Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-06, 23:41
  #2257
Medlem
killawifes avatar
Ja det var väldigt snällt. Konstigt att de anställt henne då de brukar ha som krav att man ska ha körkort och egen bil.
Citera
2017-03-15, 20:10
  #2258
Medlem
scaleo97s avatar
Då jag söker lite jobb då och då, fick jag denna annons skickad till mig.

https://se.indeed.com/cmp/RTS-Sverig...4db9b0?q=kirby

Är detta vad som diskuteras i denna tråd? För i så fall är jag jävligt glad att jag inte sökt! Väldigt frestande annons dock, ingen tidigare erfarenhets söks och en grund lön på 22 000.
Citera
2017-03-15, 22:15
  #2259
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaleo97
Då jag söker lite jobb då och då, fick jag denna annons skickad till mig.

https://se.indeed.com/cmp/RTS-Sverig...4db9b0?q=kirby

Är detta vad som diskuteras i denna tråd? För i så fall är jag jävligt glad att jag inte sökt! Väldigt frestande annons dock, ingen tidigare erfarenhets söks och en grund lön på 22 000.

Grundlön? Det står Garantilön. Och garantilönen betalas ut OM du gör tillräckligt många visningar OCH de blir godkända.
Tänk dig att du jobbar på en bygghandel. Du går till jobbet men eftersom kunderna inte är där så får du åka runt i din bil i tre timmar istället utan lön, när det väl kommer kunder så jobbar du stenhårt för att sälja byggvaror till dom men de köper inget. Du gör du detta 25 dagar/månad. När lönen väl ska komma så får du veta att du inte får nån lön eftersom du inte sålt nåt och det inte kommit tillräckligt många kunder till butiken.
Du har jobbat heltid men får ingen lön. Sen kommer bensinräkningen.
Vem skulle acceptera detta om de visste att det funkade så?

Annars är jobbet faktiskt roligt. Så sök det vet jag. Det var länge sen nån skrev nåt nytt i denna tråden
Citera
2017-03-16, 00:20
  #2260
Medlem
scaleo97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Grundlön? Det står Garantilön. Och garantilönen betalas ut OM du gör tillräckligt många visningar OCH de blir godkända.
Tänk dig att du jobbar på en bygghandel. Du går till jobbet men eftersom kunderna inte är där så får du åka runt i din bil i tre timmar istället utan lön, när det väl kommer kunder så jobbar du stenhårt för att sälja byggvaror till dom men de köper inget. Du gör du detta 25 dagar/månad. När lönen väl ska komma så får du veta att du inte får nån lön eftersom du inte sålt nåt och det inte kommit tillräckligt många kunder till butiken.
Du har jobbat heltid men får ingen lön. Sen kommer bensinräkningen.
Vem skulle acceptera detta om de visste att det funkade så?

Annars är jobbet faktiskt roligt. Så sök det vet jag. Det var länge sen nån skrev nåt nytt i denna tråden

Jag menade såklart garantilön. Men med tanke på andras berättelser här, står jag över detta jobb. Känns otroligt oseriöst.
Citera
2017-04-25, 11:48
  #2261
Medlem
Lever tråden?

Jag var precis på intervju hos Rls Sverige AB som är återförsäljare till Kirby i Borås.

Han pratade om 22,500 i garantilön. 60 visningar i månaden (15 i veckan) och varje kundbesök varar 90min.

35,000kr kostar maskinen inkl ALLA tillbehör. 15% i provision till mig vid varje såld maskin. Blev i snitt 4500kr sa han, så 27,000kr i lön med andra ord (lågt räknat sa han)

Kund kan få avbetalning på 10 år räntefritt. Ca 400kr/mån samt livstidsgaranti.

Alla besök är förbokade via säljavdelningen så inget jag gör.

När man nåt upp till 180000kr får man firmabil samt tankkort. Tills dess kör man sin egna bil och får 18,50kr/milen.

Maskinen är ungefär stor som ett a4-papper från grunden.

Tar ca 2mån innan man är inne i det och kan tjäna bra pengar.

Han sa till mig att jag troligtvis kunde bli team-manager ganska snart och ha 3-4 säljare under mig som jag först lär upp och sen får en viss provision av från deras sälj.

Vad tror ni, bluff eller seriöst?
Citera
2017-04-25, 12:43
  #2262
Medlem
RTSS AB, kanske? RLS Sverige AB finns inte.
Självklart ska du hoppa på detta, du har väl läst tråden? fint som snus.
60 kundvisningar per månad, tre per dag och bara 1,5 timme per visning, vad händer om visningen blir kortare om inte kunden är intresserad?
Citera
2017-04-25, 12:50
  #2263
Medlem
Ja så heter det, skrev snabbt.

Haha, jo jag har läst tråden och jag vet nog redan var jag ska svara till herrn imorgon när han ringer.

Tänkte ändå verka intresserad från en början när han ringer samt ställa lite frågor om hela upplägget.

Kom gärna med förslag på frågor om ni vill!

ps. Jag har redan en fast tjänst idag i en helt annan bransch, så jag står inte och faller på detta jobbet skall tilläggas.
Citera
2017-04-25, 13:05
  #2264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Ja så heter det, skrev snabbt.

Haha, jo jag har läst tråden och jag vet nog redan var jag ska svara till herrn imorgon när han ringer.

Tänkte ändå verka intresserad från en början när han ringer samt ställa lite frågor om hela upplägget.

Kom gärna med förslag på frågor om ni vill!

ps. Jag har redan en fast tjänst idag i en helt annan bransch, så jag står inte och faller på detta jobbet skall tilläggas.

Om du inte redan har arbete med att klubba sälungar eller som professionell våldtäktsman så måste min rekommendation bli att inte hoppa på detta.

