• 1
  • 2
2021-01-02, 17:10
Medlem
kuinlapsenas avatar
När jag duschar så är huvudet det huvudsakliga föremålet för mitt intresse - det är ju den delen som sticker fram ur klädedräkten och således är synlig för en utomstående betraktare. Tidigare tvålade jag vid duschning in håret en gång och spolade sedan av. På senare tid fick jag uppfattningen att tvålen inte trängde in helt i hårsvallet och att rengöringen därmed inte blev fullständig. Därför upptog jag förfarandet att först använda en liten mängd tvål och spola av, för att sedan tvåla in igen. Vid denna andra intvålning blir det mycket lödder och tvålen tycks fördelas genom hela håret. Slutligen spolar jag förstås av än en gång.

Gör jag rätt?
Senast redigerad av kuinlapsena 2021-01-02 kl. 17:13.
Citera
2021-01-02, 17:26
Medlem
Nej, ty ditt val av rengöringsmedel ska vara någon form av schampo – ej tvål.
Dessutom är det hårbotten du ska fokusera på. Själva håret blir rent per automatik när du väl har schamponerat hårbotten och sköljer ur. Finns ingen anledning att påskynda sebumproduktionen med en repris.
Citera
2021-01-02, 17:29
Medlem
kuinlapsenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Nej, ty ditt val av rengöringsmedel ska vara någon form av schampo – ej tvål.
Dessutom är det hårbotten du ska fokusera på. Själva håret blir rent per automatik när du väl har schamponerat hårbotten och sköljer ur. Finns ingen anledning att påskynda sebumproduktionen med en repris.
Ja det är flytande, ej fast tvål.
Citera
2021-01-02, 17:31
Medlem
Många schampoon (och tvålar oxå) innehåller ju sulfater som tvättar rent. Dessa sulfater verkar oxå uttorkande på huden och i hårbotten, därför är det inte så smart att överdriva. Håret blir nästan överdrivet rent redan efter första dosen sulfater...
Citera
2021-01-02, 17:43
Medlem
qwertas avatar
Var försiktig med schampo/tvål? ... brukar oftas bara köra varmvatten, blir toppen ...
Citera
2021-01-02, 17:51
Medlem
kuinlapsenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerta
Var försiktig med schampo/tvål? ... brukar oftas bara köra varmvatten, blir toppen ...
Det låter spännande. Det ska jag prova. Fettet försvinner ju inte då men det gör kanske inget. Det finns ju de som lägger brylkräm i håret.
Citera
2021-01-02, 18:06
Medlem
lalauries avatar
Pröva (FB) Vad är felet med duschtvålen "Dubbeldusch" ? vettja.
Citera
2021-01-02, 18:17
Medlem
kuinlapsenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lalaurie
Pröva (FB) Vad är felet med duschtvålen "Dubbeldusch" ? vettja.
Å nej betyder det att den här tråden skrotas nu? Jag tycker att frågeställningen är unik när jag kollade igenom de trådar som redan fanns, men jag kan ju ha missat.
Citera
2021-01-02, 18:19
Medlem
f30malmos avatar
Långt och tjockt hår kräver definitivt schampo i två omgångar för att det ska bli rent. Men som sagt räcker det att schamponera hårbotten.
Citera
2021-01-02, 18:47
Medlem
kuinlapsenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Långt och tjockt hår kräver definitivt schampo i två omgångar för att det ska bli rent. Men som sagt räcker det att schamponera hårbotten.
Precis, om man vill få bort fettet. Det är min erfarenhet. Vad menar du med tjockt hår? Är det den sammanlagda tjockleken av hårbeklädnaden eller tjockleken hos enskilda strån?
Senast redigerad av kuinlapsena 2021-01-02 kl. 19:08.
Citera
2021-01-02, 19:40
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuinlapsena
När jag duschar så är huvudet det huvudsakliga föremålet för mitt intresse - det är ju den delen som sticker fram ur klädedräkten och således är synlig för en utomstående betraktare. Tidigare tvålade jag vid duschning in håret en gång och spolade sedan av. På senare tid fick jag uppfattningen att tvålen inte trängde in helt i hårsvallet och att rengöringen därmed inte blev fullständig. Därför upptog jag förfarandet att först använda en liten mängd tvål och spola av, för att sedan tvåla in igen. Vid denna andra intvålning blir det mycket lödder och tvålen tycks fördelas genom hela håret. Slutligen spolar jag förstås av än en gång.

Gör jag rätt?
Japp. Om du schamponerar två gånger så får du bort mycket mer fett än bara med en schamponering. Det är därför det löddrar mer andra gången.

Däremot; har du väldigt torr hårbotten är det ju bra att inte tvätta bort allt fett, så där är en schamponering att rekommendera (ja, och framför allt schampo för torr hårbotten)

Och du...du menar väl inte att du tvättar håret med vanlig tvål??? Du menar väl schampo ändå?
Citera
2021-01-02, 19:46
Medlem
Patrik2108s avatar
Så där brukade jag också göra förr innan jag hade kortsnaggat. Efter första omgången blev håret intre strävt på det sätt man förväntar sig efter en tvätt. Efter en andra omgång infann sig strävheten. Huruvida det är ett mått på renhet vet jag inte. Jag tvättaade och tvättar inte håret varje dag, annat än med vatten, så det blir ingen överexponering av shampo ändå.
Senast redigerad av Patrik2108 2021-01-02 kl. 19:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in