• 1
  • 2
2020-12-30, 21:26
Medlem
Tänk er att man sätter en motor på en cykel och att cykel kan färdas en bit över 100kmh. Vid vilken fart smäller däcken och lagrerna havererar? Hur snabbt tål en cykel att gå?
Citera
2020-12-30, 21:30
Medlem
Bengt55s avatar
Normal cykel: 150 kmh tippar jag. Sen bågnar däcken och fälgarna.
Citera
2020-12-30, 21:40
Medlem
franges avatar
Uppåt 100 blås är ju redan bekräftat, i Linköping. Det är dock mer än bara däck och bromsar det hänger på om man skall kunna färdas någorlunda säkert.
Citat:
Vid niotiden på måndagsmorgonen stötte en polispatrull på en 40-årig cyklist på Djurgårdsgatan i centrala Linköping. De misstänkte med ens att något inte stod rätt till så de vände och körde efter mannen – som hade en cykel som var lite snabbare än beräknat. Polisen var tvungna att gasa upp i 98 kilometer i timmen för att komma ifatt cyklisten, skriver Linköping News.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...el--i-100-km-h
Citera
2020-12-30, 21:53
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korpusfex
Tänk er att man sätter en motor på en cykel och att cykel kan färdas en bit över 100kmh. Vid vilken fart smäller däcken och lagrerna havererar? Hur snabbt tål en cykel att gå?

Det beror på cykeln såklart. Tror dock väldigt få är intresserade att sitta på en cykel i 100km/h.
Citera
2020-12-30, 22:05
Medlem
Tarrous avatar
Hastighetsrekordet på cykel är knappt 300 km/h. - dock inget som rekommenderas för adrenalinstinna byfånar.
Citera
2020-12-31, 08:18
Medlem
Westridges avatar
Amerikanskan Denise Mueller-Korenek slog till med ett hastighetsrekord på cykel, Drygt 296 km/h lyder det nya världsrekordet.

Dock inte din vanliga crescent från lokala cykelbutiken
Citera
2020-12-31, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Amerikanskan Denise Mueller-Korenek slog till med ett hastighetsrekord på cykel, Drygt 296 km/h lyder det nya världsrekordet.

Dock inte din vanliga crescent från lokala cykelbutiken

O det var ändå i uppförsbacke...
Citera
2020-12-31, 11:01
Medlem
killawifes avatar
296 kmh! Herregud.

En cykel är ju grymt instabil i fart pga den branta styrvinkeln så man hade nog fått ändra detta om man ville cykla lite snabbare. Jag vet dock folk som kör sina elcyklar i 70 kmh mer eller mindre dagligen utan problem.
Citera
2020-12-31, 12:31
Medlem
Jag hade hastighersmätare på min cykel jag hade typ i nedre tonåren. Minns att rekordet var 76 km/h påväg nerför en backe, självfallet utan hjälm. Då tyckte jag ett det gick hur stabilt som helst, nu ryser man av bara tanken...
Citera
2021-01-01, 01:41
Medlem
Det finns en (tydligen) årligen återkommande tävling i USA för cyklar, där snabbast över 8 km vinner:

https://www.youtube.com/watch?v=BlUPjlLFzm0

I filmen nämner de att rekordet är 81 mph (~130 km/h), men sedan dess har ett holländskt universitetslag bättrat på det, men jag minns inte med hur mycket.

Tävlingen är för liggcyklar (kanske den är öppen för alla cyklar, bara att "vanliga" cyklar inte har en chans) och är på en väldigt rak, väldigt plan, vägsträcka där cyklisterna har fem miles (~ åtta km) på sig att accelerera med sina cyklar, och så mäts deras hastighet de sista 200 metrarna, snabbast vinner. Vägen lutar något, 2/3 av en procent. Tydligen är detta tillräckligt för att ge en liten fördel jämfört med helt vågrät väg, men det är svårt att se på filmen att vägen inte är helt plan.
Citera
2021-01-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Hastighetsrekordet på cykel är knappt 300 km/h. - dock inget som rekommenderas för adrenalinstinna byfånar.

Ojdå. Hur många personer skadades och hur många cyklar gick sönder innan rekordet uppnåddes?
Citera
2021-01-01, 20:28
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Ojdå. Hur många personer skadades och hur många cyklar gick sönder innan rekordet uppnåddes?

Den huvudsakliga utmaningen är inte cykeln, utan vindmotståndet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in