Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Jag undrar, hur rapporterar jag olaglig bannerreklam på flashback?
Det är en sida (el******mp.com) som säljer CBD-strips, som dock är olagliga att köpa och använda i sverige, men inte i övriga EU.
Tittar man på labbanalyserna så är THC-halten angiven som <LOQ. Och detta är en viktig sak:
För att en CBD-produkt ska vara laglig i sverige för förtäring, måste produkten ha en THC-halt angiven som <LOD eller ND i ett labbresultat. <LOQ räcker inte, eftersom det betyder att man detekterat förekomsten av THC men kan ej mäta mängden. <LOD / ND betyder dock att den inte kan detekteras alls, dvs inga spårmängder finns öht.
Det som skiljer sveriges lag från andra länders lagstiftningar, är att sveriges lag förbjuder just spårmängder (en "ej mätbar mängd narkotika" är fortfarande straffbart), medans andra länder kräver en viss minimummängd för att det ska anses vara narkotikabrott.
Det som kallas för industrihampa, som har en väldigt låg halt av THC, är laglig att använda för just industriändamål (exempelvis rep eller klädtillverkning). Det är också därför det är tillståndsbelagt att odla indistrihampa, så att inte industrihampa odlas i russyfte.
Därför anser jag att reklamen måste bort från flashback, då det är illegalt att tillhandahålla sådana produkter. Produkterna faller därmed inom flashbacks regler 1.09
Admin sade i en annan tråd om att deras reklam granskades innan det fick ta plats på Flashback.
Kan det vara så att Flashack fungerar som en mellanhand i det här fallet?