2020-12-29, 17:52
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Hmm. Hade du bemödat dig med att läsa tråden, så hade du sett att det är just det vi diskuterat hela dagen..

Men visst är det Bronsman som lägger ner. Och just det som är det skumma. Han vill inte sponsra mer, vägrar lämna ordförandeposten och att låta någon annan ta över, tar ett helt eget beslut att lägga ner utan att ens försöka hitta en annan lösning. Typ som att: ”Det är min klubb och jag gör väl som jag vill”.

Borde inte få gå till på det viset i en svensk så kallad medlemsstyrd förening.

Det är uppenbart att han blivit provocerad till beslutet.

Eller har det uppstått några exportproblem för Kopparberg i o m Brexit? UK är väl deras största marknad?

Eller har dom det tufft efter ett Corona-år med mindre folk på puben?
Senast redigerad av trazke 2020-12-29 kl. 18:04.
Citera
2020-12-29, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Det finns ett väldigt stort intresse för att följa Sveriges bästa längdåkningstjejer och skidskyttetjejer.

Och tjejerna tjänar bättre än killarna.

Det finns ett väldigt litet intresse för att följa Sveriges bästa fotbollstjejer.

Är det synd om någon; längdåkningskillarna, fotbollstjejerna? Nej.
Jag som är väldigt idrottsintresserad generellt, kan lätt räkna upp fler kvinnliga svenska skidåkare än kvinnliga fotbollsspelare, oavsett vilket land de kommer ifrån. Faktum är att jag inte hade en aning om att Göteborg vunnit allsvenskan (heter det så?), eller att de i princip ens deltog. Och jag är genuint intresserad av nästan all idrott, både lag- och individuell.

Många tror garanterat att jag trollar eller i själva verket inte alls är särskilt intresserad, men jag är övertygad om att om ni frågar era fotbollsintresserade vänner om vilket damlag som vann allsvenskan samt några spelare från det laget, så kan INGEN svara på frågan. Självklart kan de svara just nu, pga nyheten, men ställ samma fråga om ett år, eller om förra året.

Däremot är det ynkligt gjort, med så kort varsel, och väldigt synd om tjejerna.
Citera
2020-12-29, 18:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Hmm. Hade du bemödat dig med att läsa tråden, så hade du sett att det är just det vi diskuterat hela dagen..

Men visst är det Bronsman som lägger ner. Och just det som är det skumma. Han vill inte sponsra mer, vägrar lämna ordförandeposten och att låta någon annan ta över, tar ett helt eget beslut att lägga ner utan att ens försöka hitta en annan lösning. Typ som att: ”Det är min klubb och jag gör väl som jag vill”.

Borde inte få gå till på det viset i en svensk så kallad medlemsstyrd förening.

Nej märkligt. Ännu mer märkligt med att det bara för två dagar sedan lät annorlunda.
Citat:
Ingen tomhet nu när målet ni kämpat så länge för är nått?

– Nej, det är bara ett delmål. Vi har två stora mål kvar.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...org-1.39148922

Är det bara han som fattat beslutet helt på egen hand? Vad kan ha hänt på ett par dagar bara? Tränare, andra i klubben visste ju inget som det verkar. Gjorde han en extremt usel aktieaffär igår eller? och denna klubb är hans "barn" så att någon annan går in accepteras inte.
Citera
2020-12-29, 18:01
Medlem
-=Damian=-s avatar
själv är jag väl inte ett fan av damfotboll i stort då jag följer många storlag inom herrfotboll.
såklart är det skillnad i klass.. men å andra sidan så finns det absolut utrymme för damfotboll i Sverige. Vårt damlandslag levererar bättre än herrarnas och det om något är något vi ska vara stolta över.

har själv en dotter som spelar fotboll och har en ambition om att bli proffs - hon sliter och jobbar på sina träningar och matcher, matchar gärna grabbarna i hennes årskull och tycker det är roligt att bli utmanad.

Jag vill verkligen att damfotbollen ska få leva vidare, men det krävs också att det allmänna intresset ökar och att sponsorer vågar satsa på svensk damfotboll är inte dåligt alls, det kommer Dock ta tid att få folket att förstå att vi har bra damfotboll i Sverige och sluta jämföra med herrfotboll.
Citera
2020-12-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Fast det gör det, i klubbar som är beroende av en storsponsor. Nu är det väl få (om ens någon) elitklubb på herrsidan som är beroende av en enskild sponsor.

Jo, i det här fallet var ju största sponsorn även ordförande. Och klubben har ingen egentlig verksamhet som de flesta andra föreningar har, dvs de har fungerat som någon slags elitdestination för en informell paraplyorganisation av Göteborgsklubbar. En mycket speciell situation, minst sagt.

