• 1
  • 2
2020-12-29, 18:57
Medlem
Rätta mig om jag har fel men som jag har förstått det så är nettolöneavdrag fördelaktigt för arbetsgivaren och bruttolöneavdrag är fördelaktigt för arbetstagaren.

Nu styrker dock min arbetsgivare att jag har fått högre lön eftersom jag har nettolöneavdrag. Ser jag till mina konkurrenters löner så stämmer inte detta och de har bruttolöneavdrag. Men att övertyga min chef om detta är omöjligt, de vet såklart om det men kommer aldrig erkänna det.

Vid bruttolönavdrag så läggs bilförmånen på din lön och bidrar därmed till förhöjd pension dessutom.

Nettolöneavdrag däremot blir dyrare för arbetstagaren då du betalar din förmån EFTER att skatten redan är dragen.

Räkneexempel på förmån med bruttolöneavdrag:
Lön 30 000 kr
Förmånsbil 4 000 kr
Skatt 30% på 34 000 kr (30 000 kr + 4 000 kr) = 10 200 kr
Nettolön (30 000 kr – 10 200 kr) = 19 800 kr
Arbetsgivaravgifter 31,42% (34 000 * 0,3142) = 10 683 kr

Räkneexempel med nettolöneavdrag:
Lön 30000 kr (30000)
Skatt 30% på 30000 kr (30% på 30000) = 9 000 kr
Nettolön = 30000 – 9000 – nettolöneavdrag (förmånsbil) 4000 = 17 000 kr
Arbetsgivaravgifter 31,42% 30000 kr = 9 426 kr

De skall ni dessutom höja skatten med ca 25% (om jag har hört rätt) på förmånsbilar (oklart om det gäller samtliga bilar)

Är det ens värt att ha förmånsbil när man har nettolöneavdrag? Min bil kostar mig nu 4000 kr/mån i april är det ytterligare 25% på det dvs 5000 kr/mån.. Börjar bli trött på att de inte ändrar till bruttolöneavdrag 5000 kr kommer bli för mycket för mig, funderar på att skita i det (trots att jag behöver bil i arbete och köpa en egen istället, vet dock ej hur de ställer sig till det.
Citera
2020-12-29, 19:00
Medlem
På bruket fick jag en bil och pengar i handen för bensinen. Tala med ansvarig på plats och se om sådan uppgörelse kan lösas.
Citera
2020-12-29, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EminenteKarlsson
På bruket fick jag en bil och pengar i handen för bensinen. Tala med ansvarig på plats och se om sådan uppgörelse kan lösas.

Jo, det hade ju varit grymt bra, dock är jag rätt säker på att de inte vill jobba på det viset
Citera
2020-12-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHF90
Nu styrker dock min arbetsgivare att jag har fått högre lön eftersom jag har nettolöneavdrag.
I dina räkneexempel har du dock angett samma bruttolön i båda fallen.
Citat:
Är det ens värt att ha förmånsbil när man har nettolöneavdrag?
Det kan väl inte ens kallas förmånsbil om det inte är en löneförmån? Du betalar ju med skattade pengar, som om du hyrt en bil på egen hand - om det nu inte är så att du dessutom får en högre bruttolön, men dina räkneexempel tyder ju inte på det.
Citera
2020-12-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
I dina räkneexempel har du dock angett samma bruttolön i båda fallen.

Det kan väl inte ens kallas förmånsbil om det inte är en löneförmån? Du betalar ju med skattade pengar, som om du hyrt en bil på egen hand - om det nu inte är så att du dessutom får en högre bruttolön, men dina räkneexempel tyder ju inte på det.

Jo men precis, jag utgår ju ifrån att jag inte har fått högre lön som de styrker, då jag har flera andra i branchen som har högre än mig. Men de styrker att jag har fått högre lön för att kompensera för bilförmånen. Oavsett vad så känns det olönt att ha nettolöneavdrag.
Citera
2020-12-29, 19:36
Medlem
Citat:
Rätta mig om jag har fel men som jag har förstått det så är nettolöneavdrag fördelaktigt för arbetsgivaren och bruttolöneavdrag är fördelaktigt för arbetstagaren.

Nu styrker dock min arbetsgivare att jag har fått högre lön eftersom jag har nettolöneavdrag. Ser jag till mina konkurrenters löner så stämmer inte detta och de har bruttolöneavdrag. Men att övertyga min chef om detta är omöjligt, de vet såklart om det men kommer aldrig erkänna det.

