Har fått lönegaranti i fem månader efter en konkurs.
Min fråga är om det går att starta upp ett eget företag och samtidigt kunna ta del av lönegarantin?
Jag har suttit och tittat igenom lönegarantilagen (1992:497) men kan inte dra någon slutsats.
Den tar upp att man ska söka nya jobb om man blivit arbetsbefriad, vilket jag blivit, och att eventuella inkomster från arbete, eller enskild rörelse ska dras av. Men den tar inte upp att under tiden starta en enskild rörelse.
En annan följdfråga som uppstår är ju då, om man nu får det, hur avräkningen skulle regleras eftersom man själv bestämmer hur mycket lön man skulle ta ut i ett AB. Ännu knepigare verkar det bli om man startar en enskild firma, då går det inte att differentiera företagets ekonomi från sin privata.
Jag är helt okunnig om dessa frågor och skulle uppskatta eventuell vägledning.
Min fråga är om det går att starta upp ett eget företag och samtidigt kunna ta del av lönegarantin?
Jag har suttit och tittat igenom lönegarantilagen (1992:497) men kan inte dra någon slutsats.
Den tar upp att man ska söka nya jobb om man blivit arbetsbefriad, vilket jag blivit, och att eventuella inkomster från arbete, eller enskild rörelse ska dras av. Men den tar inte upp att under tiden starta en enskild rörelse.
En annan följdfråga som uppstår är ju då, om man nu får det, hur avräkningen skulle regleras eftersom man själv bestämmer hur mycket lön man skulle ta ut i ett AB. Ännu knepigare verkar det bli om man startar en enskild firma, då går det inte att differentiera företagets ekonomi från sin privata.
Jag är helt okunnig om dessa frågor och skulle uppskatta eventuell vägledning.
Citat:
Fordran på uppsägningslön omfattas av garantin längst för uppsägningstid som beräknats enligt 11 § lagen (1982:80) om anställningsskydd. Uppsägningslön för tid under vilken arbetstagaren inte utför arbete för annan och inte heller driver egen rörelse omfattas av garantin endast om arbetstagaren kan visa att han eller hon har anmält sig som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen. För uppsägningstid omfattar garantin endast lön eller ersättning som överstiger inkomst vilken arbetstagaren under den tid lönen eller ersättningen avser har haft av egen rörelse eller har förvärvat eller borde ha kunnat förvärva i en annan anställning.