2020-12-29, 03:53
  #1
Medlem
Hej!

Jag behöver gå ner i vikt och har läst mig till att läkemedlen Metformin och Topimax har det som en bieffekt. Har förstått att de båda går relativt lätt att få tag i via onlineapotek utomlands. Inte optimalt men börjar bli desperat.
Jag undrar nu vilket alternativ jag bör välja!
Metformin verkar vara det snällare alternativet med färre biverkningar men även sämre effekt på vikten.
Topimax verkar bättre men mer eller mindre livsfarligt. Tänker även att den tabletten är större risk att man får ngt annat preparat skickat till sig?

Kan de kombineras? Höjd puls verkar vara bieffekt på båda men äter redan en betablockerare bisoporol så det bör väl kanske motverka det ?

Hur hade Ni gjort? Finns det fler läkemedel med den trevliga bieffekten att man rappar vikt ?


Bakgrund
Jag har PCOS sedan tonåren, dvs svårare att gå ner i vikt. och sedan jag fick mitt andra barn har vikten bara ökat.

Innan jag fick mitt andra barn vad jag underviktig så det här är nytt för mig. Har tagit hormonprover och de har inte hittat ngt annat än just min PCOS och att mitt blodsocker ligger precis på diabetesgränsen. Har sedan graviditet kvarstående högt blodtryck som jag äter medicin och betablockerare för att behandla.
Försökte få min PAL att skriva ut metformin men ville avvakta.

Jag är inte dum i huvudet, jag äter bra, har inget sockersug och motionerar regelbundet. Tränade kondotionssport på juniorelitnivå så att tänka på kosten och räkna kalorier är ngt jag haft med mig i princip hela livet. Ligger helt klart på ett kaloriunderskott.
Cyklar ex 17km enkel väg till/från arbete året om.

Om det bara hade varit så att jag fick kämpa för att hålla vikten hade det varit OK, men jag går stadigt upp i vikt vilket gör mig mkt ledsen.

Jag är 173cm och väger 72kg!
Det är inte muskler utan mjukt sladder.
Målet är att gå ner 15kg för att trivas i min kropp.
Citera
2020-12-29, 04:57
  #2
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chelise
Hej!

Jag behöver gå ner i vikt och har läst mig till att läkemedlen Metformin och Topimax har det som en bieffekt. Har förstått att de båda går relativt lätt att få tag i via onlineapotek utomlands. Inte optimalt men börjar bli desperat.
Jag undrar nu vilket alternativ jag bör välja!
Metformin verkar vara det snällare alternativet med färre biverkningar men även sämre effekt på vikten.
Topimax verkar bättre men mer eller mindre livsfarligt. Tänker även att den tabletten är större risk att man får ngt annat preparat skickat till sig?

Kan de kombineras? Höjd puls verkar vara bieffekt på båda men äter redan en betablockerare bisoporol så det bör väl kanske motverka det ?

Hur hade Ni gjort? Finns det fler läkemedel med den trevliga bieffekten att man rappar vikt ?


Bakgrund
Jag har PCOS sedan tonåren, dvs svårare att gå ner i vikt. och sedan jag fick mitt andra barn har vikten bara ökat.

Innan jag fick mitt andra barn vad jag underviktig så det här är nytt för mig. Har tagit hormonprover och de har inte hittat ngt annat än just min PCOS och att mitt blodsocker ligger precis på diabetesgränsen. Har sedan graviditet kvarstående högt blodtryck som jag äter medicin och betablockerare för att behandla.
Försökte få min PAL att skriva ut metformin men ville avvakta.

Jag är inte dum i huvudet, jag äter bra, har inget sockersug och motionerar regelbundet. Tränade kondotionssport på juniorelitnivå så att tänka på kosten och räkna kalorier är ngt jag haft med mig i princip hela livet. Ligger helt klart på ett kaloriunderskott.
Cyklar ex 17km enkel väg till/från arbete året om.

Om det bara hade varit så att jag fick kämpa för att hålla vikten hade det varit OK, men jag går stadigt upp i vikt vilket gör mig mkt ledsen.

Jag är 173cm och väger 72kg!
Det är inte muskler utan mjukt sladder.
Målet är att gå ner 15kg för att trivas i min kropp.

Men herre min skapare, ska du gå ner 15kg från enbart 72? Och så är du lång dessutom.
Du kommer ju fan åldras femton år på kuppen Alltså viktnedgång i alla ära men se ut som en gammal senig kärring är INTE kul.
5kg kunde man ju köpa, möjligen ett par till sen är det bra. Och vad du gör, tryck inga roliga piller från utlandet. Dina barn vill nog ha dig kvar.
Citera
2020-12-29, 05:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Men herre min skapare, ska du gå ner 15kg från enbart 72? Och så är du lång dessutom.
Du kommer ju fan åldras femton år på kuppen Alltså viktnedgång i alla ära men se ut som en gammal senig kärring är INTE kul.
5kg kunde man ju köpa, möjligen ett par till sen är det bra. Och vad du gör, tryck inga roliga piller från utlandet. Dina barn vill nog ha dig kvar.


