• 1
  • 2
2020-12-27, 00:24
Medlem
RaddarenIRovens avatar
Jag får ont i ”CP-knölen” när jag greppar. Jag märkte det efter ett gympass tidigare i veckan och det har varit en irriterande smärta på gymmet sedan dess. Varför får jag det och vad kan jag göra? Någon som haft samma problem?

Jag hoppas jag placerade tråden i rätt forum, annars får Mod gärna flytta den.
Senast redigerad av RaddarenIRoven 2020-12-27 kl. 00:32.
Citera
2020-12-27, 00:28
Medlem
DigglerNicks avatar
Passa dig, hade det samma och nu kan jag inte vinkla den rakt igen!
Citera
2020-12-27, 01:20
Medlem
Fick det när jag markade tungt, tar ett tag för nerverna att välja sig. Brukar få ont när man läser länge, kolla in: karpaltunnelsyndrom.
Citera
2020-12-27, 02:19
Medlem
RaddarenIRovens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kabelryckarn
Fick det när jag markade tungt, tar ett tag för nerverna att välja sig. Brukar få ont när man läser länge, kolla in: karpaltunnelsyndrom.

Tack! Jag ska kolla upp det.

Släppte det av sig själv eller vilade du bort det? Känns surt att behöva ta en paus när man kommit in i ett bra flow på gymmet.
Citera
2020-12-27, 11:17
Medlem
Fick ta en paus och sluta med dips, gick ner lite I mark och jobbade upp vikten saktare. Men räckte med en vecka paus från just de övningarna.

Men kör fortfarande inte dips då det verkar sätta mycket stress på nerven.
Citera
2020-12-27, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaddarenIRoven
Jag får ont i ”CP-knölen” när jag greppar. Jag märkte det efter ett gympass tidigare i veckan och det har varit en irriterande smärta på gymmet sedan dess. Varför får jag det och vad kan jag göra? Någon som haft samma problem?

Hej! Jag vet inte ifall din smärta orsakats av det som orsakade min egen, men vad som hjälpt mig oerhört är att använda elbow sleeves. Jag införskaffade dem från SBD och är väldigt nöjd. Ska dock tilläggas att jag antagligen drog på mig något slags tendinopati och att det var det som spökade. Oavsett kan det ju vara värt att kika på. Lycka till.
Citera
2020-12-27, 19:18
Medlem
Va fan är ”CP-knölen?
Citera
2020-12-27, 19:36
Medlem
RaddarenIRovens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwynbleidd
Hej! Jag vet inte ifall din smärta orsakats av det som orsakade min egen, men vad som hjälpt mig oerhört är att använda elbow sleeves. Jag införskaffade dem från SBD och är väldigt nöjd. Ska dock tilläggas att jag antagligen drog på mig något slags tendinopati och att det var det som spökade. Oavsett kan det ju vara värt att kika på. Lycka till.

Tack! Jag kanske borde lägga en beställning jag också.
Citera
2020-12-27, 19:37
Medlem
RaddarenIRovens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Va fan är ”CP-knölen?

Nerven på armbågen.
Citera
2020-12-27, 20:24
Citat:

Det låter som antingen golfarmbåge eller tennisarmbåge. Alltså en överansträngning av muskler och senfästen vid mediala eller laterala epikondylen eller en kombination.

Det är till en början en akut inflammation som sedan ger kronisk smärta och degenerering av senan. Det är viktigt att komma ihåg att vila gör att smärtan klingar av men en sådan senskada läker aldrig av vila, man måste träna sig igenom skadan. Vila ett par veckor om det är kraftig inflammation och smärta och kör en kur med receptfria antiinflammatoriska tabletter tex Ibuprofen. Börja sedan omgående med rehab.

Excentrisk träning till exempel negativa chins, handledscurls åt båda håll, att krama en tennisboll mfl övningar ska du göra varje dag. Det kommer göra ont, men det blir bättre. Tänk på att senor har väldigt dålig blodförsörjning och läker mycket långsamt, sikta på åtminstone fyra månader och ge inte upp. Det läker med rätt behandling. Ta gärna hjälp av kunnig (!) sjukgymnast.
Senast redigerad av BenitoPolymem 2020-12-27 kl. 20:27.
Citera
2020-12-27, 22:40
Medlem
RaddarenIRovens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det låter som antingen golfarmbåge eller tennisarmbåge. Alltså en överansträngning av muskler och senfästen vid mediala eller laterala epikondylen eller en kombination.

Det är till en början en akut inflammation som sedan ger kronisk smärta och degenerering av senan. Det är viktigt att komma ihåg att vila gör att smärtan klingar av men en sådan senskada läker aldrig av vila, man måste träna sig igenom skadan. Vila ett par veckor om det är kraftig inflammation och smärta och kör en kur med receptfria antiinflammatoriska tabletter tex Ibuprofen. Börja sedan omgående med rehab.

Excentrisk träning till exempel negativa chins, handledscurls åt båda håll, att krama en tennisboll mfl övningar ska du göra varje dag. Det kommer göra ont, men det blir bättre. Tänk på att senor har väldigt dålig blodförsörjning och läker mycket långsamt, sikta på åtminstone fyra månader och ge inte upp. Det läker med rätt behandling. Ta gärna hjälp av kunnig (!) sjukgymnast.

Tack för ditt utförliga svar.

Just nu gör det ont om jag tex greppar en snusdosa och skruvar lite på på handleden. I neutralt läge känner jag ingen smärta.

Om jag förstod dig rätt så tycker du att jag bör äta Ibuprofen och vänta tills smärtan släpper, för att sedan göra rehab, innan jag börjar gymma ordentligt igen?
Citera
2020-12-28, 09:37
Citat:
Tack för ditt utförliga svar.

Just nu gör det ont om jag tex greppar en snusdosa och skruvar lite på på handleden. I neutralt läge känner jag ingen smärta.

Om jag förstod dig rätt så tycker du att jag bör äta Ibuprofen och vänta tills smärtan släpper, för att sedan göra rehab, innan jag börjar gymma ordentligt igen?

Som du beskriver det verkar det som att du inte har någon akut inflammation utan börja rehab med en gång. Bara så du vet, är inte detta någon diagnos utan bara spekulation. Men det finns inga risker att prova det jag föreslog i mitt tidigare inlägg. Om jag var du skulle jag prova med egenbehandling ett tag och se om det blir bättre. Blir det inte bra eller blir värre så rekommenderar jag att du tar kontakt med sjukgymnast (egenremiss) för undersökning.

Ps. Du kan gymma som vanligt men välj övningar som du kan tolerera. //Oskar
Senast redigerad av BenitoPolymem 2020-12-28 kl. 10:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in