Citat:
Ursprungligen postat av
RaddarenIRoven
Jag får ont i ”CP-knölen” när jag greppar. Jag märkte det efter ett gympass tidigare i veckan och det har varit en irriterande smärta på gymmet sedan dess. Varför får jag det och vad kan jag göra? Någon som haft samma problem?
Jag hoppas jag placerade tråden i rätt forum, annars får Mod gärna flytta den.
Det låter som antingen golfarmbåge eller tennisarmbåge. Alltså en överansträngning av muskler och senfästen vid mediala eller laterala epikondylen eller en kombination.
Det är till en början en akut inflammation som sedan ger kronisk smärta och degenerering av senan. Det är viktigt att komma ihåg att vila gör att smärtan klingar av men en sådan senskada läker aldrig av vila, man måste träna sig igenom skadan. Vila ett par veckor om det är kraftig inflammation och smärta och kör en kur med receptfria antiinflammatoriska tabletter tex Ibuprofen. Börja sedan omgående med rehab.
Excentrisk träning till exempel negativa chins, handledscurls åt båda håll, att krama en tennisboll mfl övningar ska du göra varje dag. Det kommer göra ont, men det blir bättre. Tänk på att senor har väldigt dålig blodförsörjning och läker mycket långsamt, sikta på åtminstone fyra månader och ge inte upp. Det läker med rätt behandling. Ta gärna hjälp av kunnig (!) sjukgymnast.