• 1
  • 2
2020-12-27, 11:40
Medlem
De här snikna företagen som håller på med mellandagsrea när smittan härjar som mest skall fan få några pengar
Citera
2020-12-27, 13:45
Moderator
Tystnads avatar
Bostad, hem och trädgård --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2020-12-27, 21:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Rean pågår såklart som vanligt på nätet, men i fysiska butiker så är det ju begränsat pga av covid

Så vad fyndar ni nu i dagarna i produkter och tjänster, dvs alla grejer mellan himmel och jord ?

På 70-80-talet var mellandagsrean hur stor som helst och NKs mellandagsrea på den tiden är legendarisk. Folk köade utanför innan NK öpnnade första readagen för att fynda på rean.

Utöver mellandagsrean var det förhållandevis sällsynt med reor på den tiden.

Nu för tiden är det rea i princip oavbrutet året runt så det finns ingen anledning att jaga fynd på mellandagsrean när det direkt efteråt blir "spring sale" och sedan "easter sale" och sedan "summer sale" tätt följt av "mid season sale" osv osv.

Rea heter numera sale om det ska vara coolt och det ska det ju oftast.
Citera
2020-12-27, 22:47
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
https://www.prisjakt.nu/tema/mellandagsrea

https://www.prisjakt.nu/tema/melland...ce.offer%7Casc

Danke schön min herre!

Citat:
Ursprungligen postat av Erki122
Jag håller med dåligt utbud!! Typ samma produkter som reas ut nu som på black week

Riktigt jävla uruselt.
Kollade på datorskärmar och då låg rabatten omkring på 10%.
Hittade en intressant sak men det var i samband med black week. Då är frågan varför nästan alla butiker har sänkt priset med 44%.

https://www.webhallen.com/se/product/322265-Philips-2020-65-LED-TV-65PUS9435-4K-UHD-BW-Ljud-Ambilight-Android-TV-Dolby-Vision-Atmos?ref=P risjakt

Off topic. Min tv gick upp i pris. Från några tusenlappar till det dubbla. Det är nog det sjukaste jag sett i elektronikens värld.
Citera
2020-12-28, 09:27
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Danke schön min herre!

Riktigt jävla uruselt.
Kollade på datorskärmar och då låg rabatten omkring på 10%.
Hittade en intressant sak men det var i samband med black week. Då är frågan varför nästan alla butiker har sänkt priset med 44%.

https://www.webhallen.com/se/product/322265-Philips-2020-65-LED-TV-65PUS9435-4K-UHD-BW-Ljud-Ambilight-Android-TV-Dolby-Vision-Atmos?ref=P risjakt

Off topic. Min tv gick upp i pris. Från några tusenlappar till det dubbla. Det är nog det sjukaste jag sett i elektronikens värld.

Ja, man ska absolut inte tro blint på BF eller mellandaxreor på många produkter. Många produkter skulle nog ändå sänkas utan nån speciell rea eller att det är tidsbegränsat erbjudande. Men inte minst pga av att vissa produkter kommer att göra ett avslut i sortimentet, lagret för året som gått och nya modeller och versioner ska in under 2021. De produkterna blir liksom utgångna då i utbyte mot förnyade produkter. Men det är onekligen intressant att diskuttera varför vissa reor är bättre än andra. Dvs hur företagen beslutar och resonerar

https://www.di.se/nyheter/fler-foret...ot-rea-regler/

https://www.hallakonsument.se/konsum...-nedsatt-pris/

https://www.svenskhandel.se/radgivni...ppet-anvandas/

https://dhandel.se/infor-black-frida...ppet-anvandas/

Citat:
Höja priset innan rean – Det är inte tillåtet för ett företag att först höja priset på en vara eller tjänst och sen sänka priset och påstå att det är rea.
Citera
2020-12-28, 09:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
På 70-80-talet var mellandagsrean hur stor som helst och NKs mellandagsrea på den tiden är legendarisk. Folk köade utanför innan NK öpnnade första readagen för att fynda på rean.

Utöver mellandagsrean var det förhållandevis sällsynt med reor på den tiden.

