2021-07-12, 22:39
Medlem
Liten uppdatering.

Har faktiskt fått Topimax utskrivet av neurolog då min migränfrekvens kvalar in.

200mg/dag. 7kg ner. Inga biverkningar.
Men verkar ha hamnat på en platå här. Skulle gärna fortsätta neråt.

Dock nytt jobb så bara 11km cykel per väg.
Citera
2021-07-12, 23:01
Medlem
GLP-1-analoger ger viktnedgång, typ Victoza, veckoberedning Bydureon finns också.
Citera
2021-08-10, 23:26
Medlem
neuron-drones avatar
Kan man få Metformin utan diabetes?

Min kompis har subklinist PCO och har sabbat sin ämnesomsättning genom flera års maxdos på kortison. De sa att efter en sådan sak är ämnesomsättningen förstörd för alltid. Men de tyckte hon skulle acceptera att vara tjock.

Vad jag förstår hjälper Metformin att carbs kommer kroppen till godo och inte lagras, samt gör att man blir mindre hungrig.

Hon är tortyrhugrig hela tiden. Hon försöker banta och motionera, motionera funkar, men banta funkar inte eftersom hon har ett övermänskligt sug efter mat. Hon säger att hon alltid är vrålhungrig och när hon äter blir hon inte mätt. Dietist anser att hon ska omfamna hungern och acceptera att den finns där och bara tänka på annat istället.

Jag tycker det är omänskligt. De vet ju inte hur hungrig man kan känna sig.

Metformin verkar ta bort ruset av sockret med.

Hon var tvungen att ta kortisonet för att inte dö. Men sjukvården vägrar ta hand om skadorna medicinen orsakade. De säger att det är mätbara skador men de lägger det ändå på henna att banta.

Hennes kropp är helt i obalans. Man kan stå emot hungern vissa dagar, men att ständigt varje dag lida av galen hunger när det finns hjälp känns inte seriöst. Särskilt som hon inte har så mycket energi eftersom hennes problem är att allt bara lagras som fett och pga för lite insulin inte blir energi. Hon har levt i ett slags fördiabetiskt tillstånd i 10 år nu.

Det finns ingen indikation för Metformin att banta. Men hon behöver bli piggare och behöver sluta att vara vrålhungrig.

Vad jag förstår tar man i dessa fall Metformin i något år, sedan har kroppen lärt sig en ny balans.

Hur får man henne att fatta att hon inte behöver lida? Hur får man sjukvården att skriva ut istället för att bara uppmana till att ta bort kalorier? När hon äter socker blir hon hög som ett hus så hon har nyligen lärt sig att socker lindrar oro. Det är ingen bra vana. När hon har underskott kalorier kan hon knappt röra sig och hon är extremt arg, det är som någon svälter.

Hon har försökt lägga om sina matvanor men det funkar inte. Efter ett par dagar har hon så lågt blodsocker att hon inte fungerar.

Hon får inte äta LCHF pga andra sjukdomar.

På bara senare tid har detta blivit allvarligare. Hon äter som innan då hon hade fetma. Men med samma kost har hon fått en allvarligare grad av fetma. Så det är någon som håller på att bli sämre i kroppen.

Ger man sådana överdoser kortison att de förstör kroppen, varför följer man inte upp? De bara slår sig för bröstet att de räddade hennes liv. Och deras behandling är avklarad så nu har hon ingen hjälp alls. Och dietister verkar känna till vare sig tidigare kortisonbehandling eller PCO. Det handlar bara att dra in kalorier och äta fullkorn.

Innan kortisonbehandlingen vägde hon 48 kg, nu väger hon 100.
Citera
2021-08-11, 06:37
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chelise
Hej!

Jag behöver gå ner i vikt och har läst mig till att läkemedlen Metformin och Topimax har det som en bieffekt. Har förstått att de båda går relativt lätt att få tag i via onlineapotek utomlands. Inte optimalt men börjar bli desperat.
Jag undrar nu vilket alternativ jag bör välja!
Metformin verkar vara det snällare alternativet med färre biverkningar men även sämre effekt på vikten.
Topimax verkar bättre men mer eller mindre livsfarligt. Tänker även att den tabletten är större risk att man får ngt annat preparat skickat till sig?