Vid bruttolönavdrag så läggs bilförmånen på din lön och bidrar därmed till förhöjd pension dessutom.

Nettolöneavdrag däremot blir dyrare för arbetstagaren då du betalar din förmån EFTER att skatten redan är dragen.

Räkneexempel på förmån med bruttolöneavdrag:
Lön 30 000 kr
Förmånsbil 4 000 kr

Räkneexempel med nettolöneavdrag:
Lön 30000 kr (30000)
Skatt 30% på 30000 kr (30% på 30000) = 9 000 kr
Nettolön = 30000 – 9000 – nettolöneavdrag (förmånsbil) 4000 = 17 000 kr
Arbetsgivaravgifter 31,42% 30000 kr = 9 426 kr

De skall ni dessutom höja skatten med ca 25% (om jag har hört rätt) på förmånsbilar (oklart om det gäller samtliga bilar)

Är det ens värt att ha förmånsbil när man har nettolöneavdrag? Min bil kostar mig nu 4000 kr/mån i april är det ytterligare 25% på det dvs 5000 kr/mån.. Börjar bli trött på att de inte ändrar till bruttolöneavdrag 5000 kr kommer bli för mycket för mig, funderar på att skita i det (trots att jag behöver bil i arbete och köpa en egen istället, vet dock ej hur de ställer sig till det.

Tog du inte exempel från Aspia webbsida? Det står:

Ska man göra bruttolöneavdrag eller nettolöneavdrag?

Bruttolöneavdrag innebär att den anställde minskar sin bruttolön i utbyte mot en förmån, till exempel en personalbil. Avdraget minskar arbetsgivarens arbetsgivaravgift. Denna sänkning påverkar dock även den anställdas sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension och så vidare. Den anställde har fortfarande sitt förmånsvärde, som ökar skatten för den anställde.

Bruttolöneavdrag innebär att den anställde minskar sin bruttolön i utbyte mot en förmån, till exempel en personalbil.

Nettolöneavdrag minskar den anställdes nettolön och även det skattepliktiga förmånsvärdet men påverkar inte bruttolönen för sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension med mera. Förmånsvärdet sänks med samma belopp som nettolöneavdraget.

För företagare som även är anställda är det fördelaktigt att göra ett nettolöneavdrag för bilförmån så att förmånsvärdet blir 0 kr och samtidigt höja upp bruttolönen med samma belopp, med tanke på 3:12 reglerna. I slutändan blir det ingen skillnad för på skatt och sociala avgifter.

äkneexempel på förmån med bruttolöneavdrag:

Lön 30 000 kr
Förmån 4 000 kr

Räkneexempel med nettolöneavdrag och upphöjd bruttolön:

Lön 34000 kr (30000 +4000 )
Skatt 30% på 34000 kr (30% på 34000) = 10200 kr
Nettolön = 30000 + 4000 – 10200 – nettolöneavdrag 4000 = 19 800 kr
Arbetsgivaravgifter 31,42% 34000 kr = 10 683 kr
Citera
2020-12-29, 19:39
Medlem
Citat:
Jo men precis, jag utgår ju ifrån att jag inte har fått högre lön som de styrker, då jag har flera andra i branchen som har högre än mig.
Du kan väl inte jämföra din och andras löner rakt av utan att ha uppdelat och specificerat vilka delar som ingår? Du måste veta vad grundlönen är, vad bilpåslaget är, både för dig och för de du jämför med.
Du måste väl själv dessutom veta om du fått högre lön än du hade tidigare - eller menar du högre lön än andra, eller högre lön än <XYZ> - lite oklart vad du jämför med.
Citat:
Men de styrker att jag har fått högre lön för att kompensera för bilförmånen.
Står det en egen bruttopost i lönespecen kopplat till att du har bil? En post som försvinner om du avslutar bilavtalet?
Senast redigerad av anders197503 2020-12-29 kl. 19:50.
Citera
2020-12-29, 19:48
Medlem
Bruttolöneavdrag sänker bruttolönen

Löneväxling mot bruttolöneavdrag innebär att den anställde får en förmån mot att bruttolönen sänks. Ett bruttolöneavdrag är ju ingen faktisk betalning, men arbetsgivaren får ändå täckning för sin kostnad för förmånen genom att den anställde går ned i lön.

Bruttolöneavdrag mot en skattepliktig förmån innebär i princip ingen fördel för den anställde. Den sammanlagda skattepliktiga inkomsten (bruttolön + förmån) är lika stor som före löneväxlingen (bruttolön).

Om den anställdes bruttolön understiger högsta sjukpenninggrundande (SGI) respektive pensionsgrundande (PGI) inkomst kan ett bruttolöneavdrag tvärtom innebära en försämring för den anställde på längre sikt, det vill säga med lägre sjukpenning, föräldrapenning respektive pension som följd.

Vid bruttolöneavdrag mot en skattefri förmån kan den anställde ”tjäna” något på växlingen. Anledningen är att den inbesparing av arbetsgivaravgifterna som arbetsgivaren gör genom att bruttolönen sänks kan komma den anställde tillgodo (tanken var ju att det skulle vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren)
Citera
2020-12-29, 19:52
Medlem
Nettolöneavdrag sänker förmånsvärdet

När det är fråga om ett nettolöneavdrag för en förmån betalar den anställde alltså för förmånen genom ett nettolöneavdrag, det vill säga med beskattade pengar. Om det handlar om en skattepliktig förmån minskar förmånsvärdet med samma belopp som den anställde betalar.

En skattepliktig förmån på 2 000 kronor blir alltså 0 respektive 1 500 kronor vid ett nettolöneavdrag på 2 000 respektive 500 kronor, och så vidare.

Eftersom den anställde vid ett nettolöneavdrag har kvar sin ursprungliga bruttolön påverkas varken den sjukpenninggrundande eller pensionsgrundande inkomsten av en sådan löneväxling.
Senast redigerad av viktoria-x 2020-12-29 kl. 19:57.
Citera
2020-12-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktoria-x
Bruttolöneavdrag sänker bruttolönen

Löneväxling mot bruttolöneavdrag innebär att den anställde får en förmån mot att bruttolönen sänks. Ett bruttolöneavdrag är ju ingen faktisk betalning, men arbetsgivaren får ändå täckning för sin kostnad för förmånen genom att den anställde går ned i lön.

Bruttolöneavdrag mot en skattepliktig förmån innebär i princip ingen fördel för den anställde. Den sammanlagda skattepliktiga inkomsten (bruttolön + förmån) är lika stor som före löneväxlingen (bruttolön).

Om den anställdes bruttolön understiger högsta sjukpenninggrundande (SGI) respektive pensionsgrundande (PGI) inkomst kan ett bruttolöneavdrag tvärtom innebära en försämring för den anställde på längre sikt, det vill säga med lägre sjukpenning, föräldrapenning respektive pension som följd.

Vid bruttolöneavdrag mot en skattefri förmån kan den anställde ”tjäna” något på växlingen. Anledningen är att den inbesparing av arbetsgivaravgifterna som arbetsgivaren gör genom att bruttolönen sänks kan komma den anställde tillgodo (tanken var ju att det skulle vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren)

Trodde hela grejen med bilförmån var att förmånsvärdet (värdet som skatten betäknas på) var signifikant lägre än vad företaget betalar för leasa bilen?

Dvs man avstår löneutrymme för X kr och disponerar en bil som beskattas med utifrån förvånsvärdet Y kr (som är lägre än X)
Citera
2020-12-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Trodde hela grejen med bilförmån var att förmånsvärdet (värdet som skatten betäknas på) var signifikant lägre än vad företaget betalar för leasa bilen?
Vem skulle i så fall sätta detta signifikant lägre värde och på vilka grunder?
Nej, förmånsvärdet ska motsvara marknadsvärdet annars skulle det vara ett sätt att undgå skatt.
Som löntagare tjänar du i alla fall på upplägget eftersom du bara betalar skatt på förmånsvärdet istället för att betala hela kostnaden själv.
Citera
2020-12-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Vem skulle i så fall sätta detta signifikant lägre värde och på vilka grunder?
Nej, förmånsvärdet ska motsvara marknadsvärdet annars skulle det vara ett sätt att undgå skatt.
Som löntagare tjänar du i alla fall på upplägget eftersom du bara betalar skatt på förmånsvärdet istället för att betala hela kostnaden själv.

Skatteverket? Bilar marknadsförs ju med att de har lågt förmånsvärde, miljöbilar har lägre förmånsvärde så man ska välja dem osv. Dvs förmånsvärdet är helt frikopplat från vad de kostar att leasa. Detta skiljer sig från andra förmåner dom exempelvis sjukförsäkring fär förmånsvärdet är samma som premien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in