Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2021-01-01, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Man kan köpa guld om man vill men det är löjligt att låtsas som att måste ha fysiskt guld om det blir en jävla kris, då ska man ha vapen, konserver, vatten och ved.

Konserver kan säkert vara bra under en väldig kort period, men det här forumet behandlar ens privatekonomi. Så syftet är att kunna komma tillbaka till den ekonomi man hade innan krisen började. Fysiskt guld är en väldigt bra del i sådan plan.
Citera
2021-01-02, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Den svenska kronan har ju ökat kraftigt i värde mot dollarn i år. Jag vet inte varför du oroar dig för den.

Bra tillfälle att sälja av sina SEK då tänker jag. Jag är i samma tankar, att svenska kronan kommer gå utför de kommande åren. Jag söker också alternativa investeringar för att skydda mig mot att mitt sparande tappar värde i form av försämrad valuta.
Citera
2021-01-05, 18:06
Medlem
U.S.s avatar
Tänkte på en sak till, Bitcoin. Hur gör man för att växla in Bitcoin och vilken bank kan vara behjälplig i transaktionen samt hur förvarar jag mina Bitcoin?
Citera
2021-03-23, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är kontanter som inte är tillåtet att förvara i bankfack, många guldmynt har nominellt värde präglat och räknas därför som kontanter. Krugerrand har det inte och skall därför vara ok.

Problemet är snarare att få tag i ett bankfack, verkar som att alla bankerna avvecklar dessa i snabb takt.

SEB Fridhemsplan har bankfack sist jag kollade för 2 år sen. Jag tror också det är bra att ha fysiskt guld. Nåt kan hända och guld är den bästa värdebevararen. Det som kan hända vet man inte men jag tänker mig dollarkollaps, krig, naturkatastrof eller nåt.

F.n. köper Kina mkt guld av USA och vill hålla priset nere. Samtidigt säljer USA mkt guld och vill också hålla priset nere eftersom man inte vill att guld ska utmana dollarn. Ett sätt att hålla priset nere torde väl vara att skapa ett stort utbud, tänker jag. Vidare handlas all olja i dollar. El handlas dock inte i dollar. Jag tänker att efterfrågan på dollar kan komma att minska.
Citera
2021-03-24, 01:33
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Ja och då kan man lika gärna köpa pappersguld.

Staten kan sno dina pengar men inte ditt fysiska guld.
Citera
2021-03-24, 11:16
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Staten kan sno dina pengar men inte ditt fysiska guld.
Varför skulle inte satan kunna ta ditt fysiska guld? Bara att förbjuda handel med guld eller höja skatternaa till 95%. I USA beslagtogs guld. De som inte ville kunde få 10 år i finkan.
Citera
2021-03-24, 12:48
Medlem
Om jag skulle köpa guld, skulle jag definitivt gå på den äkta fysiska varan. "Pappersguld" som erbjuds känns inte alls tryggt, de säljer mer än de har tillgång till. Ungefär som fiatvalutor.
Citera
2021-03-24, 15:00
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Varför skulle inte satan kunna ta ditt fysiska guld? Bara att förbjuda handel med guld eller höja skatternaa till 95%. I USA beslagtogs guld. De som inte ville kunde få 10 år i finkan.

Grejen är ju den att jag grävde ner det någonstans i skogen och nu kan jag inte minnas var. Jag svär att det är sant! Eller spelade jag bort det på fyllan? Mitt minne är tyvärr inte så bra längre.
Citera
2021-03-24, 15:04
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Grejen är ju den att jag grävde ner det någonstans i skogen och nu kan jag inte minnas var. Jag svär att det är sant! Eller spelade jag bort det på fyllan? Mitt minne är tyvärr inte så bra längre.
Jo absolut, på så vis fungerar det. Jag tappade det själv när jag var ute med båten, det blev blött, halkade och så slant guldet ner i havet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in