Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Till er som hatar damfotboll och därmed tror att alla andra också gör det, finns en del siffror på länken. T ex att 26% av svenskarna är intresserade av Damallsvenskan. Och att tittarökningen på TV var 92% det gångna året jämfört med 2019. Och de siffrorna är inte framsnutna från något PK-institut, utan seriöst framräknade.
Kan ju direkt säga att de mät-institut som gör tittarsiffror för linjär TV lever på att salta dessa och har alltid gjort. Det vet vem som helst som i någon utsträckning jobbat med medierättigheter.
Så det är inte konstigt att man ökar med 92% När du går från objektiva mätverktyg (Streaming) till spekulativa.
Sedan är det inte sagt vad denna ökningen innefattar har det gått från 1000 i snitt till 2000 eller från 10 000 till 20 000.
Folk på "Spring" (Silverspring media) som var EFD "advisor" kring rättigheterna väldigt länge brottades med att gå break even på produktion kontra TV intäkter. Så nej EFD går knappt break even men det gör inte Div I herrar heller.
Sedan om de 26% det jag kan säga där är att med rätt medel och rätt påtryckningar så kan du få folk att svara lite som du vill.
SKulle frågan formuleras på "rätt sätt" och jag skulle svara som offentlig person då skulle jag nog med största sannolikhet säga att jag stödjer Damfotboll 100%.
Den stora skillnaden är Damfotbolls EM och VM där man sålt ut arenor, lockat till sig fotbollsturister vilket var helt otänktbart för 15-16 år sedan. Men det är en globaltrend i Sverige är det här med att vi gillar damfotboll (inklusive att du gör det
Burkgurka) Bara ett "spel för galleriet", lite som att man inte säger att man älskar Trump eller Jimmy vid kaffeautomaten på arbetsplatsen.