2020-12-30, 23:15
Medlem
Hej,

Jag vill bolla lite tankar kring kall rökning med en s.k. smoke gun.

Har sett så många rökta rätter vinna tävlingar på Masterchef Australia, att jag måste prova! Dock tänkte jag nåt annat än Liquid Smoke, som jag gillar och gör rökig majonnäs med ibland.

Jag hittad en Kina-variant för 150:- på en lagershop, och tänkte prova riktig rök, med de mesquite-flisor jag laborerat rökning med i Webergrillen.

Tärnade ett äpple i en skål och lite smör i en annan. Ordnade lock med gladpack och drog igång rökpistolen. När flisen kommer igång leder jag in rök under plasten en stund och förseglar sedan.

10 minuter senare så smakar både äpple och smör som en askkopp. Riktigt obehaglig smak, och sonen fick veta hur cigg smakar på ett ungefär när jag lurade i honom en bit äpple.

Är det någon på Flashback som kör med en smoke gun, och får fram goda resultat?

Träsort? Hur mycket, blötlagt?
Citera
2020-12-31, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenthumb420
Hej,

Har sett så många rökta rätter vinna tävlingar på Masterchef Australia, att jag måste prova! Dock tänkte jag nåt annat än Liquid Smoke, som jag gillar och gör rökig majonnäs med ibland.

Jag hittad en Kina-variant för 150:- på en lagershop, och tänkte prova riktig rök, med de mesquite-flisor jag laborerat rökning med i Webergrillen.

Tärnade ett äpple i en skål och lite smör i en annan. Ordnade lock med gladpack och drog igång rökpistolen. När flisen kommer igång leder jag in rök under plasten en stund och förseglar sedan.

10 minuter senare så smakar både äpple och smör som en askkopp. Riktigt obehaglig smak, och sonen fick veta hur cigg smakar på ett ungefär när jag lurade i honom en bit äpple.

Nu använder ju inte jag smokegun, men kallröker med en vanlig rök. Vissa hävdar att blötlägger man rökspånet, så kan det bli obehaglig smak. Inget som jag märkt än...

Ser fram emot den här tråden, har funderat på att införskaffa en smokegun
Citera
2020-12-31, 09:24
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Hej,

Jag har byggt en rökgenerator som den här: https://www.youtube.com/watch?v=5-X7yYmNQ4o
Röken är kall och det gick bra att röka både ost och majonnäs. Bränsle: knastertorr alspån.
Citera
2020-12-31, 09:29
Bannlyst
Jag ser ditt inlägg som ett dåligt skämt. Ord som "kina-variant" "tärnade äpple i en skål" och att låta plasten åka med låter ganska oseriöst.

En riktig karl bör kunna tillverka sig själv en seriös rök.

Citat:
Hej,

Citera
2020-12-31, 11:29
Medlem
Ok, härligt bidrag till tråden. Förstår inte varför det är ett skämt att tärna ett äpple, och skapa en kammare med en bunke och gladplast?
För att smaksätta ingredienser snabbt så är en simpel rökpistol tillräckligt. Eller ska vara det.

Att bygga nåt stort för att generera mycket rök är säkert kul, och seriöst. Lycka till!

Här vill jag höra från andra som har en smoke gun, inte från nån som ska mästra.
Citera
2020-12-31, 12:05
Bannlyst
Just att mästra är jag bra på!

I ditt tidigare inlägg skrev du att du slängde in plastmaterial i din rök.

Är det något du vill rekommendera för ett bra resultat?

Citat:
Ok, härligt bidrag till tråden. Förstår inte varför det är ett skämt att tärna ett äpple, och skapa en kammare med en bunke och gladplast?
För att smaksätta ingredienser snabbt så är en simpel rökpistol tillräckligt. Eller ska vara det.

Att bygga nåt stort för att generera mycket rök är säkert kul, och seriöst. Lycka till!

Här vill jag höra från andra som har en smoke gun, inte från nån som ska mästra.
Senast redigerad av Varsamt 2020-12-31 kl. 12:08.
Citera
2020-12-31, 14:10
Medlem
Eh? Läskunnig? Jag skrev att jag använde plastfolie för att hålla röken på plats i bunken med det tärnade äpplet. Du vet, så som man kan göra med plastfolie; ”plasta in” en behållare, föra in slangen från rökpistolen, generera rök, stäng till och låt stå.

Om du tolkade det som att jag brände lite plast med mesquite-flisorna, ja, då får du helt enkelt öva på att läsa.

OnT: läste om TBS, och provade nu på morgon att röka en bit kokt skinka, endast 10sek, med både den initiala vita röken, men även med den lite tunnare (TBS?) röken som kommer efter en stund.

Båda smakade som fimp. Kan andra träsorter verkligen göra märkbar skillnad? Jag vill ju bara åstadkomma en lätt rökig ton på saker, inte ta över smakbilden helt.
Citera
2020-12-31, 18:50
Bannlyst
Plastfolie är plast!

Nästa fråga gäller det här om den s.k. "bunken" som den tilltalade nämner. I vilket material var den i ?

Allt det du har sagt i kanalen finns dokumenterat.

Citat:
Eh? Läskunnig? Jag skrev att jag använde plastfolie för att hålla röken på plats i bunken med det tärnade äpplet. Du vet, så som man kan göra med plastfolie; ”plasta in” en behållare, föra in slangen från rökpistolen, generera rök, stäng till och låt stå.

Om du tolkade det som att jag brände lite plast med mesquite-flisorna, ja, då får du helt enkelt öva på att läsa.

OnT: läste om TBS, och provade nu på morgon att röka en bit kokt skinka, endast 10sek, med både den initiala vita röken, men även med den lite tunnare (TBS?) röken som kommer efter en stund.

Båda smakade som fimp. Kan andra träsorter verkligen göra märkbar skillnad? Jag vill ju bara åstadkomma en lätt rökig ton på saker, inte ta över smakbilden helt.
Citera
2020-12-31, 20:46
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Hej,

Just mesquite ger ju en jäkla "punch" när det kommer till röksmak. Skulle rekommendera körsbär eller lönn om du vill ha en mild röksmak när du använder din pickadoll. Vidare bär du anpassa mängden rök, tid samt träslag efter vilken råvara du avser att röka. Allt går att röka men smakar allt annat än bra.
Senast redigerad av JerryCotton 2020-12-31 kl. 20:50.
Citera
2021-01-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Plastfolie är plast!

Nästa fråga gäller det här om den s.k. "bunken" som den tilltalade nämner. I vilket material var den i ?

Allt det du har sagt i kanalen finns dokumenterat.

Om du tror en bunkes material har den minsta lilla påverkan av 3 minuters rökning, så är du nog i fel tråd och härjar.
Citera
2021-01-01, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Just mesquite ger ju en jäkla "punch" när det kommer till röksmak. Skulle rekommendera körsbär eller lönn om du vill ha en mild röksmak när du använder din pickadoll. Vidare bär du anpassa mängden rök, tid samt träslag efter vilken råvara du avser att röka. Allt går att röka men smakar allt annat än bra.

Ahh, satt och provade ”röka” lite olika saker, och Earl Grey hade en lite mildare rök även torkad Dragon gav en mild och kanske angenämare rök. Får prova lite, och ska leta efter rökspån avsett för dessa smoking guns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in