• 1
  • 2
2020-12-27, 20:26
Medlem
Jag står och väger mellan 2 jobberbjudanden där ett är en IT tjänst hos IKEA. Vad gäller arbetsuppgifter samt lönemässigt är tjänsterna ganska jämförbara, dock något mer diffust hos IKEA. Själv är jag knappt 40 och 15+ års arbetserfarenhet.

Så min fråga är: är jobbet på IKEA en stark (internationell) merit eller kommer man att se på en som på en dammig ja-sägande sekt-människa?
Citera
2020-12-27, 20:29
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritterw
Jag står och väger mellan 2 jobberbjudanden där ett är en IT tjänst hos IKEA. Vad gäller arbetsuppgifter samt lönemässigt är tjänsterna ganska jämförbara, dock något mer diffust hos IKEA. Själv är jag knappt 40 och 15+ års arbetserfarenhet.

Så min fråga är: är jobbet på IKEA en stark (internationell) merit eller kommer man att se på en som på en dammig ja-sägande sekt-människa?

En internationell dammig ja-sägare om inte annat
Citera
2020-12-27, 20:32
Medlem
KattKorvens avatar
Citat:

För att kunna svara seriöst på frågan så får du ju ange vad det andra jobberbjudandet handlar om. Annars blir det lite som att fråga: Vad är bäst att dricka, mjölk eller en annan grej?

Med det sagt; Vad är det som gör att du fått bilden att man inom IKEA blir en dammig ja-sägande sektmänniska?

IKEA har byggts av en samlad trupp människor med framåtanda under en mans framtidsvision. Alla har varit med och jobbat fram företaget dit det är idag. Och vägen från idé till implementering är sällan särskilt lång.

I övrigt; se PM.
Edit: Du var för ny och kunde inte ta emot PM.

Men jag skulle nog se det som meriterande. Detta utan att veta vad ditt andra alternativ är.
Senast redigerad av KattKorven 2020-12-27 kl. 20:38.
Citera
2020-12-27, 20:39
Medlem
Perversitets avatar
Det har gått utför med IKEA efter att Ingvar dog. Det är ingen måtta på godhetsivrandet numera. På kort sikt har detta nog ingen inverkan på ditt CV, men i långa loppet blir det nog en nackdel att ha kopplingar dit.
Citera
2020-12-27, 21:24
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Det här med att IKEA skulle uppfattas som sekt internationellt behöver du knappast oroa dig för. Det ryktet har kommit från både vänster och höger under alla år och beror mycket på företagsstrukturen på alla plan.
Citera
2020-12-27, 21:25
Medlem
Citat:

Klart man kan jobba med IT på Ikea. Varför skulle det vara B?
Citera
2020-12-27, 21:32
Medlem
Citat:

Beror ju på vilket det andra jobbet handlar om, är det en IT tjänst på Eriksson eller annat internationellt tech företag slår det högre än IKEA.
Står det mellan en IT tjänst på ett lokalt småbolag eller någon av personaluthyrarna slår nog en fast tjänst på IKEA högre.
Sen i din ålder börjar det bli dags för dig att hitta din nish och plattform kan absolut vara IKEA.
Citera
2020-12-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattKorven
För att kunna svara seriöst på frågan så får du ju ange vad det andra jobberbjudandet handlar om. Annars blir det lite som att fråga: Vad är bäst att dricka, mjölk eller en annan grej?
Det andra jobbet är ett internationellt bolag i spelbranschen.

Citat:
Med det sagt; Vad är det som gör att du fått bilden att man inom IKEA blir en dammig ja-sägande sektmänniska?
Har hört både det positiva och det negativa.

Citat:
IKEA har byggts av en samlad trupp människor med framåtanda under en mans framtidsvision.
Dock nu är den mannen borta och det känns att företaget har tappat lite i sin vision. Jag bryr mig inte så mycket om IKEAs woke-flörtande och sån't men produkterna har blivit objektivt sämre. Den SMÅSTAD möbel jag köpte sist är inte av en vanlig melaminskiva utan av någon pappvariant som man skulle kunna trycka genom med en tumme.

Citat:
Edit: Du var för ny och kunde inte ta emot PM.
Har satt upp ett temporärt konto för att ställa just den fråga
Senast redigerad av ritterw 2020-12-27 kl. 21:47.
Citera
2020-12-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Det ryktet har kommit från både vänster och höger under alla år och beror mycket på företagsstrukturen på alla plan.

Företagsstrukturen hos IKEA?
Citera
2020-12-27, 22:19
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Företagsstrukturen hos IKEA?

Jag tänker på synen på anställda och hur den ekonomiska strukturen ser ut främst.
Citera
2020-12-28, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Jag tänker på synen på anställda och hur den ekonomiska strukturen ser ut främst.

Kan du utveckla lite mer?
Citera
2020-12-28, 11:49
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Kan du utveckla lite mer?

Ikea har alltid satsat på att se till att anställda ska trivas samt satsat på att få alla inkluderade, typ till och med toalettstädare. Det var inte riktigt så det såg ut på andra företag på -60, -70 och 80-talet. De har satsat på vidareutveckling av anställda vilket gjort att väldigt stor andel av cheferna och toppen har egna erfarenheter. Sen har ju Kamprad som person kanske inte varit till hjälp att dämpa sektanklagelserna. Det finns mycket kul att läsa i ämnet.

Den ekonomiska biten gäller såklart att de betalar 0kr i vinstskatt i Sverige. Minns jag inte fel brukar deras vinst ligga på runt 2.500miljarder SEK per år och uteblivna skattepengar rör upp somligas känslor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in