Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-29, 16:48
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Tycker Flashback borde följa viss alternativmedia och släcka ner ett tag [1] för att uppmärksamma det som hänt SwebbTVs kanal på YouTube. Flashback påstås stå upp för yttrandefrihet och borde hjälpa till att uppmärksamma fler personer om det som hänt. Förmodligen når Flashback fler än alternativmedia då många personer är här och läser i olika syften. Att stå upp för detta vore inte ett politiskt ställningstagande åt höger/vänster eller liknande, utan ett grundläggande ställningstagande för våra grundläggande rättigheter som uttrycks i regeringsformen. Tack för ordet.

[1] (FB) Alternativmedia stänger ned sina sidor i protest
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2020-12-29 kl. 17:27.
Citera
2020-12-29, 17:03
Medlem
Tuben drivs av ett privat företag och har således rätt att göra vad de vill med sin plattform. Äganderätten ska ej undermineras.
Citera
2020-12-29, 17:24
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EminenteKarlsson
Tuben drivs av ett privat företag och har således rätt att göra vad de vill med sin plattform. Äganderätten ska ej undermineras.

Nej. Det är inte så det fungerar.

Citat:
Regeringen kallar Google och Facebook till möte

– I ett första skede vill jag se en dialog och en självsanering. Det är ju så vi har löst det för de traditionella medierna, men om det inte går är jag inte främmande för att gå fram med lagstiftning, antingen på nationell nivå eller på EU-nivå, säger justitieminister Morgan Johansson (S) till TT.
- Om vi i regeringen kan agera för att öka pressen på dem så är det ett initiativ jag gärna tar.

https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-kallar-google-och-facebook-till-mote/
Citat:
Ministrar i möte med Google efter kritiken

Google lovar åtgärder
Efteråt höll ministrarna tillsammans med Ben McOwen Wilson, som är Europachef för Youtube och representerade YouTube och Google på mötet, en presskonferens. Ett konstruktivt och dialoginriktat möte vad budskapet man förmedlade.

Bland annat har Google, genom Youtube som var på plats, visat på en rad åtgärder som man nu kommer att vidta. Åtgärderna presenterades i ett brev som nu har blivit offentligt och går i korthet ut på att plattformarna kommer att skärpa kontrollen av sitt material och anställa fler som kommer att kontrollera vad som publiceras.

https://www.expressen.se/nyheter/ministrar-i-mote-med-google-efter-kritiken/

Det vi ser nu är bl.a följdverkningarna av ovanstående.
Citera
2020-12-29, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Tycker Flashback borde följa viss alternativmedia och släcka ner ett tag [1] för att uppmärksamma det som hänt SwebbTVs kanal på YouTube. Flashback påstås stå upp för yttrandefrihet och borde hjälpa till att uppmärksamma fler personer om det som hänt. Förmodligen når Flashback fler än alternativmedia då många personer är här och läser i olika syften. Att stå upp för detta vore inte ett politiskt ställningstagande åt höger/vänster eller liknande, utan ett grundläggande ställningstagande för våra grundläggande rättigheter som uttrycks i regeringsformen. Tack för ordet.

[1] (FB) Alternativmedia stänger ned sina sidor i protest

DU kan väl hyra serverplats åt dom? Det är ju så viktigt. Du kan ju betala det. Lite strömmande video drar säkert ingen särskild data...
Citera
2020-12-29, 17:32
Medlem
SittFints avatar
Citat:
På vilket sätt står det i motsättning till att Flashback med flera visar vad de tycker?
Citera
2020-12-29, 17:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
På vilket sätt står det i motsättning till att Flashback med flera visar vad de tycker?

Det är dock inte så det ligger till, utan staten finns i bakgrunden och trycker på. Google m fl gör inte alls som de vill.

Citat:
"För det andra kallade justitieminister Morgan Johansson (S) till sig Google och Facebook under valrörelsen 2018 och uppmanade dem att bedriva ”frivillig” censur på internet å statens vägnar. Med på mötet var även Expressens dåvarande chefredaktör Thomas Mattsson, som lovade att förse IT-jättarna med information om ”vilka mörkerkrafter som finns här och som hotar demokratin”. I klartext: Vilka alternativmedier som ska motarbetas."
Citera
2020-12-29, 18:00
Medlem
Citat:

Så om en ICA handlare inte vill ha negrer och araber i sin kundkrets är det hans rätt?
Citera
2020-12-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Så om en ICA handlare inte vill ha negrer och araber i sin kundkrets är det hans rätt?

Ja, även om jag misstycker om språkbruket. Dock har ICA som företag då rätt att utesluta butiken.
Citera
2020-12-29, 18:11
Medlem
slush-puppies avatar
Citat:

Kanon! Då kan jag starta en restaurang och porta allt vad kommunister, negrer och annat smutsfolk direkt i dörren. Det är ju min sylta och i den gör jag vad jag vill?

Tror du verkligen att det funkar så?
Citera
2020-12-29, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slush-puppie
Kanon! Då kan jag starta en restaurang och porta allt vad kommunister, negrer och annat smutsfolk direkt i dörren. Det är ju min sylta och i den gör jag vad jag vill?

Tror du verkligen att det funkar så?

Referat till tidigare inlägg ges.
Citera
2020-12-29, 18:28
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:

Och Flashback drivs av den svenska staten? Flashback har väl möjligheten att visa solidaritet med SwebbTV?
Citera
2020-12-29, 18:42
Medlem
Citat:

Äganderätt är aldrig absolut. Då skulle man kunna köpa marken runt tant Berits torp, och omringa henne så att hon aldrig kan ta sig därifrån.

Ett klassiskt exempel, som liberalerna här på forumet kallar för UFO-argument. Man kan komma på hur många scenarier som helst för att visa att äganderätten inte trumfar allt.

I detta fallet så har ju förvisso regeringen visat på att äganderätten inte är absolut i Sverige. Se -Info-s inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in