2020-12-29, 18:31
Medlem
Kan tycka att GP's artikel är en smula anmärkningsvärd, nämligen att klubben hade som syfte att öka intresset för damfotbollen i regionen vilket de nu har lyckats uppnå. Således kan klubben avvecklas varpå övriga klubbar i området för ta över taktpinnen. Väldigt respektlöst mot spelarna och alla de som arbetar inom klubben. Det kan inte vara speciellt trevligt att bli av med arbetet på ett sådant sätt och med väldigt kort varsel.
Citera
2020-12-29, 18:32
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jo, i det här fallet var ju största sponsorn även ordförande. Och klubben har ingen egentlig verksamhet som de flesta andra föreningar har, dvs de har fungerat som någon slags elitdestination för en informell paraplyorganisation av Göteborgsklubbar. En mycket speciell situation, minst sagt.

Men fortfarande får det ju inte gå till så här. Vill man som ordförande och största sponsor inte fortsätta, så är det ju ok och man lämnar som ordförande samt slutar sponsra. Men Bronsman vägrar låta någon annan ta över. Han vill skjuta klubben och hela Göteborgsfotbollen i sank, av någon märklig anledning. Och sedan står dåren och påstår att hans beslut är bra för Göteborgsfotbollen och att det hade varit oseriöst att fortsätta driva klubben utan hans eminenta ledning.
Att det gick innan var ju som vi vet och som du säger att dom stora herrklubbarna i regionen hade inga damlag. Och vi vet ju att han varit på klubbarna och speciellt IFK Göteborg att gå samman. Sen när dessa klubbar istället börjat satsa på egna damlag och ännu visar ointresse för ett samgående med GFC så har väl säkert gett upp lite sen en tid tillbaka. Men han ville väl fullfölja satsningen att knipa guldet till slut. Sen med tilltagande oro för ekonomin efter detta år så tappade han det till slut.
Citera
2020-12-29, 18:33
Medlem
Tolkar det som att denna artikel från EFD betyder att man formellt lämnat besked om att dra sig ur. Dvs finns inget hopp om att klubben plötsligt kan restaureras i nån form och fortsätt bli kvar i Damallsvenskan.

https://www.efd.se/angaende-kopparbe...litverksamhet/

Till er som hatar damfotboll och därmed tror att alla andra också gör det, finns en del siffror på länken. T ex att 26% av svenskarna är intresserade av Damallsvenskan. Och att tittarökningen på TV var 92% det gångna året jämfört med 2019. Och de siffrorna är inte framsnutna från något PK-institut, utan seriöst framräknade.
Citera
2020-12-29, 18:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Kan tycka att GP's artikel är en smula anmärkningsvärd, nämligen att klubben hade som syfte att öka intresset för damfotbollen i regionen vilket de nu har lyckats uppnå. Således kan klubben avvecklas varpå övriga klubbar i området för ta över taktpinnen. Väldigt respektlöst mot spelarna och alla de som arbetar inom klubben. Det kan inte vara speciellt trevligt att bli av med arbetet på ett sådant sätt och med väldigt kort varsel.

Anmärkningsvärt inte minst på tanke att samma tidning pratade med han under gångna helgen och då fanns det minst 2 mål till alltså för klubben.

Nej inte kul. Inte kul för plus 20 andra spelare i ligan heller. Nu måste ju hela den här truppen söka ny klubb vilket innebär att det blir plus 20 andra som inte kommer få kontrakt och möjlighet att spela i högsta ligan. För antar att Morön om de vill upp inte har ekonomi att värva dyrt från svenska mästarna.
Citera
2020-12-29, 18:44
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag som är väldigt idrottsintresserad generellt, kan lätt räkna upp fler kvinnliga svenska skidåkare än kvinnliga fotbollsspelare, oavsett vilket land de kommer ifrån. Faktum är att jag inte hade en aning om att Göteborg vunnit allsvenskan (heter det så?), eller att de i princip ens deltog. Och jag är genuint intresserad av nästan all idrott, både lag- och individuell.