Nu för tiden är det rea i princip oavbrutet året runt så det finns ingen anledning att jaga fynd på mellandagsrean när det direkt efteråt blir "spring sale" och sedan "easter sale" och sedan "summer sale" tätt följt av "mid season sale" osv osv.

Rea heter numera sale om det ska vara coolt och det ska det ju oftast.

Helt sant, ville mest se ifall folk (här) har nån hype ang mellandagsreor i rent undersökningssyfte och isf vad de har köpt. Reor och kampanjer pågår ändå året runt

Jag antar att det fanns större respekt och pålitlighet till reor förr i tiden och att det då var verkligen lågt och fina priser att "passa på" just då. Lite som affärena skulle visa tacksamhet för tiden som har gått ifall folket handlat flitigt eller som medlem eller poängsamlare vilket iofs är nyare modernare företeelser till mer återkommande kunder
Citera
2020-12-28, 09:39
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
De här snikna företagen som håller på med mellandagsrea när smittan härjar som mest skall fan få några pengar

Sant, men idag är det inte svårt eller dyrt att snickra ihop en hemsida för försäljning där man även skulle bara kunna hämta paketet ordern utanför butiken som dom i butiken får plocka ihop och sen får man hämta det bara en och en kund i taget en viss tid så är saken löst istället för postorder. Man betalar dock i förskott och iofs får man ju inte se produkten fysiskt men får iaf foton, mått osv

Så det finns inga undanflykter till att inte hålla en rejäl mellandagsrea egentligen så länge du har tillgång till en dator
Senast redigerad av Sladdaren 2020-12-28 kl. 09:41.
Citera
2020-12-28, 09:45
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det noterade vi också! Vi hade tänkt köpa en viss tv-modell på Black Friday men tänkte avvakta lite. Nu är samma modell ute för samma pris som då.

Priststatistik för billigaste butik och likadan vara kan du hitta på prisjakt.nu eller pricerunner.se, men det känner nog de flesta till vid det här laget men tipsade bara
Citera
2020-12-28, 11:07
Jag har en summa pengar som bara står på kontot. Jag har köpt magnesium och kreatin som var billigt men nu har jag kört fast. Jag vill utnyttja rabatterna som finns men kommer inte på något vettigt att köpa.
Går man miste om något om man struntar i mellandagsrean, eller bör man ge sig ut för att handla, och vad skulle det isåfall vara enligt er?

Inget av sakerna som nämnts i tråden behöver jag eller skulle vara roliga att ha. Vad finns mer?
Citera
2020-12-29, 19:53
Medlem
konstapels avatar
Ovanligt svag mellandagsrea, visst påverkar väl pandemin det hela men det är ganska uppenbart att black friday nästan helt tagit över dess roll.
Citera
2020-12-30, 00:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt55
Jag har en summa pengar som bara står på kontot. Jag har köpt magnesium och kreatin som var billigt men nu har jag kört fast. Jag vill utnyttja rabatterna som finns men kommer inte på något vettigt att köpa.
Går man miste om något om man struntar i mellandagsrean, eller bör man ge sig ut för att handla, och vad skulle det isåfall vara enligt er?

Inget av sakerna som nämnts i tråden behöver jag eller skulle vara roliga att ha. Vad finns mer?

matsmart.se om du gillar hel och halvfabrikat .. dvs billigt käk
Handlade för 1500 kr typ för typ igår mellandagarna med mycket billiga priser just nu (dom tog visst mellandagsrean på allvar) , där livsmedel såklart håller länge och betydligt längre än bäst före datum är bevisligen bevisat

Vart faktiskt imponerad hur billiga dom är just nu
Senast redigerad av Sladdaren 2020-12-30 kl. 00:44.
Citera
2020-12-30, 02:04
Medlem
glajarns avatar
Jag köper saker när jag behöver det i så fall. Att köpa på mellandagsrean bara för köpandes skull gör jag inte. Det blir bara en ursäkt för att man ska köpa något. Sen är rean bara en stor jävla bluff i vissa affärer och konsumenterna går på det som vanligt😆
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in