• 1
  • 2
2020-12-30, 05:18
Medlem
Hej!

Funderar på att under kommande år sälja en bostad i Stockholms innerstad och vill höra vad ett rimligt mäklararvode kan förväntas vara givet mina förutsättningar.

Objektet är en 1:a, har fått en skriftlig värdering om 2,7 mkr från september 2020. Skulle gissa på att marknadsvärdet idag uppgår till ca 2,85 mkr, men om allt skulle stå rätt skulle man kanske kunna få ca 3,1-3,2 mkr.

Jag har en bekant i utkanten av min sociala krets som är mäklare och är erkänt duktig på mindre lägenheter i Stockholm, och min tanke är att anlita honom såvida han erbjuder ett skäligt pris. Vill därför kolla med er vad ett skäligt arvode skulle kunna vara innan jag ger mig in i någon typ av förhandling.
Citera
2020-12-30, 06:05
Medlem
Har själv sålt (via mäklare) ett antal lägenheter i Stockholm innerstad.
Jag skulle tycka det är rimligt med 50K i grund, och sedan en bonus som kickar in när man kommer över den värdering mäklaren gör.
Det är väll i själva bonusmodellen man måste hålla huvudet på skaft, vissa mäklare vill att bonustrappan ska börja vid en väldigt låg summa.
Så det rimliga skulle jag säga är 50K i grund, och en bonustrappa på 10% på det som överstiger värderingen.

Edit; När jag skriver värderingen så menar jag den värdering mäklaren nu gör, inte baserat på tidigare värderingar eller marknadsvärdet.
Senast redigerad av Sandrasofia 2020-12-30 kl. 06:15.
Citera
2020-12-30, 07:10
Medlem
Varför förhandla? Ställ krav!
Citera
2020-12-30, 07:33
Medlem
S.O.Stolps avatar
Vad betyder "duktig på mindre lägenheter i Stockholm"?

En lägenhet i Stockholm säljer mer eller mindre sig själv. En apa kan sälja en lägenhet i Stockholm. Det enda mäklaren är duktig på är att kamma hem arvodet.

Kolla med https://www.hemverket.se/ istället. Sveriges lägsta mäklararvode.
Citera
2020-12-30, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

En lägenhet i Stockholm säljer mer eller mindre sig själv. En apa kan sälja en lägenhet i Stockholm. Det enda mäklaren är duktig på är att kamma hem arvodet.

Håller med helt.
50 000 - 100 000 för att komma och låsa upp dörren...
Citera
2020-12-30, 08:40
Medlem
Men skit i din ”kompis” skicka ut förfrågningar till ett gäng olika mäklare så får de komma med offerter.
Bara dumsnåla som säljer via hemverket.
50k är rimligt. Duktig fotograf är minst lika viktig.
Citera
2020-12-30, 10:23
Medlem
Citat:

Så att köra lågbudget vid ens livs största affär är att föredra?
Nåja, delar inte den uppfattningen.
Citera
2020-12-30, 11:49
Medlem
Tarrous avatar
En välrenommerad mäklare i Sthlm innerstad skulle sannolikt ta ca. 2,4% av uppskattat försäljningspris.

När budgivningen ofta går upp med 50 KSEK per höjning känns det onödigt att snåla in gällande valet av mäklare.
Citera
2020-12-30, 22:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Hemverket, Sveriges töntigaste mäklarsida, det finns en anledning till att Hemverket inte har några bostadsrätter i Stockholms kommun till salu just nu.

https://www.hemverket.se/sok-bostad/...olm/stockholm/
Senast redigerad av trottwell 2020-12-30 kl. 22:28.
Citera
2020-12-30, 22:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandrasofia

Exakt så!

Om jag skall genomgå en njurtransplantation så köper inte jag njuren på rea.
Citera
2020-12-31, 00:46
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandrasofia

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hemverket, Sveriges töntigaste mäklarsida, det finns en anledning till att Hemverket inte har några bostadsrätter i Stockholms kommun till salu just nu.
Men era bögfjollor. Hemverket är billigare för att du själv håller i visningarna.

ALLT annat sköts på ett professionellt sätt: Värdering av bostaden, fotografering av bostaden, upprättande av annonser, publicering av annonser på tex Hemnet, Bokningar till visningarna, upprättande av broschyrer till visningarna, budgivning via sms sker med hjälp av deras IT-system, kontraktsskrivning, tillträde.

Att sälja ett hus är en sak, men en lägenhet är inte rocket science.
Citera
2020-12-31, 01:00
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Men era bögfjollor. Hemverket är billigare för att du själv håller i visningarna.

ALLT annat sköts på ett professionellt sätt: Värdering av bostaden, fotografering av bostaden, upprättande av annonser, publicering av annonser på tex Hemnet, Bokningar till visningarna, upprättande av broschyrer till visningarna, budgivning via sms sker med hjälp av deras IT-system, kontraktsskrivning, tillträde.

Att sälja ett hus är en sak, men en lägenhet är inte rocket science.

Jaha?

Varför har inte Hemverket några bostadsrätter till salu i Stockholm?

Att sälja sin bostad genom Hemverket är riktigt töntigt, i Stockholm är töntighet inget framgångsrecept.
Senast redigerad av trottwell 2020-12-31 kl. 01:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in