Många tror garanterat att jag trollar eller i själva verket inte alls är särskilt intresserad, men jag är övertygad om att om ni frågar era fotbollsintresserade vänner om vilket damlag som vann allsvenskan samt några spelare från det laget, så kan INGEN svara på frågan. Självklart kan de svara just nu, pga nyheten, men ställ samma fråga om ett år, eller om förra året.

Däremot är det ynkligt gjort, med så kort varsel, och väldigt synd om tjejerna.

Det blir lite tramsigt när det kommer inlägg likt det här. De som kollar på damallsvenskan har oftast koll på vem som leder och vem som vann. Jag kan fråga hälften av mina vänner som är totalt ointresserade av fotboll och fråga vem som vann herrallsvenskan eller champions league och de har noll koll och då är det herrar så allt kretsar inte runt fotboll även om man ibland vill tro det. Mina vänner har däremot koll på varenda jävla liga i hockey eller vem som vann superbowl och det är kanske inte lika många andra svenskar kan svara på
Citera
2020-12-29, 19:09
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Snaxalig
Aah, nåt skumt är det ju. Vad man än må tycka om själva företeelsen damfotboll.

Jag fattar att den där affärsmannen Bronsman säkerligen fattar ekonomiskt välgrundade beslut, men varför så plötsligt och tvärt? Det är ju bara en kort tid sedan han uttalade sig om att det finns fler mål att sikta mot med det där elitdamlaget.

Det verkar ju ändå som att de övriga sponsorerna har vetat om vad som varit på gång, men att de inte riktigt vill tala öppet om det än. Bronsman har väl ställt nåt ultimatum till de övriga sponsorerna men de har inte velat nappa.

Det verkar som de blivit informerade även om de inte verkar vilja säga i vilken utsträckning. Har han inte varit tydlig med planen och lämnat svävande svar om förändringar framöver eller är det ingen annan som velat ta över ekonomiskt och därför valde de att dra sig ur är frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Anmärkningsvärt inte minst på tanke att samma tidning pratade med han under gångna helgen och då fanns det minst 2 mål till alltså för klubben.

Nej inte kul. Inte kul för plus 20 andra spelare i ligan heller. Nu måste ju hela den här truppen söka ny klubb vilket innebär att det blir plus 20 andra som inte kommer få kontrakt och möjlighet att spela i högsta ligan. För antar att Morön om de vill upp inte har ekonomi att värva dyrt från svenska mästarna.

Med pandemin tror jag det kommer bli svårt för spelarna då inte allt för många klubbar kanske kan värva med tanke på ekonomin och ovissheten. Jag vet inte hur många och om alla spelare kan leva på sin lön men att ev behöva flytta, skaffa bostad och ev ett sidojobb i en annan stad med osäkra uppgifter om hur kommande säsong blir tror jag är ett svårt steg. Toppspelarna kommer nog bli erbjudna men många som antagligen får gå ner en division tills pandemin klarnat upp.
Citera
2020-12-29, 19:16
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
https://www.aftonbladet.se/sportblad...damallsvenskan

Står inte mycket i artikeln om anledning till att de lägger ner verksamheten, är det ekonomi? Märkligt att gå från nyblivna svenska mästare till att lägga ner all verksamhet. Ser ingenting på deras egna hemsida om det hela vilket är konstigt, det kanske kommer ut under dagen?

Kommer detta påverka övriga klubbar? Är det pandemin som slagit ut klubben eller annat? Vilka andra lag kommer fynda med spelare eller har övriga klubbar för jobbigt med ekonomin?
Många andra lag har väl redan fyllt på men enstaka platser kan såklart finnas kvar.

