Hej!
Jag behöver gå ner i vikt och har läst mig till att läkemedlen Metformin och Topimax har det som en bieffekt. Har förstått att de båda går relativt lätt att få tag i via onlineapotek utomlands. Inte optimalt men börjar bli desperat.
Jag undrar nu vilket alternativ jag bör välja!
Metformin verkar vara det snällare alternativet med färre biverkningar men även sämre effekt på vikten.
Topimax verkar bättre men mer eller mindre livsfarligt. Tänker även att den tabletten är större risk att man får ngt annat preparat skickat till sig?
Kan de kombineras? Höjd puls verkar vara bieffekt på båda men äter redan en betablockerare bisoporol så det bör väl kanske motverka det ?
Hur hade Ni gjort? Finns det fler läkemedel med den trevliga bieffekten att man rappar vikt ?
Bakgrund
Jag har PCOS sedan tonåren, dvs svårare att gå ner i vikt. och sedan jag fick mitt andra barn har vikten bara ökat.
Innan jag fick mitt andra barn vad jag underviktig så det här är nytt för mig. Har tagit hormonprover och de har inte hittat ngt annat än just min PCOS och att mitt blodsocker ligger precis på diabetesgränsen. Har sedan graviditet kvarstående högt blodtryck som jag äter medicin och betablockerare för att behandla.
Försökte få min PAL att skriva ut metformin men ville avvakta.
Jag är inte dum i huvudet, jag äter bra, har inget sockersug och motionerar regelbundet. Tränade kondotionssport på juniorelitnivå så att tänka på kosten och räkna kalorier är ngt jag haft med mig i princip hela livet. Ligger helt klart på ett kaloriunderskott.
Cyklar ex 17km enkel väg till/från arbete året om.
Om det bara hade varit så att jag fick kämpa för att hålla vikten hade det varit OK, men jag går stadigt upp i vikt vilket gör mig mkt ledsen.
Jag är 173cm och väger 72kg!
Det är inte muskler utan mjukt sladder.
Målet är att gå ner 15kg för att trivas i min kropp.
Jag behöver gå ner i vikt och har läst mig till att läkemedlen Metformin och Topimax har det som en bieffekt. Har förstått att de båda går relativt lätt att få tag i via onlineapotek utomlands. Inte optimalt men börjar bli desperat.
Jag undrar nu vilket alternativ jag bör välja!
Metformin verkar vara det snällare alternativet med färre biverkningar men även sämre effekt på vikten.
Topimax verkar bättre men mer eller mindre livsfarligt. Tänker även att den tabletten är större risk att man får ngt annat preparat skickat till sig?
Kan de kombineras? Höjd puls verkar vara bieffekt på båda men äter redan en betablockerare bisoporol så det bör väl kanske motverka det ?
Hur hade Ni gjort? Finns det fler läkemedel med den trevliga bieffekten att man rappar vikt ?
Bakgrund
Jag har PCOS sedan tonåren, dvs svårare att gå ner i vikt. och sedan jag fick mitt andra barn har vikten bara ökat.
Innan jag fick mitt andra barn vad jag underviktig så det här är nytt för mig. Har tagit hormonprover och de har inte hittat ngt annat än just min PCOS och att mitt blodsocker ligger precis på diabetesgränsen. Har sedan graviditet kvarstående högt blodtryck som jag äter medicin och betablockerare för att behandla.
Försökte få min PAL att skriva ut metformin men ville avvakta.
Jag är inte dum i huvudet, jag äter bra, har inget sockersug och motionerar regelbundet. Tränade kondotionssport på juniorelitnivå så att tänka på kosten och räkna kalorier är ngt jag haft med mig i princip hela livet. Ligger helt klart på ett kaloriunderskott.
Cyklar ex 17km enkel väg till/från arbete året om.
Om det bara hade varit så att jag fick kämpa för att hålla vikten hade det varit OK, men jag går stadigt upp i vikt vilket gör mig mkt ledsen.
Jag är 173cm och väger 72kg!
Det är inte muskler utan mjukt sladder.
Målet är att gå ner 15kg för att trivas i min kropp.
Alltså viktnedgång i alla ära men se ut som en gammal senig kärring är INTE kul.