Citat:
Ursprungligen postat av
jbswebeck
Det hände faktiskt mig en gång jag fick som ungdom in en summa pengar som jag inte skulle ha, vi hade samma namn och nästan samma konto nr. Personen som skickat pengarna ringde till banken han hade skrivit en siffra fel. Banken skickade typ en räkning till mig och ett hot om att jag inte löste situationen så går de vidare.
Idag kan nog banken göra så att det blir minus på ditt konto.
Det man ABSOLUT INTE SKA GÖRA NÅGONSIN är att göra något på egen hand, dvs. "Pelle Syndare ringde till mig och sa att han satt in X antal kronor fel på mitt konto, jag för över spännen tillbaka till Pelle Syndare". Sådana "fel" ska man artigt hänvisa till banken som får ordna detta. Då är man totalt skyddad från allt ansvar och från alla problem.
Räkning skickar knappast banken, de rättar enbart till tillgodohavandet på berört konto.
Exempelvis:
Kraftfoders kontoställning lönekonto #3052355, Ebberöds Sparbank:
20201229: 672350:46
20201230: 772350:46 (någon har felaktigt satt in 100k på mitt konto, skiter väl jag i!)
20201231: 672350:46
Dvs. banken rättar misstaget, någon "räkning att betala" får jag inte. (Jag bryr mig inte ens om problemet, det är därför jag har anlitat bankens obilliga tjänster i stället för att ha pengarna i madrassen!)