Det hade varit intressant att höra om styrelsen arvoderar sig själva i all sin förträfflighet och vem som går in och betalar de som har långa kontrakt.
Citera
2020-12-29, 19:24
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det borde inte vara Corona som påverkat beslutet i någon större omfattning. För man har väldigt lite publikintäkter till att börja med. Det är väl mest spelarnas familj & flickvänner & fan vet om dom ens betalar inträde.
Skärpning! Jag har varit på deras matcher och det är betydligt fler än bara de närmsta. Det kommer liksom inte 500 på en match om det bara skulle vara de närmsta och när det stiger över 1000 åskådare är det som vilken sämre Div 1-match som helst.
Citera
2020-12-29, 19:24
Medlem
Citat:
Tolkar det som att denna artikel från EFD betyder att man formellt lämnat besked om att dra sig ur. Dvs finns inget hopp om att klubben plötsligt kan restaureras i nån form och fortsätt bli kvar i Damallsvenskan.

Till er som hatar damfotboll och därmed tror att alla andra också gör det, finns en del siffror på länken. T ex att 26% av svenskarna är intresserade av Damallsvenskan. Och att tittarökningen på TV var 92% det gångna året jämfört med 2019. Och de siffrorna är inte framsnutna från något PK-institut, utan seriöst framräknade.
Tack för en intressant länk. Det blir lite tröttsamt i längden med alla som verkar ta varje chans att såga damfotboll.

Det kommer bli intressant att se var spelarna tar vägen. Några är kanske tillräckligt rotade för att tveka över att flytta för att spela i högsta serien.
Citera
2020-12-29, 19:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Med pandemin tror jag det kommer bli svårt för spelarna då inte allt för många klubbar kanske kan värva med tanke på ekonomin och ovissheten. Jag vet inte hur många och om alla spelare kan leva på sin lön men att ev behöva flytta, skaffa bostad och ev ett sidojobb i en annan stad med osäkra uppgifter om hur kommande säsong blir tror jag är ett svårt steg. Toppspelarna kommer nog bli erbjudna men många som antagligen får gå ner en division tills pandemin klarnat upp.

Toppen kommer det nog ordna sig för. Men ja kan bli svårt för resten. Men de borde väl ha någon form av anställningstrygghet?, alltså inskrivit i kontraktet om det bryts i förtid så blir de kompenserade. Det handlar ju om spelare som kanske blivit lovade upp till 3 år anställning.
Citera
2020-12-29, 19:37
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:

Kan ju direkt säga att de mät-institut som gör tittarsiffror för linjär TV lever på att salta dessa och har alltid gjort. Det vet vem som helst som i någon utsträckning jobbat med medierättigheter.
Så det är inte konstigt att man ökar med 92% När du går från objektiva mätverktyg (Streaming) till spekulativa.
Sedan är det inte sagt vad denna ökningen innefattar har det gått från 1000 i snitt till 2000 eller från 10 000 till 20 000.

Folk på "Spring" (Silverspring media) som var EFD "advisor" kring rättigheterna väldigt länge brottades med att gå break even på produktion kontra TV intäkter. Så nej EFD går knappt break even men det gör inte Div I herrar heller.

Sedan om de 26% det jag kan säga där är att med rätt medel och rätt påtryckningar så kan du få folk att svara lite som du vill.
SKulle frågan formuleras på "rätt sätt" och jag skulle svara som offentlig person då skulle jag nog med största sannolikhet säga att jag stödjer Damfotboll 100%.

Den stora skillnaden är Damfotbolls EM och VM där man sålt ut arenor, lockat till sig fotbollsturister vilket var helt otänktbart för 15-16 år sedan. Men det är en globaltrend i Sverige är det här med att vi gillar damfotboll (inklusive att du gör det Burkgurka) Bara ett "spel för galleriet", lite som att man inte säger att man älskar Trump eller Jimmy vid kaffeautomaten på arbetsplatsen.
Citera
2020-12-29, 19:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Men det är väl klart som fan när man sänder Damallsvenskan i SVT att det blir en tittarökning. Två matcher per vecka tom. Många har ju inget annat att se på lördagarna. Kan lika väl vara syslöjd så kommer det bli tittare. Det är ju enbart för ingen annan vill köpa matcherna och SVT ser ett "uppdrag" märkligt nog för att pusha just för den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in