Tack för omtanke... jag vet att det är dumt som f-n! Men är verkligen desperat. Hatar mig själv min kropp och att jag fortsätter få upp i vikt oavsett.

Vikten kan låta mkt men som 19-20åring vägde jag 47-48kg på samma längd. Inget att jämföra sig med eller sträva efter såklart. Men kan jag väga 57-58 så är jag nöjd.
Citera
2020-12-29, 05:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragningskraften
Hej jag har en hel del merformin . Intresse,? Aldrig vetat att man kan gå ner i vikt va dom

Vilken styrka? Har du typ 2 diabetes och vad är det som gör att du inte längre vill ha?
Citera
2020-12-29, 06:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chelise
Hej!

Jag behöver gå ner i vikt och har läst mig till att läkemedlen Metformin och Topimax har det som en bieffekt. Har förstått att de båda går relativt lätt att få tag i via onlineapotek utomlands. Inte optimalt men börjar bli desperat.
Jag undrar nu vilket alternativ jag bör välja!
Metformin verkar vara det snällare alternativet med färre biverkningar men även sämre effekt på vikten.
Topimax verkar bättre men mer eller mindre livsfarligt. Tänker även att den tabletten är större risk att man får ngt annat preparat skickat till sig?

Kan de kombineras? Höjd puls verkar vara bieffekt på båda men äter redan en betablockerare bisoporol så det bör väl kanske motverka det ?

Hur hade Ni gjort? Finns det fler läkemedel med den trevliga bieffekten att man rappar vikt ?


Bakgrund
Jag har PCOS sedan tonåren, dvs svårare att gå ner i vikt. och sedan jag fick mitt andra barn har vikten bara ökat.

Innan jag fick mitt andra barn vad jag underviktig så det här är nytt för mig. Har tagit hormonprover och de har inte hittat ngt annat än just min PCOS och att mitt blodsocker ligger precis på diabetesgränsen. Har sedan graviditet kvarstående högt blodtryck som jag äter medicin och betablockerare för att behandla.
Försökte få min PAL att skriva ut metformin men ville avvakta.

Jag är inte dum i huvudet, jag äter bra, har inget sockersug och motionerar regelbundet. Tränade kondotionssport på juniorelitnivå så att tänka på kosten och räkna kalorier är ngt jag haft med mig i princip hela livet. Ligger helt klart på ett kaloriunderskott.
Cyklar ex 17km enkel väg till/från arbete året om.

Om det bara hade varit så att jag fick kämpa för att hålla vikten hade det varit OK, men jag går stadigt upp i vikt vilket gör mig mkt ledsen.

Jag är 173cm och väger 72kg!
Det är inte muskler utan mjukt sladder.
Målet är att gå ner 15kg för att trivas i min kropp.

Metformin i sig är inte något du per automatik kommer att gå ner i vikt av. När det inte skriva ut i syfte att behandla diabetes skrivs det oftast ut till personer med mediciner som har viktuppgång som biverkan. Exempelvis neuroleptika mot psykossjukdomar.

Det som medicinen gör är att minska sötsuget vilket innebär att man inte stoppar i sig sådant som är förödande för vikten.

Personer som går på neuroleptika har exempelvis en förhöjd risk att gå upp ca 25 procent av sin kroppsvikt. Sätts metformin in så minskar den risken och det blir enklare att behålla sin vikt.

Och jag tycker inte att du är direkt överviktig. Du är lång och väger 72 kg. Går du ner 15 kg så försvinner du.

Det finns bättre sätt att gå ner i vikt på. Kör en detox så tappar du några kg och försök sen hålla den vikten genom kost och träning.
Citera
2020-12-29, 09:18
  #6
Medlem
Levaxin har ju viktnedgång som biverkning men de skriver inte seriösa läkare ut till ditt problem.
alli finns på apotek receptfritt.Xenical på recept.Bantning är inte vad du behöver.
Citera
2020-12-29, 10:30
  #7
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
FEL!

Citat:
Ursprungligen postat av Stayalivee
Det som medicinen gör är att minska sötsuget vilket innebär att man inte stoppar i sig sådant som är förödande för vikten.

