2021-01-03, 11:13
Medlem
Hej. Efter 9 år så är mina skatteskulder preskriberade efter en konkurs av företaget.

Har längtat så mkt efter detta dag, ser på min UC att jag ej har betalningsanmärkningar - bra.

Men att jag har övrig anmärkning som utmätningsförsök från kfm vilket tydligen finns kvar 3 år, de har reg utmätningsförsök varje dec i 9 års tid... trodde anmärkningarna skulle vara borta helt att man var ”ren” äntligen...

Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att man få stå på ett bolån trots kfm utmätningsanmärkning? Vill så gärna äga bostaden tillsammans med sambon.

Har fast tjänst, tjänar bra... Lite utgifter övrigt.
Citera
2021-01-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarblomma20
Hej. Efter 9 år så är mina skatteskulder preskriberade efter en konkurs av företaget.

Har längtat så mkt efter detta dag, ser på min UC att jag ej har betalningsanmärkningar - bra.

Men att jag har övrig anmärkning som utmätningsförsök från kfm vilket tydligen finns kvar 3 år, de har reg utmätningsförsök varje dec i 9 års tid... trodde anmärkningarna skulle vara borta helt att man var ”ren” äntligen...

Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att man få stå på ett bolån trots kfm utmätningsanmärkning? Vill så gärna äga bostaden tillsammans med sambon.

Har fast tjänst, tjänar bra... Lite utgifter övrigt.
BRF kommer aldrig acceptera dig som medlem.
Citera
2021-01-03, 11:45
Medlem
Är man hos KFM e man rökt
Iallafall några år ..Har hört 5 år
Men det e väl inte mer än rätt då man satt sig i klistret o inte betalat det man e skyldig .
Man ska stå sitt kast helt enkelt
Senast redigerad av snallakillen 2021-01-03 kl. 11:47.
Citera
2021-01-03, 11:58
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

9 år låter lite länge. Min ströks efter 5 år och då kom KFM på personligt besök den sista dagen enbart för att informera mig om att jag nu var skuldfri och inte behövde oroa mig längre. Fint initiativ av dem tycker jag.

Citat:

Vet inte hur det är med bolån, men när jag skulle skaffa nya konton och kort hos banken så behövde jag vänta ett år till för att allt "eftersläp" i register mm skulle hinna försvinna.
Citera
2021-01-03, 12:04
Medlem
Är det inte så att skulder kan hållas vid liv hur länge som helst, om man påminner?
Citera
2021-01-03, 12:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Har staten gått i kk? En skatteskuld försvinner knappast av att ett företag går i konkurs.
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Frågan gällde lån. Hur som:
Citat:
Betalningsanmärkningar behöver därför inte vara ett hinder mot medlemskap, utan en helhetsbedömning av de ekonomiska förhållandena ska göras.
https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/...ridik-oktober/
Citera
2021-01-03, 12:14
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Är det inte så att skulder kan hållas vid liv hur länge som helst, om man påminner?

Staten ger sig normalt efter fem år, men kan hålla liv i skulderna längre genom påminnelser och utmätningsförsök.

Citat:
Hur lång tid tar det innan en skuld preskriberas?
De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år. Men Skatteverket kan begära att preskriptionstiden ska förlängas när det gäller skatteskulder.

och
Citat:
Vad innebär ett preskriptionsavbrott?
Om ett preskriptionsavbrott har skett börjar en ny preskriptionstid att löpa. Det innebär att den som vill ha betalt förlänger den tid hen har på sig att begära betalning.

Preskriptionsavbrott kan ske på flera olika sätt. Till exempel genom att

du erkänner skulden genom att betala ränta eller amortering, eller genom att be om en avbetalningsplan
du får ett skriftligt krav eller en påminnelse om skulden från den du har en skuld till
den du är skyldig pengar ansöker hos oss om utmätning och hänvisar till skulden.
Vi gör ingen automatisk bedömning av om en skuld är preskriberad när någon ansöker om att få en skuld fastställd eller ansöker om att en skuld ska drivas in.

Om du anser att skulden är preskriberad är det viktigt att du hör av dig till oss.

Så du får besked genom att ringa kronofogden och fråga.

Källa: https://www.kronofogden.se/Preskription2.html
Senast redigerad av Siegfrid 2021-01-03 kl. 12:16.
Citera
2021-01-03, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har staten gått i kk? En skatteskuld försvinner knappast av att ett företag går i konkurs.Frågan gällde lån. Hur som: https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/...ridik-oktober/
HSB får man ju ändå se som ett specialfall, en sorts socialinrättning. Privata BRF:er är inte sugna på att få in folk som inte vill betala.
Citera
2021-01-03, 13:07
Medlem
constants avatar
Citat:
HSB får man ju ändå se som ett specialfall, en sorts socialinrättning. Privata BRF:er är inte sugna på att få in folk som inte vill betala.
Vad menar du?

Vilka brf:er är privata?

Kan du precisera någon förening som inte godkänner en person för en betalningsanmärkning?
Citera
2021-01-03, 13:55
Medlem
Utmätningsförsök senast 12 månaderna brukar var en kontroll-flaga för större lån. Så skulle tro att det går att få ett lån 12 månader efter ditt senast utmätningsförsök.

Vad gäller mer reguljär kreditupplysning, brukar inte denna variabel redovisas. Utan man nöjer sej med bet.anm. och skuldsaldo, så det kommer nog inte vara ett problem med andra krediter.
Citera
2021-01-03, 14:38
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:

Det är skillnad på "aldrig" och "inte sugna", det är också skillnad på vad BRF är sugna på och vad de måste acceptera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in