2020-12-31, 18:26
Medlem
Tankar på bankfack kan du lägga ner direkt. Dom blir färre och färre i en rasande takt och kommer troligtvis inte finnas kvar alls om 10 år.
Citera
2020-12-31, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Säkrare än ett bankfack? Kanske om man gräver ner det i skogen.

För övrigt roligt med alla som säger att om det blir riktig kris kommer man inte åt sitt guld i bankfacket. Nä kanske inte det men är det sån kris så kommer du ändå bli rånmördad av ett blattegäng när du ska ut och byta till dig en säck potatis för ditt guld.

Det är väl inte riktigt den typen av kris folk tänker? Jag vet ingen som köper guld för att de oroar sig för en madmaxkris.
Citera
2021-01-01, 07:04
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är väl inte riktigt den typen av kris folk tänker? Jag vet ingen som köper guld för att de oroar sig för en madmaxkris.

Nä jag känner inte heller nån men det är bara att kolla valfri tråd om guld så kryllar det av folk som borde investera i vapen istället för guldmynt.
Citera
2021-01-01, 08:17
Medlem
Jag tror mer på valutorna i utvecklingsländerna, då de länderna har större growth potential och drar till sig mer investeringar, och folk tendera turista i de länder, vilket skapar en efterfrågan av deras valuta.

En sådan ung och experimentell valuta som euron skulle inte jag vilja ha några större pengar i. Båda USA och EU har samma recept på allt, låga räntor och trycka massa pengar, inte ett bra recept om man vill ha en stark valuta. Men visst om dollar går närmare 7kr, då kommer jag köpa både en post i dollar i sig, och aktier ifrån usa.
Citera
2021-01-01, 12:19
Medlem
Citat:
Nä jag känner inte heller nån men det är bara att kolla valfri tråd om guld så kryllar det av folk som borde investera i vapen istället för guldmynt.

Nja, det är två helt olika saker. Investera i guld är en del av att planera sitt sparande och investera i vapen är att leka krig.
Citera
2021-01-01, 16:51
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Nja, det är två helt olika saker. Investera i guld är en del av att planera sitt sparande och investera i vapen är att leka krig.

Ja och då kan man lika gärna köpa pappersguld.
Citera
2021-01-01, 16:59
Medlem
Citat:
Ja och då kan man lika gärna köpa pappersguld.

Inte riktigt, det beror lite på hur man investerar. Om man t ex oroar sig för en finanskris eller kris liknande 30-talskrisen då är en mängd fysiskt guld bra. Eller om man tror på stor politisk oro.
Citera
2021-01-01, 17:39
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Inte riktigt, det beror lite på hur man investerar. Om man t ex oroar sig för en finanskris eller kris liknande 30-talskrisen då är en mängd fysiskt guld bra. Eller om man tror på stor politisk oro.

Nej.
Citera
2021-01-01, 18:10
Medlem
Citat:
Nej.

Vad ska man köpa då?
Citera
2021-01-01, 18:31
Medlem
U.S.s avatar
Egentligen är det två problem:
1. Kontanter att ha vid en nationell eller regional kris, typ bristande elförsörjning. I det fallet är väl svaret skr.
2. Kontanter att omsätta vid en större och mer omfattande politisk kris som drar med sig en stor del av EU. I det fallet tolkar jag svaret som guld, schweizerfranc, kanske dollar eller varför inte pund, nu när England har lämnat EU.
Citera
2021-01-01, 18:47
Medlem
U.S.s avatar
Tänkte på en sak till. Jag har idag fonder i en bank i USA, det senaste året har fonderna stigit med 54%, skall jag sälja fonderna och ta hem vinsten eller öka insättningen i fonderna? (Jag skattar i Sverige).
Citera
2021-01-01, 20:01
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Vad ska man köpa då?

Man kan köpa guld om man vill men det är löjligt att låtsas som att måste ha fysiskt guld om det blir en jävla kris, då ska man ha vapen, konserver, vatten och ved.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in