En fråga som kan ställas är hur många som returnerar produkten, och vad som händer med provisionen i sådant fall.

http://www.skd.se/2011/11/23/jobbet-...30-000-kronor/ - en gammal artikel, men läsvärd.
http://knyt.se/groups/varningar/foru..._page=5&num=15
Citera
2017-04-25, 13:34
  #2265
Medlem
Mannen jag talade med hette L*rs L*rsen

2008 i Borås fanns ett företag som hette J.Q Trading som sålde dessa dammsugare. De gick i konkurs 2ggr men fortsatte ändå sin business, en kvinna köpte en dammsugare av företaget EFTER det att de försatts i konkurs för 26'...hon blev blåst kan man säga. Ovan nämnda namn stod som kontaktperson i den anställningsannons som gick ut 2007 från J.Q Trading, samma man som ska ringa mig imorgon och erbjuda mig jobb men nu jobbandes för RTS Sweden
Citera
2017-04-25, 21:45
  #2266
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inge.namn
Om du inte redan har arbete med att klubba sälungar eller som professionell våldtäktsman så måste min rekommendation bli att inte hoppa på detta.

En fråga som kan ställas är hur många som returnerar produkten, och vad som händer med provisionen i sådant fall.

http://www.skd.se/2011/11/23/jobbet-...30-000-kronor/ - en gammal artikel, men läsvärd.
http://knyt.se/groups/varningar/foru..._page=5&num=15


Det här var ju lite komiskt: "– Sen dess har vi ju jobbat om villkoren. Alla får en grundlön om de säljer som de ska. Men det står tydligt i avtalet vad som gäller. Det är ett provisionsjobb." Chefen förstår inte ens vad en Grundlön ÄR utan tror att det är nåt man måste sälja maskiner för att få.
Citera
2017-07-08, 23:30
  #2267
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigillarfitta
Min fru gick nyligen på niten om "gratis städning" och trodde det var ett städbolag som skulle komma och dema och lämna offert.
Jag fattade vad det gällde. När det ringde på dörren stod där en näpen liten rödhårig tjej i 18-20-årsåldern med en stooor jävla väska.
Jag förklarade vänligt att det skett ett missförstånd pga av deras fula säljmetoder. Klockan var närmare 20 på kvällen och det duggade kallt regn.
Tjejen såg mycket ledsen ut, som en frusen dränkt katt. Tyckte synd om henne som lurats in i sånt här skitjobb. Hon behöver ju säkert stålar till smink, nudlar, alkoläsk osv...Hyra!

Eftersom vi bor lite avskilt och jag inte såg nån bil frågade jag av ren nyfikenhet hur hon tog sig hit.
Hon sa att hon åkte buss. Tjejen har alltså åkt buss till en annan stad, gått 2 km med en jätteväska i svinkallt regn för att demonstrera dammsugarjäveln och för att sedan gå tillbaka till bussen och åka hem.
Så jag förbarmade mig över henne, tog på mig ytterrocken och lastade bilen med både redhead och dammsugarjävel, körde henne till sin stad, cirka 3 mil.
Hon lovade att säga upp sig dagen därpå. Jag sa att med hennes tåga är hon värd nåt bättre.

Är jag en god människa?
Det var tamigfan det finaste jag hört sedan jag konfirmerades! Vill du ha ett fikon? (Klassisk kommentar från Carl Bertil Jonssons Julafton)
Det var fint gjort av dig av att köra tillbaka henne. Men ändå tuff tjej som verkade arbetsvillig. Henne skulle jag kunna ha där jag jobbar! Fan inte dåligt att åka med buss, släpa damsugarhelvetet med alla löjliga tillbehör i två kilometer. Kan bara gissa att bussen knappast gick ofta vid den tiden heller, tänkte på återresan hon skulle behövt göra om du inte förbarmat dig över henne! En sån tjej är värd bättre jobb! Till och med McD är bättre!
Citera
2017-08-24, 18:59
  #2268
Medlem
godboys avatar
Har nu läst hela tråden! Mycket underhållande läsning. Men i vilket fall, vilken maskin de än handlar om, Pro Aqua eller Kirby, så är ju lurendrejerimetoderna de samma! Man påstår att dammsugaren som de kallar städmaskin kan förlänga livet för att du dammsuger upp lite kvalster. Dessutom påstår de att man får livstids garanti, vilket bara är rent dravel.

Till och med en av förespråkarna för skräpet sa ju att de sålde en ny maskin till någon som haft sin i 18 år och sladden börjat glappa. Men var det inte livstids garanti? Eller?

Företagen riktar ju absolut in sig på att rekrytera ungdomar som nyss gått ur skolan, men otydliga anställningsvillkor och de skäms inte för att slira på sanningen. Hela prylen från dessa företag verkar vara att prångla ut en eller två maskiner till säljarna själva och dess anhöriga. Sen när de märker att det inte funkar så slutar de och får inte sin lön på ett avtalsenligt sätt.

Hela verksamheten är ju uppbyggd som en sekt. Det fanns en videolänk till Youtube som informerade om firman och lön, men när jag kollade på den så kändes de som jag kommit in på Livets Ords söndagsmöte. Hittar inte länken nu, men den finns sisådär 100 sidor bak i tråden.

Så ni som blir uppringda, avböj en demo, hela grejen är ju ett säljförsök. Sen förvånas jag lite över att folk går på detta med "en gratis mattvätt", har inte folk lärt sig att "There ain't no such thing as a free lunch" Inget företag ger bort något gratis utan en baktanke. Sen det gamla vanliga, jag skulle aldrig släppa in någon jag inte visste vem det är i min bostad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback