• 6
  • 7
2020-12-26, 22:47
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Är väl lät om du ser kontoutdrag och ser pengarna satts in på personens konto? En konkursförvaltare hade lätt sett överföringarna då hen granskar vad som hänt innan konkursen.

Är ju sällan man tar ut allt i kontanter. I princip är alla elektroniska penningöverföringar lätta att hitta. Pengarna i det här fallet har ju säkert gått direkt från mammans konto in till TS.

Ännu lättare i det här fallet då TS verkar ha haft behörighet till sin mammas konto. Är ofta förekommande att dödsbon försätts i konkurs då vissa just satt i system med olika tveksamma transaktioner i livets slutskede.

Hade det varit så lätt att lura låneföretagen hade de inte lånat ut till några pensionärer alls.

Nej jag håller inte med. Vad är skulden? 60k? 20k? Finns ingen cost / benefit-kalkyl här som är rimlig.

Och nej, finns definitivt inte många bolag som skulle låna ut pengar (BLANCO) till pensionärer eller de med hög ålder utan säkerhet.

Att en konkursförvaltare skulle se att mamman förde över pengarna till sonen gör inte att kreditören per automatik har rätt till att driva in skulden från sonen. Var har du fått det här från? Motivera gärna hur detta skulle gå till. Annars skulle samtliga konkursbo alltid leda till att skulder drivs in. Sällsynt.

Har du någon som helst insyn i hur konkursförvaltning fungerar? När det kommer till AB är det i stort sätt omöjligt att gå tillbaka och häva transaktioner eller häva överlåtelse av varor. Du tror att det skulle bli rättegång och indrivning via sonen för några tusen? 😂

/C
Citera
2020-12-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Nej jag håller inte med. Vad är skulden? 60k? 20k? Finns ingen cost / benefit-kalkyl här som är rimlig.

Och nej, finns definitivt inte många bolag som skulle låna ut pengar (BLANCO) till pensionärer eller de med hög ålder utan säkerhet.

Att en konkursförvaltare skulle se att mamman förde över pengarna till sonen gör inte att kreditören per automatik har rätt till att driva in skulden från sonen. Var har du fått det här från? Motivera gärna hur detta skulle gå till. Annars skulle samtliga konkursbo alltid leda till att skulder drivs in. Sällsynt.

Har du någon som helst insyn i hur konkursförvaltning fungerar? När det kommer till AB är det i stort sätt omöjligt att gå tillbaka och häva transaktioner eller häva överlåtelse av varor. Du tror att det skulle bli rättegång och indrivning via sonen för några tusen? 😂

/C

Det beror sig ju på om de tror de kan få igen pengarna. Tror de TS inte har några kommer ju såklart ingen återvinningsprocess att inledas. TS betalningsförmåga kan ses som för svag i och med skuldsanering. Men tror inte de bara låter situationen vara (hade inte jag gjort som långivare i vart fall).

De större låneinstituten har egna jurister och det blir inga omfattande processkostnader för att sätta dödsboet I konkurs om det inte kan betala (Hoppas TS mamma tillfrisknar).

Är vanligt med återvinningsprocesser annars efter konkurser. Blir en stämningsansökan i tingsrätten. Sökande blir antingen konkursförvaltaren eller borgenären.

Är vanligt förekommande att bolagen eller personerna kort tid innan konkurs flyttat egendom eller betalat av skulder till närstående. En konkursförvaltare tittar alltid på vad som förorsakat obeståndet.

Men klockren återvinning annars i och med att TS är närstående och presumeras vara i ond tro. Du kan se på lawlines kommentarer tidigare i tråden. I det här fallet har han ju t o m själv tillstånd sin onda tro.

Att som du tro det är helt riskfritt att agera som TS, tyder på stor okunskap. Det är alltid farligt att göra ohederliga transaktioner.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-12-26 kl. 23:12.
Citera
2020-12-26, 23:14
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Det beror sig ju på om de tror de kan få igen pengarna. Tror de TS inte har några kommer ju såklart ingen återvinningsprocess att inledas. TS betalningsförmåga kan ses som för svag i och med skuldsanering. Men tror inte de bara låter situationen vara (hade inte jag gjort som långivare i vart fall).