Men fortfarande får det ju inte gå till så här. Vill man som ordförande och största sponsor inte fortsätta, så är det ju ok och man lämnar som ordförande samt slutar sponsra. Men Bronsman vägrar låta någon annan ta över. Han vill skjuta klubben och hela Göteborgsfotbollen i sank, av någon märklig anledning. Och sedan står dåren och påstår att hans beslut är bra för Göteborgsfotbollen och att det hade varit oseriöst att fortsätta driva klubben utan hans eminenta ledning.
Citera
2020-12-29, 18:13
Moderator
vfs avatar
Citat:
Jo, i det här fallet var ju största sponsorn även ordförande. Och klubben har ingen egentlig verksamhet som de flesta andra föreningar har, dvs de har fungerat som någon slags elitdestination för en informell paraplyorganisation av Göteborgsklubbar. En mycket speciell situation, minst sagt.

Men fortfarande får det ju inte gå till så här. Vill man som ordförande och största sponsor inte fortsätta, så är det ju ok och man lämnar som ordförande samt slutar sponsra. Men Bronsman vägrar låta någon annan ta över. Han vill skjuta klubben och hela Göteborgsfotbollen i sank, av någon märklig anledning. Och sedan står dåren och påstår att hans beslut är bra för Göteborgsfotbollen och att det hade varit oseriöst att fortsätta driva klubben utan hans eminenta ledning.

Kan han det enligt stadgarna då? Dom har väl årsmöte som alla andra
Citera
2020-12-29, 18:15
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
själv är jag väl inte ett fan av damfotboll i stort då jag följer många storlag inom herrfotboll.
såklart är det skillnad i klass.. men å andra sidan så finns det absolut utrymme för damfotboll i Sverige. Vårt damlandslag levererar bättre än herrarnas och det om något är något vi ska vara stolta över.

har själv en dotter som spelar fotboll och har en ambition om att bli proffs - hon sliter och jobbar på sina träningar och matcher, matchar gärna grabbarna i hennes årskull och tycker det är roligt att bli utmanad.

Jag vill verkligen att damfotbollen ska få leva vidare, men det krävs också att det allmänna intresset ökar och att sponsorer vågar satsa på svensk damfotboll är inte dåligt alls, det kommer Dock ta tid att få folket att förstå att vi har bra damfotboll i Sverige och sluta jämföra med herrfotboll.

Fast damlandslaget och svensk damfotboll överlag blir ju bara sämre och sämre ur ett internationellt perspektiv.
Citera
2020-12-29, 18:18
Medlem
Du är bara ännu en stolle. Damerna presterar marginellt bättre än herrlandslaget. Trots att man lägger gigantiska ekonomiska resurser på dem. Du glömmer visst att majoriteten av världens länder helt skiter i damfotboll och lägger långt mindre ekonomiska resurser åt sin damidrott.
Du glömmer också att feministerna som gnäller själva inte bidrar med ett skit. Dom går hellre på pride än att titta på damfotboll. Damernas idrott bärs helt och hållet upp av svenska beta hanar och inte kvinnor. Det är rent utav ett sjukligt beteende. Vad vinner ett folk och samhälle som fokuserar mer på att unga damer ska sparka boll och ägna sig och all möjlig poänglös idrott. Framför att skaffa barn och familj. Ni är dumma får som kommer at dö ut. Ni brinner bara för hbtq, sprit, analsex, damidrott och abbort. Feministerna har i princip gjort er till slavar och tvingar er att bära upp damernas idrott. Och ni gör precis som dom säger åt er. Och nu gråter du ut när två damlag lägger ner. Inte så att man inte kommer att starta upp nya lag i annat namn. Men fortsätt gråt ut över att dessa historiska k-märkta storlag lägger ner.
Citera
2020-12-29, 18:20
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
falk lär väl garanterat ersätta musovic i rosengård nu

De har ju redan ersatt henne med Kanadas landslagsmålvakt Labbé.
Citera
2020-12-29, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Kan han det enligt stadgarna då? Dom har väl årsmöte som alla andra

Har letat lite, men hittar inte exakt vad som gäller hos dom. Men han är väl vald på årsmötet och på pappret är det väl en vald styrelse som fattat beslutet, så gissar att det rent juridiskt gått rätt till. Även om det inte borde gå.

Förresten märkligt att ingen läckt. Beslutet togs alltså för nästan två veckor sedan, direkt efter förlusten mot Man C.
Citera
2020-12-29, 18:26
Medlem
outback4s avatar
Bra beslut. Flatfotboll är inge kul, lägg ner, ställ om, gör rätt.
Citera
2020-12-29, 18:27
Medlem
Snaxaligs avatar
Aah, nåt skumt är det ju. Vad man än må tycka om själva företeelsen damfotboll.

Jag fattar att den där affärsmannen Bronsman säkerligen fattar ekonomiskt välgrundade beslut, men varför så plötsligt och tvärt? Det är ju bara en kort tid sedan han uttalade sig om att det finns fler mål att sikta mot med det där elitdamlaget.

Det verkar ju ändå som att de övriga sponsorerna har vetat om vad som varit på gång, men att de inte riktigt vill tala öppet om det än. Bronsman har väl ställt nåt ultimatum till de övriga sponsorerna men de har inte velat nappa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in