2021-01-01, 17:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Aldrig sett människa, aldrig hört talas om människa. Inget namn jag kommer lägga på minnet. Mitt sällskap googlade henne, tydligen någon tv-serie-skådis. Vilket stolpskott av Stasi-TV...
Citera
2021-01-01, 17:49
Medlem
Originalöversättningen har ju en kristen strof på slutet se In Memoriam, [Ring out, wild bells], Alfred Lord Tennyson - 1809-1892 :
Citat:
....
Ring in the valiant man and free,
The larger heart, the kindlier hand;
Ring out the darkness of the land,
Ring in the Christ that is to be.

Ring mörkrets skuggor bort ur alla land; / ring honom in, den bidande Messias.
känns mer som korrektare översättning än :
Ring in den tid då ljuset oss befria

Hennes man är ju prästvigd men hon vill väl ha fler uppdrag som skådespelare; det får man inte på den statsstyrda kulturscenen i Sverige genom att hävda kristna traditioner. Hon är nog som alla andra opportunistiska kulturarbetare rädd om sin utkomst och rykte.
Citera
2021-01-01, 18:13
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Det borde vara en man som läser Nyårsklockorna på Nyårsafton, som traditionen bjuder, och eftersom originalet är skrivet av en man.

Sen är det svårt att får någon känsla av tradition och igenkänning när de byter uppläsare varje år också. Välj en karl med en ordentlig röst och talang, och låt honom köra tills han trillar av pinn, eller själv tycker att det får vara nog. Välj då en annan man med samma kvaliteter.

Se dessuton till att inte välja några veklingar som ger sig efter bara ett år.
Citera
2021-01-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Frågan är snarare om en såpass okänd förmåga som Sofia, som många måste fråga "vem fan är det" ska få äran att läsa upp Tennysons nyårsdikt på Skansen?

-En ganska intressant aspekt anser jag.
Själv fick jag prata med google för att få reda på vem hon var. Trodde först att det var den där bruden från "Rederiet", men bara i någon sekund, då hon i så fall skulle ha varit betydligt äldre i dagsläget. Åren går ju... Hehe.

Ställer inte flashbackmännen den frågan om alla kvinnor som inte är kända pga sitt utseende?
Jag tycker att jag ser henne överallt.
Citera
2021-01-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Ställer inte flashbackmännen den frågan om alla kvinnor som inte är kända pga sitt utseende?
Jag tycker att jag ser henne överallt.
Kanske inte på SWEBBTV då men annars så...
Citera
2021-01-01, 18:34
Medlem
Vilken stark och modig kvinna som vågar stå upp mot patriarkatet och det kristna förtrycket genom att byta några meningar i dikten. Så otroligt viktigt statement för kampen!!
Citera
2021-01-01, 18:57
Medlem
Ingen aning om vem denna kvinna är... Såg Arn när den kom men den gjorde inget intryck och har lämnat mitt minne. tråkig tolkning oavsett.
Vem som gjort den bäst är väl en fråga som inte låter sig besvaras men den som läst den absolut flest gånger torde vara Anders de Wahl.

https://www.skansen.se/sv/ring-klocka-ring-1930
https://www.svtplay.se/video/28682194/sa-sag-vi-julen-da-nyarsklockorna
Citera
2021-01-01, 19:09
Medlem
Men vad ska det sista ordet föreställa? Sa hon verkligen ”befria”. Varför använda infinitiv?
Citera
2021-01-01, 19:10
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Vilken stark och modig kvinna som vågar stå upp mot patriarkatet och det kristna förtrycket genom att byta några meningar i dikten. Så otroligt viktigt statement för kampen!!
Vilken kamp menar du?
Citera
2021-01-01, 19:14
Medlem
Rimberts avatar
Jag får alltid en dålig känsla och blir lite illa till mods när Stasi-TV ringer in det nya året för regimens alla nyttiga idioter och lojala kreatur.
Senast redigerad av Rimbert 2021-01-01 kl. 19:28.
Citera
2021-01-01, 19:16
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bure

Hennes man är ju prästvigd men hon vill väl ha fler uppdrag som skådespelare; det får man inte på den statsstyrda kulturscenen i Sverige genom att hävda kristna traditioner. Hon är nog som alla andra opportunistiska kulturarbetare rädd om sin utkomst och rykte.

betyder ingenting. prästskrået är numera en slaskhink för sexuella misfits och svenska kyrkan är sveriges stördaste institution.
Citera
2021-01-01, 19:30
Medlem
Ska vara en man med stark röst som läser detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in