Metformin sänker blodglukos (blodsockret) hos diabetiker utan att förorsaka för lågt blodsocker. Metformin kan användas som enda behandling eller kombineras med andra perorala diabetesmedel (sulfonureider) eller med insulin för att sänka blodsockret.

Källa: FASS
Citera
2020-12-29, 11:19
  #8
Medlem
Eftersom du har PCOS använd utnyttja det för att bygga muskler, dvs lyft skrot och räkna kalorier.
Ladda ner nån kaloriapp och skriv in allt, och då menar jag allt. Du kommer att gå ner i vikt för om du är som alla andra som tror att de går på underskott och inte går ner i vikt, ja då går du per definition inte på underskott. Då får du anpassa intaget efter din förbrukning. Enda sättet att veta det är genom vågen och energiintaget.
Citera
2020-12-30, 07:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
FEL!



Metformin sänker blodglukos (blodsockret) hos diabetiker utan att förorsaka för lågt blodsocker. Metformin kan användas som enda behandling eller kombineras med andra perorala diabetesmedel (sulfonureider) eller med insulin för att sänka blodsockret.

Källa: FASS

Nej det är inte fel. Metformin minskar även behovet av att ”småäta”. Vad tror du händer med kroppen om du reglerar ditt blodsocker medicinskt?

Det finns studier på metformin och viktminskning, man vet inte definitivt vad viktminskningen med medicineringen beror på men de slutsatser som har dragits är att den minskar behovet av stoppa i sig mat och snacks vilket resulterar i viktminskning.

Allt står inte i FASS. Det finns en mängd olika mediciner som inte används i det syfte som det är tänkt. Metformin är en av dom där en indikation är att använda för att motverka viktuppgång vid medicinsk behandling eller reglera vikten vid PCO eller andra hormonella rubbningar hos kvinnor.
Citera
2020-12-30, 12:50
  #10
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stayalivee
Nej det är inte fel. Metformin minskar även behovet av att ”småäta”. Vad tror du händer med kroppen om du reglerar ditt blodsocker medicinskt?

Det finns studier på metformin och viktminskning, man vet inte definitivt vad viktminskningen med medicineringen beror på men de slutsatser som har dragits är att den minskar behovet av stoppa i sig mat och snacks vilket resulterar i viktminskning.

Allt står inte i FASS. Det finns en mängd olika mediciner som inte används i det syfte som det är tänkt. Metformin är en av dom där en indikation är att använda för att motverka viktuppgång vid medicinsk behandling eller reglera vikten vid PCO eller andra hormonella rubbningar hos kvinnor.

Källa på detta dessa studier borde du ha länkat in, för allt jag ser är att du påstår något du inte har grund för. Och det är på detta forum inte värt något alls.
Citera
2020-12-30, 13:29
  #11
Bannlyst
Jag måste instämma i kören. Så värst överviktig är du inte.

Att gå ner 10-12 kilo tar ungefär 3 månader i bästa fall och med lågkalorikost och med lite motion. Har man lite disciplin och uthållighet bör det inte vara några problem.

Det svåra är behålla den vikten i fortsättningen. Det är då den svåra biten uppstår!

Du bantade för andras skull. För att passa in med din nya snygga kropp?

Inget fel med det, men det är frågor du bör ställa dig för att på en längre sikt kunna hålla en hälsosam normalvikt livet ut.

Sen måste jag med skärpa ifrågasätta ditt påståendet att du cyklar 17 kilometer enkel väg, till och från jobbet.

Dock älskar jag att cykla, men överdriv inte dina enorma bedrifter, med närmare 3 mil varje dag i ur och skur till jobbet.

Det låter inte särskilt trovärdigt!
__________________
Senast redigerad av Varsamt 2020-12-30 kl. 13:36.
Citera
2021-01-23, 09:04
  #12
Medlem
Well, jag gör faktiskt det. Uppmätt med GPS. Det är i princip ingen höjdskillnad så inte kämpigt på det sättet. Har blivit en vanesak och ngt jag trivs med.
Sedan är jag inte tävlingscyklist och ligger inte och bränner à la Giro D’Italiaträningndommalla medelålders småbarnspappor jag möter på min pendling.

Jag har ett mentalt ganska krävande jobb så att cykla dit och tillbaka är min barriär från att ta med mig jobbet hem.
Att räkna kalorier är inget nytt. Använder app och kan tyvärr mkt kaloriinnehåll utantill.

Sedan jag skrev inlägget har jag lyckats gå upp 2kg! Unnade mig 3 rätters middag på nyår men annars inga avsteg.

Är övertygad om att det är min PCOs som ställer till det. Omöjligt för mig att bli tagen på allvar av vården då jag medicinskt sett inte har någon sjuklig övervikt.

Jag är desperat här. Det sätter sig på psyket!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in