• 1
  • 2
2020-12-30, 20:33
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinnaLinna
Det har de säkert!
Du kan ringa precis när du vill och fråga och få samma svar. De berättar inte vem som överfört pengar, vem som äger ett bankkonto eller något när det tillhör någon annan. Läs på om banksekretess.
Citera
2020-12-30, 20:34
Medlem
MinnaLinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Du kan ringa precis när du vill och fråga och få samma svar. De berättar inte vem som överfört pengar, vem som äger ett bankkonto eller något när det tillhör någon annan. Läs på om banksekretess.

Nä, det var det jag trodde, men om så är fallet, kan jag bli betalningsskyldig om pengarna skickats fel, av misstag?
Citera
2020-12-30, 20:36
Medlem
Citat:
Det har jag gjort, inte många som har mitt kontonummer, men hur jag skulle kunna bli betalningsskyldig begriper jag inte. Om jag av misstag skickar 200 till dig, som egentligen skulle skickas till en annan person, HUR bevisar jag det?
"En betalning som har skett av misstag ska enligt huvudregeln återgå i sin helhet. Undantag till denna huvudregel finns om betalningsmottagaren (du) varit i god tro när hen (du) tog emot pengarna och förbrukade dem. Det verkar dock som att det inte är så i ditt fall. Av frågan som du ställer så verkar det som att du befinner dig just nu i ond tro och därför kan du inte ha rätt att behålla pengarna."

Källa

Det du kan göra är att kontakta banken och fråga dem vem som skickat pengarna. Det fungerade för mig en gång.
Citera
2020-12-30, 20:42
Medlem
MinnaLinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
"En betalning som har skett av misstag ska enligt huvudregeln återgå i sin helhet. Undantag till denna huvudregel finns om betalningsmottagaren (du) varit i god tro när hen (du) tog emot pengarna och förbrukade dem. Det verkar dock som att det inte är så i ditt fall. Av frågan som du ställer så verkar det som att du befinner dig just nu i ond tro och därför kan du inte ha rätt att behålla pengarna."

Källa

Det du kan göra är att kontakta banken och fråga dem vem som skickat pengarna. Det fungerade för mig en gång.
Det här känns väldigt konstigt. Jag är sällan inne och kollar kontot, har autogiro på alla räkningar. Nu var jag inne för att betala en sak manuellt och upptäckte detta. Vaddå ond tro? Hade jag inte gått in och betalt denna räkning hade jag aldrig ens märkt denna insättning, märkt julklapp
Citera
2020-12-30, 20:43
Medlem
MinnaLinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Endast i undantagsfall kan en mottagare ha rätt att behålla pengar som hamnat på kontot av misstag. Det förutsätter i så fall att du var i god tro, det vill säga att du inte insåg, eller inte ens borde ha insett, att pengarna inte var avsedda för dig. Dessutom ska du ha hunnit förbruka pengarna. Sådana situationer är ovanliga.

Är det inte en abnorm summa, eller så att du inte är kristen borde det gå att hävda god tro i detta fall. Och skynda såklart göra slut på de så de inte kan krävas åter

Var under 400 kr
Citera
2020-12-30, 21:20
Medlem
MinnaLinnas avatar
TACK FÖR ALLA SVAR! vET NU VEM SOM SKICKAT!!
Citera
2020-12-30, 22:33
Medlem
Citat:
TACK FÖR ALLA SVAR! vET NU VEM SOM SKICKAT!!

Meh, vem var det då? Avsluta tråden ordentligt så jag slipper ligga sömnlös
Citera
2020-12-30, 22:35
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Ring runt till alla dina vänner och släkt om ingen skickat så är det ett misstag.

Kan ju vara någon beundrare som skickat pengarna, behöver inte vara vänner eller släkten😁
Citera
2020-12-31, 00:30
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Endast i undantagsfall kan en mottagare ha rätt att behålla pengar som hamnat på kontot av misstag. Det förutsätter i så fall att du var i god tro, det vill säga att du inte insåg, eller inte ens borde ha insett, att pengarna inte var avsedda för dig. Dessutom ska du ha hunnit förbruka pengarna. Sådana situationer är ovanliga.

Är det inte en abnorm summa, eller så att du inte är kristen borde det gå att hävda god tro i detta fall. Och skynda såklart göra slut på de så de inte kan krävas åter
finns ingenting som heter "i god tro" längre.
det togs på på 90-talet gällande brott.
Citera
2020-12-31, 04:25
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
finns ingenting som heter "i god tro" längre.
det togs på på 90-talet gällande brott.

Vet du vad du pratar om?
Kan du utveckla?
Har du någon trovärdig källa?
På vilket sätt är det som du skriver tillämpbart på det som du citerar?
Senast redigerad av trottwell 2020-12-31 kl. 04:33.
Citera
2020-12-31, 04:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Det hände faktiskt mig en gång jag fick som ungdom in en summa pengar som jag inte skulle ha, vi hade samma namn och nästan samma konto nr. Personen som skickat pengarna ringde till banken han hade skrivit en siffra fel. Banken skickade typ en räkning till mig och ett hot om att jag inte löste situationen så går de vidare.

Idag kan nog banken göra så att det blir minus på ditt konto.

Det man ABSOLUT INTE SKA GÖRA NÅGONSIN är att göra något på egen hand, dvs. "Pelle Syndare ringde till mig och sa att han satt in X antal kronor fel på mitt konto, jag för över spännen tillbaka till Pelle Syndare". Sådana "fel" ska man artigt hänvisa till banken som får ordna detta. Då är man totalt skyddad från allt ansvar och från alla problem.

Räkning skickar knappast banken, de rättar enbart till tillgodohavandet på berört konto.

Exempelvis:
Kraftfoders kontoställning lönekonto #3052355, Ebberöds Sparbank:
20201229: 672350:46
20201230: 772350:46 (någon har felaktigt satt in 100k på mitt konto, skiter väl jag i!)
20201231: 672350:46

Dvs. banken rättar misstaget, någon "räkning att betala" får jag inte. (Jag bryr mig inte ens om problemet, det är därför jag har anlitat bankens obilliga tjänster i stället för att ha pengarna i madrassen!)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in