• 1
  • 2
2021-01-02, 06:52
Medlem
Jag har sedan en tid tillbaka avslutat en långvarig relation med allt vad det inneburit med saker som behövt hanteras både känslomässigt och praktiskt.

I samband med detta så har jag träffat en kvinna från Thailand. Hon har bott i Sverige några år och haft relation här tidigare. Vi trivs väldigt bra ihop även om hennes svenska är dålig och hon är väldigt mycket kvar i Thailand i sin inställning till saker.

Åldersmässigt är vi lika +45 och vi har passerat stadiet med barn sedan länge. Hon är väldigt charmig och social vilket jag uppskattar mycket. Vi delar även intressen som mat och träning.

Det jag stör mig på är att hon kan bli väldigt svartsjuk och barnslig i sitt agerande. Hon kan tex lägga på luren eller sluta chatta för något hon blivit sur över. I min värld små missförstånd som resulterar i att hon blir sur och slutar svara på telefon eller chatt.
Jag har tidigare ingen erfarenhet av relation med Thai-kvinnor och något som i början var lite charmigt upplever jag nu som väldigt omoget. Jag har även sagt det till henne varvid hon säger att det så Thai gör och jag måste vänja mig. För mig känns det som ett väldigt omoget beteende för någon som närmar sig 50.

Hon är även väldigt fast i sin Thai community och har haft svårt att hitta sin plats i Sverige. Arbetar tex bara med andra Thai (restaurangbranschen) och träffar endast svensktalande i begränsad omfattning.
Det gör att hon har svårt att förstå svenskars inställning till saker.

Hon säger att hon vill leva i Sverige och lära sig svenska. Något hon inte lyckats speciellt bra med under de 3-4 år hon varit i Sverige. Vi har sagt att vi kommer att göra detta tillsammans och jag har inga problem att stötta så mycket jag kan.

Min oro gäller om/hur denna relation kommer att fungera framåt.
Självklart är Thai-kvinnor individer men jag uppfattar ändå att mycket av beteendet även är djupt rotat hos en del av hennes bekanta.
Kommer hon fortsätta ta tag i sin anpassning med språk etc över tid och hur ska man se på det barnsliga/svartsjuka beteendet.

Ni som varit i relation med kvinnor från Thailand, vad är era erfarenheter kring ovanstående beteende?
Citera
2021-01-02, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittegetfbkonto
Jag har sedan en tid tillbaka avslutat en långvarig relation med allt vad det inneburit med saker som behövt hanteras både känslomässigt och praktiskt.

I samband med detta så har jag träffat en kvinna från Thailand. Hon har bott i Sverige några år och haft relation här tidigare. Vi trivs väldigt bra ihop även om hennes svenska är dålig och hon är väldigt mycket kvar i Thailand i sin inställning till saker.

Åldersmässigt är vi lika +45 och vi har passerat stadiet med barn sedan länge. Hon är väldigt charmig och social vilket jag uppskattar mycket. Vi delar även intressen som mat och träning.

Det jag stör mig på är att hon kan bli väldigt svartsjuk och barnslig i sitt agerande. Hon kan tex lägga på luren eller sluta chatta för något hon blivit sur över. I min värld små missförstånd som resulterar i att hon blir sur och slutar svara på telefon eller chatt.
Jag har tidigare ingen erfarenhet av relation med Thai-kvinnor och något som i början var lite charmigt upplever jag nu som väldigt omoget. Jag har även sagt det till henne varvid hon säger att det så Thai gör och jag måste vänja mig. För mig känns det som ett väldigt omoget beteende för någon som närmar sig 50.

Hon är även väldigt fast i sin Thai community och har haft svårt att hitta sin plats i Sverige. Arbetar tex bara med andra Thai (restaurangbranschen) och träffar endast svensktalande i begränsad omfattning.
Det gör att hon har svårt att förstå svenskars inställning till saker.

Hon säger att hon vill leva i Sverige och lära sig svenska. Något hon inte lyckats speciellt bra med under de 3-4 år hon varit i Sverige. Vi har sagt att vi kommer att göra detta tillsammans och jag har inga problem att stötta så mycket jag kan.

Min oro gäller om/hur denna relation kommer att fungera framåt.
Självklart är Thai-kvinnor individer men jag uppfattar ändå att mycket av beteendet även är djupt rotat hos en del av hennes bekanta.
Kommer hon fortsätta ta tag i sin anpassning med språk etc över tid och hur ska man se på det barnsliga/svartsjuka beteendet.

Ni som varit i relation med kvinnor från Thailand, vad är era erfarenheter kring ovanstående beteende?

Då hon är runt 50 år så lär du inte räkna med så stora förändringar hos henne.

Hur träffades ni?

Är du en del av den thai community som finns i Sverige? Har du något intresse av att vara en del av den?
Citera
2021-01-02, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Då hon är runt 50 år så lär du inte räkna med så stora förändringar hos henne.

Hur träffades ni?

Är du en del av den thai community som finns i Sverige? Har du något intresse av att vara en del av den?

