• 1
  • 2
2020-12-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaddarenIRoven
Nerven på armbågen.

Det var ett konstigt svar, det borde finnas många nerver i armbågen. Men tack för försöket.
Citera
2020-12-28, 19:10
Medlem
RaddarenIRovens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det var ett konstigt svar, det borde finnas många nerver i armbågen. Men tack för försöket.

Jag försöker igen. Den synliga knölen på insidan av armbågen. Den går under olika namn beroende på vart i landet du bor.

Gör alltså ont på insidan av armbågen när jag greppar på gymmet.
Senast redigerad av RaddarenIRoven 2020-12-28 kl. 19:13.
Citera
2020-12-28, 19:12
Medlem
RaddarenIRovens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Som du beskriver det verkar det som att du inte har någon akut inflammation utan börja rehab med en gång. Bara så du vet, är inte detta någon diagnos utan bara spekulation. Men det finns inga risker att prova det jag föreslog i mitt tidigare inlägg. Om jag var du skulle jag prova med egenbehandling ett tag och se om det blir bättre. Blir det inte bra eller blir värre så rekommenderar jag att du tar kontakt med sjukgymnast (egenremiss) för undersökning.

Ps. Du kan gymma som vanligt men välj övningar som du kan tolerera. //Oskar

Absolut, det är jag med på. Stort tack, ska testa och se hur det går.
Citera
2020-12-28, 21:32
Medlem
Citat:
Jag försöker igen. Den synliga knölen på insidan av armbågen. Den går under olika namn beroende på vart i landet du bor.

Gör alltså ont på insidan av armbågen när jag greppar på gymmet.

Då låter det som du har fått golfarmbåge. Det har jag haft och blivit av med på mindre än en vecka.
Citera
2020-12-28, 22:08
Medlem
RaddarenIRovens avatar
Citat:
Då låter det som du har fått golfarmbåge. Det har jag haft och blivit av med på mindre än en vecka.

Okej! Hur gick du tillväga?
Senast redigerad av RaddarenIRoven 2020-12-28 kl. 22:11.
Citera
2020-12-29, 11:46
Medlem
Citat:

Då är det inte golfarmbåge du hade, vilket är en tendinos som tar runt 3-6 månader att bli bra från, i vissa fall år. Läs nedan under "Vad är senskada/tendinopati" för grundläggande information om de olika tillstånden som en sena kan befinna sig i.

https://skadekompassen.se/skador-sju...init-tendinos/

Citat:

Nu är det inte en golfarmbåge hen hade, men om det är vad du har så kommer du inte att gilla svaret, då det är ett tillstånd som kräver att du markant minskar belastningen på senan och då det tar väldigt lång tid för det att läka, men man ska inte vila senan helt, då det krävs en viss belastning för att den ska kunna bli bra. Enligt rådande forskning så är HSRT (heavy slow resistance training" det som har visat bäst resultat, vilket vid golfarmbåge kan vara att du utför tunga och långsamma (3s upp och ner) handledscurls två gånger i veckan, exempelvis 3x10.

Nedan har du en bra film på 20 min om tendinopati och en länk som summerar forskningen.
När den akuta fasen (reaktiva) har lugnat ner sig så är det okej att känna lite smärta, men det får absolut förvärra det efter träningen eller dagen efter. Så vissa kan fortsätta att träna sin rygg under rehabiliteringstiden med div hjälpmedel som avlastar underarmen, som ex. dragremmar, och biceps i en kabeltrissa med en ankelrem runt handleden.

