ytföra övningen ifråga. Jag testade med en stol och givetvis gick det sådär.

Angående hantlar, jo det är sant. Jag har nästan aldrig tränat styrka i armarna tidigare när jag var yngre, så jag är i grund och botten en klen person. Lite styrka har jag ändå fått.

Armhävningar är klart att jag skall köra senare. Jag skall kolla på videon i det senaste inlägget.
Citera
2021-01-14, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
En snabb googlesökning på triceps + hantlar ger dig massvis av övningar du kan göra hemma.

Jag hade lagt allt krut på armhävningar dock (varva vanliga med Diamond push ups). Med 3-4 kgs hantlar kommer du tyvärr inte långt. Så länge du inte är oerhört otränad kommer du "växa ur" de hantlarna på nolltid.

Min uppfattning är att dips tar betydligt mer "isolerat" eller vad man ska säga på triceps. Har byggt en dipsställning ute, tycker det är riktigt bra. Dock blev jag faktiskt ganska snabbt starkare eller bättre så kör med lite extravikt nu. Eller du kanske rekommenderade armhävningar för att det är enklare? Skriver med största ödmjukhet, vet att du kan mer om styrketräning än vad jag kan.
Citera
2021-01-14, 11:36
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Min uppfattning är att dips tar betydligt mer "isolerat" eller vad man ska säga på triceps. Har byggt en dipsställning ute, tycker det är riktigt bra. Dock blev jag faktiskt ganska snabbt starkare eller bättre så kör med lite extravikt nu. Eller du kanske rekommenderade armhävningar för att det är enklare? Skriver med största ödmjukhet, vet att du kan mer om styrketräning än vad jag kan.

Hallå!

Anledningen till att jag inte nämnde dips är att generellt behöver man som du är inne på en dipsställning. Folk tenderar att göra dem bakom ryggen och gör dem fel vilket resulterar i felbelastning av axlarna istället. Men kan man göra dem korrekt så är dips utmärkt!

Jag utgick ifrån att TS hade sina 4 kgs hantlar samt kroppsvikten
Citera
2021-01-14, 11:56
Medlem
Citat:
Hallå!

Anledningen till att jag inte nämnde dips är att generellt behöver man som du är inne på en dipsställning. Folk tenderar att göra dem bakom ryggen och gör dem fel vilket resulterar i felbelastning av axlarna istället. Men kan man göra dem korrekt så är dips utmärkt!

Jag utgick ifrån att TS hade sina 4 kgs hantlar samt kroppsvikten

Såg inte att ditt inlägg var så gammalt ...

Ah just det. Kan tänka mig det inte är så bra att bara göra liksom med en stol bakom sig.

Då är det bra med armhävningar såklart. Sen är det väl ganska enkelt köpa lite tyngre hantlar för triceps. 4 kg räcker förmodligen inte förså många men lite tyngre räcker nog för många.
Citera
2021-01-14, 14:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Såg inte att ditt inlägg var så gammalt ...

Ah just det. Kan tänka mig det inte är så bra att bara göra liksom med en stol bakom sig.

Då är det bra med armhävningar såklart. Sen är det väl ganska enkelt köpa lite tyngre hantlar för triceps. 4 kg räcker förmodligen inte förså många men lite tyngre räcker nog för många.

Ska du bygga styrka/större muskler är det progressiv överbelastning som gäller och tyvärr kommer du inte långt med 4 kgs hantlar. Du kommer succesivt behöva öka på vikten om du ska fortsätta få utveckling.

Jag ser bara spontant större utveckling med att bli riktigt grym på armhävningar/dips än att isolera just triceps med låga vikter. Hoppa på ett armhävningsprogram som går ut på att jobba sig upp till 100 på ett set. Eller släng på en ryggsäck och börja vikta dem. Alternativt arbeta med vinkeln.

Mer "bang for the buck" än att köra isolerings övningar med låga vikter enligt mig.
Citera
2021-01-14, 14:46
Medlem
Citat:
Ska du bygga styrka/större muskler är det progressiv överbelastning som gäller och tyvärr kommer du inte långt med 4 kgs hantlar. Du kommer succesivt behöva öka på vikten om du ska fortsätta få utveckling.

Jag ser bara spontant större utveckling med att bli riktigt grym på armhävningar/dips än att isolera just triceps med låga vikter. Hoppa på ett armhävningsprogram som går ut på att jobba sig upp till 100 på ett set. Eller släng på en ryggsäck och börja vikta dem. Alternativt arbeta med vinkeln.

Mer "bang for the buck" än att köra isolerings övningar med låga vikter enligt mig.

Jo precis. Men menar det krävs inga jättetunga hantlar för triceps så. Inte direkt som om man ska köra knäböj.. Är ju inte så svårt eller dyrt köpa lite tyngre.

Men annars håller jag med.
Senast redigerad av ensam87a 2021-01-14 kl. 14:57.
Citera
2021-01-14, 17:17
Medlem
Dips på en stol eller bänk funkar bra, alltså armarna bakom kroppen och benen rakt ut eller på en annan stol, den tar bra på triceps och den är snällare mot axlarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in