• 3
  • 4
2020-12-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag ser fram mot det . Hummer eller något liknande är förstås uteslutet, men jag är själv barnsligt förtjust i pizza, särskilt hemgjord, så det är ingen uppoffring. Knepet är att det ska vara en tunn botten med mycket fyllning. Vid nyår kan man kosta på sig att göra en hemgjord pizzasallad också. Kör på känn, men ungefär så här.

½ vitkålshuvud
1 dl matolja
0,5 dl vitsalladsvinäger (el vitvinsvinäger)
0,5 dl vatten
2 msk socker
¾ tsk salt

Man gör en lag av matolja, vitvinsvinäger, vatten och socker som man värmer på spisen så att sockret smälter. Sedan häller det över den rivna vitkålen och så får det stå några timmar, eller helst en halv dag.

Edit: Om man vill kan man ha på lite svartpeppar på salladen också. En del gillar det.
Håller med. Pizza med tunn botten, mycket fyllning och framför allt knapriga kanter är supergott!
Intressant med vitkålssalladen där; nåt liknande recept har jag i kokboken, men aldrig testat. Hitills älskar jag min pizzasallad med olivolja, vitvinsvinäger, rikligt med italiensk salladskrydda, vitlökspulver och citronpeppar
2020-12-28, 22:18
Medlem
Sladdarens avatar
Finns inte så mycket att fira om man inte tror på ödet och slumpen, men såklart önskar man ju nära och kära och bekanta ett bättre år såklart, eller gott nytt sådant som förr, men när man ser på samhället vi lever i och vilka som styr det är jag ganska så ...... fyll i själv......att ska vara dyrare och finare mat än det som var till Jul. Jul är ju trots allt en kristen svensk traditionsenlig högtid och nyår kan inte mäta sig med det

Det blir iaf rejäla baguetter med diverse godsaker och whisky med lite folköl, folkölen är för att det är gott att varva whisky med det som smakbrytare
Senast redigerad av Sladdaren 2020-12-28 kl. 22:20.
2020-12-28, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sidsix
Kommer sitta ensam så blir inget finare men ändå vill man ju ha nått lite festligare än Billys pizza.
Troligen blir det klyftpotatis, bearnaisesås på burk och baconlindad fläskfilé.
Du är i gott sällskap i alla fall Med dig själv nämligen!

2020-12-28, 22:21
Medlem
exoticspices avatar
Förrätt: Räkcocktail med en skiva rostat bröd
Varmrätt: Inkokt lax med dillmajonäs och mandelpotatis
Efterrätt: Chokladmousse med en klick lättvispad grädde
Dricka: Vitt vin, bubbel och öl

Gott Nytt År 🌠 🌹 🥳
2020-12-28, 22:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Nej, listtrådar var inte tillåtna denna gången heller.

Låset på.

/Mod
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in