Detta är ett väldigt vanligt tillstånd och det uppstår i gymmet av att man utsätter senan för mer belastning än vad den hinner att återhämta sig från, och just underarmens flexorer utsätts för väldigt mycket i gymmet, så smart programmering och övningsval är viktigt för att undvika detta.

https://youtu.be/-kKzoi8Zrik
https://www.physio-pedia.com/Tendino...Rehabilitation
Senast redigerad av Plopp123 2020-12-29 kl. 12:04.
Citera
2020-12-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Då är det inte golfarmbåge du hade, vilket är en tendinos som tar runt 3-6 månader att bli bra från, i vissa fall år. Läs nedan under "Vad är senskada/tendinopati" för grundläggande information om de olika tillstånden som en sena kan befinna sig i.

https://skadekompassen.se/skador-sju...init-tendinos/

Nu är det inte en golfarmbåge hen hade, men om det är vad du har så kommer du inte att gilla svaret, då det är ett tillstånd som kräver att du markant minskar belastningen på senan och då det tar väldigt lång tid för det att läka, men man ska inte vila senan helt, då det krävs en viss belastning för att den ska kunna bli bra. Enligt rådande forskning så är HSRT (heavy slow resistance training" det som har visat bäst resultat, vilket vid golfarmbåge kan vara att du utför tunga och långsamma (3s upp och ner) handledscurls två gånger i veckan, exempelvis 3x10.

Nedan har du en bra film på 20 min om tendinopati och en länk som summerar forskningen.
När den akuta fasen (reaktiva) har lugnat ner sig så är det okej att känna lite smärta, men det får absolut förvärra det efter träningen eller dagen efter. Så vissa kan fortsätta att träna sin rygg under rehabiliteringstiden med div hjälpmedel som avlastar underarmen, som ex. dragremmar, och biceps i en kabeltrissa med en ankelrem runt handleden.

Detta är ett väldigt vanligt tillstånd och det uppstår i gymmet av att man utsätter senan för mer belastning än vad den hinner att återhämta sig från, och just underarmens flexorer utsätts för väldigt mycket i gymmet, så smart programmering och övningsval är viktigt för att undvika detta.

https://youtu.be/-kKzoi8Zrik
https://www.physio-pedia.com/Tendino...Rehabilitation

Du har naturligtvis fel, golfarmbåge är ett samlingsnamn som kan vara många saker som alla har gemensamt att dom orsakar smärta på insidan av armbågen. En av dom kan vara tendinos men det finns många andra orsaker till smärta, och då också andra metoder för att åtgärda problemet.
Citera
2020-12-29, 14:17
Medlem
Citat:

Orkar inte hålla på och tjafsa med andra i tråden som tror att dom vet allt.
Citera
2020-12-29, 18:01
Medlem
Citat:
Du har naturligtvis fel, golfarmbåge är ett samlingsnamn som kan vara många saker som alla har gemensamt att dom orsakar smärta på insidan av armbågen. En av dom kan vara tendinos men det finns många andra orsaker till smärta, och då också andra metoder för att åtgärda problemet.

Det är sant, men den absolut vanligaste orsaken till detta är en tendinos, men det är inte heller ovanligt med en s.k. tendinit, vilket är en bättre prognos.
Citera
2020-12-29, 18:52
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Tack för ditt utförliga svar.

Just nu gör det ont om jag tex greppar en snusdosa och skruvar lite på på handleden. I neutralt läge känner jag ingen smärta.

Om jag förstod dig rätt så tycker du att jag bör äta Ibuprofen och vänta tills smärtan släpper, för att sedan göra rehab, innan jag börjar gymma ordentligt igen?

Låter nästan som det är en muskel som sitter i fingrarna upp till armbågen. Kan vara relaterat till någon övning som du gör där du greppar med lill/ring fingret som blivit överbelastad. Är bara en gissning från min sida då.

Hade hoppat över ibuprofen om inte smärtan stör sömnen, och försökt vila bort genom smärtan genom undvika rörelser och övningar som smärtar. Eventuellt finna nya grepp inom träningen som du kan fortsätta med utan smärta.
Citera
2020-12-30, 21:47
Medlem
Jag hade ont i armbåge under ganska lång tid, träningsrelaterat. Det som hjälpte var att hänga i armen, hängövningar i massor, regelbundet flera gånger i veckan, och om ett halvår ungefär var jag botad. Tog mig evigheter att bli av med eländet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in