Kan de kombineras? Höjd puls verkar vara bieffekt på båda men äter redan en betablockerare bisoporol så det bör väl kanske motverka det ?

Hur hade Ni gjort? Finns det fler läkemedel med den trevliga bieffekten att man rappar vikt ?

Bakgrund
Jag har PCOS sedan tonåren, dvs svårare att gå ner i vikt. och sedan jag fick mitt andra barn har vikten bara ökat.

Innan jag fick mitt andra barn vad jag underviktig så det här är nytt för mig. Har tagit hormonprover och de har inte hittat ngt annat än just min PCOS och att mitt blodsocker ligger precis på diabetesgränsen. Har sedan graviditet kvarstående högt blodtryck som jag äter medicin och betablockerare för att behandla.
Försökte få min PAL att skriva ut metformin men ville avvakta.

Jag är inte dum i huvudet, jag äter bra, har inget sockersug och motionerar regelbundet. Tränade kondotionssport på juniorelitnivå så att tänka på kosten och räkna kalorier är ngt jag haft med mig i princip hela livet. Ligger helt klart på ett kaloriunderskott.
Cyklar ex 17km enkel väg till/från arbete året om.

Om det bara hade varit så att jag fick kämpa för att hålla vikten hade det varit OK, men jag går stadigt upp i vikt vilket gör mig mkt ledsen.

Jag är 173cm och väger 72kg!
Det är inte muskler utan mjukt sladder.
Målet är att gå ner 15kg för att trivas i min kropp.

Hur gammal är du? Och varför skulle du vilja gå ner i vikt artificiellt? Träna mer och ät mindre portioner så kommer du gå ner i vikt. Du ligger helt klart inte på ett kaloriunderskott.
Citera
2021-08-13, 10:00
Medlem
neuron-drones avatar
Jag lånade bara en tråd då den visade liknande tecken. De inläggen är gamla. Vad ska jag göra med min kompis?

Kortison är lurigt, jag tar inte mycket mer mat men jag har svullat upp 10 kilo.
Citera
2021-10-05, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Hur gammal är du? Och varför skulle du vilja gå ner i vikt artificiellt? Träna mer och ät mindre portioner så kommer du gå ner i vikt. Du ligger helt klart inte på ett kaloriunderskott.

Jag vet hur kaloriunderskott fungerar, det är egentligen inte varken kosten eller motionen eller motivationen det är fel på. Jag har PCOS och det är för många med den diagnosen i princip omöjligt att gå ner i vikt genom enbart kost och motion tyvärr. Jag har försökt. Jag lever relativt sunt och cyklar som sagt lång sträcka till jobbet så gott som dagligen. Medicinskt sett så ligger jag inte inom ramen för att kallas överviktigt och med min diagnos så är vikten bra. Men inget av det spelar någon som helst roll när man tittar sig i spegeln eller vill knäppa jeansen man bar för 10år sen.
Citera
2024-04-02, 15:32
Medlem
Drillas avatar
Hej. Jag går på antipsykotika och vill ha metformin för att motverka viktuppgång.

Är det lätt att få utskrivet? Har frågat min läkare men kommer nog inte få svar idag.
Citera
2024-04-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drilla
Hej. Jag går på antipsykotika och vill ha metformin för att motverka viktuppgång.

Är det lätt att få utskrivet? Har frågat min läkare men kommer nog inte få svar idag.

Är du överviktig är det långt ifrån omöjligt. Är du inte överviktig och bara vill förebygga det så kanske det inte är lika stor chans.
Beroende på din situation och hur mycket antipsykotiska mediciner du testat kan det ju annars vara en idé att byta sort. Abilify eller Latuda kan ju vara ett bra alternativ.
Citera
2024-04-03, 08:23
Medlem
Drillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Är du överviktig är det långt ifrån omöjligt. Är du inte överviktig och bara vill förebygga det så kanske det inte är lika stor chans.
Beroende på din situation och hur mycket antipsykotiska mediciner du testat kan det ju annars vara en idé att byta sort. Abilify eller Latuda kan ju vara ett bra alternativ.

Okej.

Jag får inte byta det är den. Bara om jag går till en läkare innan för att kolla så det inte är något annat som orsakar biverkningar.

Jag har frågat iaf får se hur det går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in