Citat:
Ursprungligen postat av
Lapapp
Vi försöker äta mer vegetariskt, satsar på ca 2 ggr i veckan. Vi brukar inte använda quorn, anamma, soja osv utan göra mer "naturligt" vegetariskt mat, exempelvis pasta arrabbiata, ratatouille och soppor (ex tomat, majs, potatis och purjo, lök osv). Det fungerar mestadels bra för alla i familjen, men jag har börjat fundera på om man inte också borde ha något proteintillbehör för ungarnas skull.
En enkel bönsallad med bönor, tomat, lök, vinaigrette och salt/peppar/basilika är bra, men hade gärna mottagit andra tips. Det skall alltså vara ett tillbehör till maten, inte en hel egen måltid. Att steka till några vegobiffar är alltså inte vad jag är ute efter. Kanske något lättgjort med linser?
Har någon några bra tips?
Det måste ju också finnas "konsistens" i maten.
Dvs tuggmotstånd.
Om du bara har sönderkokta grönsaker och tomatsåser så får du ju aldrig något tuggmotstånd.
Hur roligt är det då ???
Man ska inte tvinga i sig maten.
Om man inte känner njutning när man äter är det fan inte värt besväret.
Du kan emellertid få viss konsistens, bra konsistens, med vissa råvaror - tillagade på rätt sätt.
Svamp - som tex den stora Portabellon.
Skär den i stora bitar, som när du delar en pizza i åtta trekanter du vet.
Sten dessa sen hårt ... ja, hårt.
Det blir en mycket bra konsistens, tuggmotstånd och gott.
Om du har hela svamplocket så kan det bli en burgare - om den är tillräckligt stor.
Annars ha den i en tomatsås som alternativ istället för grytbitar, typ (som en stroganoff alltså).
Halloumi.
Halloumi kan stekas också, och om den stekt lite hårdare so får den mer konsistens.
Aubergine.
Du kan steka aubergine tills de blir mjuka, som korta avlånga stavar typ.
Sen kan du lägga in dessa stavarna i samma sås som tex senapssill, eller löksill, osv.
Du hade blivit förvånad av hur bra konsistensen faktiskt blir.
Just det att först steka auberginen mjuk, och sen låta den kallna.
Det ger en helt annorlunda konsistens - som närmast påminner om "rökt ål" ...
Tuggmotstånd har den iaf.
Tofu
Den har inte den bästa konsistensen faktiskt.
Men du kan skära den i både stavar, liksom i smalare som "stekt fläsk" (det finns rökt tofu som är mycket god om man gillar den smaken).
Tofu kan du annars ha i det mesta, som tex i en pasta (som små stavar) där du steker tofu-bitarna tillsammans med svamp och broccoli, sotad röd paprika och vitlök - blanda allt i spagetti i stekpannan till sist.
Eller på varma mackan, eller varför inte en Pytt i panna ???
Då tärnar du tofu, och tärnar Portabello-svamp också, paprika, lök och potatis.
Kanske morot också om du vill.
Stek det som du brukar steka Pytt i panna.
Servera med de tillbehör du gillar (jag gillar Dijon-majonäs och inlagda rödbetor).
Bland "bönor" osv så är det olika konsistens och tuggmotstånd, liksom olika smak.
Kikärtor är de som används oftast, eftersom de är lättast att ha att göra med, och de är ganska hårda att äta fast de blivit kokta (inte äckligt hårda, utan bra hårda).
Bönor är svårare ... särskilt om man inte vet vilka som är bra och vad de passar till.
Linser kan ofta smaka torrt och jordigt, men funkar bra till soppa osv.
---
Återigen ...
Om det inte Smakar Gott så finns det ju ingen anledning för dig att ens anstränga dig.
För då är det ju bortkastat.
När jag själv blev vegetarian så blev jag så överväldigad av hur GOTT det var att jag ändrade min kost för alltid, och jag har aldrig längtat tillbaka.
Någonsin.
Men jag lagar bara mat som jag själv tycker är den godaste jag ätit.
Om den mat jag lagar inte är det godaste jag kan tänka mig, då gör jag det ju inte.
Det är samma attityd du måste ha också.
Om du inte gillar maten du lagar, då gör du något fel.
Om du bara längtar till din köttmiddag nästa dag, då vill du ju inte egentligen äta vegetarisk mat.
Du måste tycka att det du lagar verkligen är det allra godaste du kan laga till.
Och du måste komponera måltiden på det sätt som gör dig MÄTT och fullt belåten.
Men du kommer ju aldrig att kunna känna dig så Mätt och Belåten om du bara äter "Pasta Arrabiata."
Eller hur ...
För det är ju faktiskt bara spagetti med en burk krossade tomater, typ ...
Vem blir mätt av det ???
Vem blir BELÅTEN av det ???
Nej, du måste göra mat som DU Själv blir Lika mätt och lika belåten av som om du hade gjort din favorit kötträtt.
Annars är det bortkastad tid.
Du lurar bara dig själv då.
Herregud männska ...
Prova åtminstone att steka dig en bra Vege-burgare och gör en riktigt bra hamburgare med bröd, grönsaker, sallad och ketchup och dressing och Pommes osv.
Som när du gör hamburgare med köttburgare alltså.
Fast du steker istället en BRA vege-burgare ...
Bara PROVA det för tusan.
Prova så att du verkligen VET hur du, din kropp, kommer att känna sig av att äta den.
Blir du lika Mätt och lika Belåten tex, som om det hade varit en Köttburgare ???
Det vet du inte förrän du faktiskt smakat, eller hur.
Vad är du rädd för ???
Är du rädd att du verkligen ska bli övertygad ?
Att du verkligen ska börja tycka att de vegetariska alternativen är Bättre och Godare än det trista, enformiga och skämda Köttet ???