Säkrare än ett bankfack? Kanske om man gräver ner det i skogen.
För övrigt roligt med alla som säger att om det blir riktig kris kommer man inte åt sitt guld i bankfacket. Nä kanske inte det men är det sån kris så kommer du ändå bli rånmördad av ett blattegäng när du ska ut och byta till dig en säck potatis för ditt guld.
Det är väl inte riktigt den typen av kris folk tänker? Jag vet ingen som köper guld för att de oroar sig för en madmaxkris.
Jag tror mer på valutorna i utvecklingsländerna, då de länderna har större growth potential och drar till sig mer investeringar, och folk tendera turista i de länder, vilket skapar en efterfrågan av deras valuta.
En sådan ung och experimentell valuta som euron skulle inte jag vilja ha några större pengar i. Båda USA och EU har samma recept på allt, låga räntor och trycka massa pengar, inte ett bra recept om man vill ha en stark valuta. Men visst om dollar går närmare 7kr, då kommer jag köpa både en post i dollar i sig, och aktier ifrån usa.
Inte riktigt, det beror lite på hur man investerar. Om man t ex oroar sig för en finanskris eller kris liknande 30-talskrisen då är en mängd fysiskt guld bra. Eller om man tror på stor politisk oro.
Inte riktigt, det beror lite på hur man investerar. Om man t ex oroar sig för en finanskris eller kris liknande 30-talskrisen då är en mängd fysiskt guld bra. Eller om man tror på stor politisk oro.
Egentligen är det två problem:
1. Kontanter att ha vid en nationell eller regional kris, typ bristande elförsörjning. I det fallet är väl svaret skr.
2. Kontanter att omsätta vid en större och mer omfattande politisk kris som drar med sig en stor del av EU. I det fallet tolkar jag svaret som guld, schweizerfranc, kanske dollar eller varför inte pund, nu när England har lämnat EU.
Tänkte på en sak till. Jag har idag fonder i en bank i USA, det senaste året har fonderna stigit med 54%, skall jag sälja fonderna och ta hem vinsten eller öka insättningen i fonderna? (Jag skattar i Sverige).
Man kan köpa guld om man vill men det är löjligt att låtsas som att måste ha fysiskt guld om det blir en jävla kris, då ska man ha vapen, konserver, vatten och ved.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!