Via dating app

Mitt intresse för Thai communityn kommer endast via henne och för att jag ska lära känna hennes vänner.
Citera
2021-01-02, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittegetfbkonto
Via dating app

Mitt intresse för Thai communityn kommer endast via henne och för att jag ska lära känna hennes vänner.

jag tror att det är här skon klämmer.
Citera
2021-01-02, 08:09
Medlem
Klanledarens avatar
De är inte som svenskar som kan sitta ner och resonera om allt helt kallsinnigt, ytan är viktig då man enligt kulturen inte ska "tappa ansiktet". Hon kommer hålla fast vid Buddhismen och thailändsk kultur och kommer se dig som barnslig och lämna dig om du inte kan förstå och anpassa dig efter henne. Lycka till.
Citera
2021-01-02, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
jag tror att det är här skon klämmer.

Hur menar du?
Kontakten kommer via henne och mitt intresse att lära känna henne och hennes vänner. Har tidigare av naturliga själ aldrig haft någon kontakt med denna community.
Citera
2021-01-02, 08:17
Medlem
Herkulesbigs avatar
Svartsjuka är något som finns i grunden hos dem.
De är så vana med deras män är otrogna, så det blivit en del av deras livsstil.
Och de är inte med leka med om de misstänker något. Men min fru säger att det är lite spel också, "är man svartsjuk, så älskar man den personen!"

Men jag tycker de ska få träffa sin landsvänninor, på både gott och ont.
Det är vikigt för dem, men hon bör träffa svenskar också.
Men det gör mig orolig, hon vill bara umgås med inom sin egen Community.
Hon är obekväm ibland "oss"?

Sedan är hon asiatisk inte europeisk!!! Det gör mycket. Det tar säkert 20 år innan allt sådan försvinner.
Träffa en asiatisk kvinna osm har levt här i minst 20 år. Så ska du se skillnad !

Själv är jag inte så jätteförtjust i thai kvinnorna, jag är gift med en Indonesisk kvinna.
Men har träffat otaliga av thai kvinnor i Sverige, på en av deras "uppvisningar " på somrarna.
Citera
2021-01-02, 08:18
Det lär inte bli något av detta. Dels är ni inga ungdomar någon av er och därför ”satta” i era personligheter och dels är ni båda väl rotade i era respektive kulturer. Enda skillnaden är att din kultur hör hemma här, så är det någon som ska anpassa sig så är det hon. Vilket hon inte kommer att göra. Vilket kommer att reta och frustrera dig. Vilket kommer att leda till bråk som äter på relationen.

Den här kvinnan har sannolikt importerats hit av någon och skälen att flytta till Sverige har troligen främst varit ekonomiska. Sannolikt bryr hon sig inte särskilt mycket om den svenska kulturen och språket för att lära sig mer än det absolut mest nödvändiga för att kunna landa en eventuellt ny svensk födkr... hrmm... make. Därför umgås hon enbart med andra thailändare i sin etniska enklav och därför ger hon sig ut på datingappar trots att hon knappt förstår språket efter flera år här.

Om den här kvinnan lyckas få krokarna i dig kommer motivationen att lära sig svenska att minska ännu mer. Hon kommer att spendera all vaken tid med att babbla thai med sitt hemlandscommunity i er stad eller online. Du får anpassa dig och troligen stå för fiolerna ekonomiskt.

Det här stinker skit redan nu. Avbryt innan hon lurar in dig i giftermål eller ”råkar” bli gravid. Det är inte säkert att hon passerat klimakteriet än, och lyckas hon få till ett barn med dig är dina utvägar begränsade.
Citera
2021-01-02, 08:52
Medlem
Hur kommunicerar ni? Knagglig svenska? Eller bra /dålig engelska?
Känner du verkligen personen eller har du målat upp en bild av hur personen är, åsikter å syn på livet osv. Lätt hänt att göra det, å ännu lättare hänt om kommunikationen inte är 100%.
Citera
2021-01-02, 08:54
Medlem
Vad har ni gemensamt? Inte kulturen, inte religionen, inte språket och inte heller det som du nämner, matlagningen.
Citera
2021-01-02, 09:04
Medlem
Lyckas du hitta rätt Thai kvinna,kan ditt liv bli mycket bra...men börja ej hjälpa till för mycket ekonomiskt till släktingar,dom ser Falanger som bankomater där dom kan dra stålar hela tiden.och va beredd på att hon gärna vill sända sina egna intjänade stålar till Thailand och att du ska betala det mesta här om ni blir sambos.
Citera
2021-01-02, 10:09
Medlem
Jag vet inte mycket om Thai-kvinnor men det jag ser är att dom är mycket arbetsamma och inte så hungriga efter mannens plånbok som exempelvis flotta brudar från Ryssland och Serbien som ser mannens plånbok som viktigast samt ett fett skrivet testamente om mannen skulle råka ut för en "olyckshändelse"...

Problemet med Thai-kvinnorna är väl kulturen, maten och att dom inte är särskilt vackra. Man får vänja sig och tänka på något annat när man ser ansiktet. Livet består av svårigheter som skall övervinnas. Det kan funka, 50%---50%...?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in