Är vanligt med återvinningsprocesser annars efter konkurser. Är vanligt förekommande att bolagen eller personerna kort tid innan konkurs flyttat egendom eller betalat av skulder till närstående. En konkursförvaltare tittar alltid på vad som förorsakat obeståndet.

Men klockren återvinning annars i och med att TS är närstående och presumeras vara i ond tro. Du kan se på lawlines kommentarer tidigare i tråden. I det här fallet har han ju t o m själv tillstånd sin onda tro.

Att som du tro det är helt riskfritt att agera som TS, tyder på stor okunskap. Det är alltid farligt att göra ohederliga transaktioner.

Det du talar om är teorin. Du måste förstå att även vid ett domstol skall indrivning genomföras. Att civilt processa mot TS gällande en sån här låg summa är efterblivenheten.

En långivare har i sin kalkyl räknat med sånna här situationer och har försäkringar. - det finns inga marginaler för att processa mot några få låntagares dödsbo.

Jag förstår din poäng men i verkligheten avspeglas teorin annorlunda. Fenix-företag är enormt populära när det kommer till starta eget bidrag och som du själv drar upp så är transaktioner och inventarie-flytt innan konkurs vanligt. Men målvakter och avsaknaden av indrivning av vunnen dom gör att man ytterst sälla vinner mer än man redan förlorat.

/C
Citera
2020-12-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Det du talar om är teorin. Du måste förstå att även vid ett domstol skall indrivning genomföras. Att civilt processa mot TS gällande en sån här låg summa är efterblivenheten.

En långivare har i sin kalkyl räknat med sånna här situationer och har försäkringar. - det finns inga marginaler för att processa mot några få låntagares dödsbo.

Jag förstår din poäng men i verkligheten avspeglas teorin annorlunda. Fenix-företag är enormt populära när det kommer till starta eget bidrag och som du själv drar upp så är transaktioner och inventarie-flytt innan konkurs vanligt. Men målvakter och avsaknaden av indrivning av vunnen dom gör att man ytterst sälla vinner mer än man redan förlorat.

/C

Beror sig nog på om man vill statuera exempel eller inte. TS hade troligtvis förlorat processen och får stå förrättegångskostnaderna (utöver återkravet). Det han har att förlora är ju att hans skuldsanering kan rivas upp om han får nya skulder som inte kan betalas.

Som sagt beror sig på om det är ett snällt indrivningsbolag eller inte. Jurister är alltid sugna på att processa. Det beror sig nog på om de blir förbannade eller inte. Inkassobolagen kan ju tycka det är värt att processa i avskräckande syfte ( kan vara smart på sikt). Kreditinstitut är ju kända för att vara som hökar (vissa skulle likna dem vid en annan fågel).

Här skulle nog många bli förbannade (inklusive syskonen). Är det något som kan få folk att börja processa så är det I dödsbon (alla gamla oförrätter dras upp till ytan).
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-12-26 kl. 23:29.
Citera
2020-12-27, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chabba
Om din mamma avlider så spärras hennes bankkonto per automatik. Det enda som INTE spärras är autogirobetalningar det måste du göra manuellt. Om det inte finns några andra tillgångar än banktillgodo som tex fastigheter eller andra värdepapper etc och det står klart att skulderna överstiger tillgångarna kan du begära hos kommunen att slippa bouppteckning och istället göra en dödsboanmälan. Det blir mer jobb för dig men å andra sidan slipper du betala för en bouppteckning.
Alla Svenska medborgare har rätt till en begravning och om inte tillgångarna räcker så täcker kommunen mellanskillnaden upp till ett fastställt belopp som räcker till en enkel begravning.
För skulderna så får du meddela långivare m.m att din mamma avlidit då fryses skulderna tills dess att det är utrett om det finns tillgångar i dödsboet eller inte.

Dock får man komma ihåg att bankkontona spärras först när det kommit myndigheterna till handa att någon avlidit. Själv plockade jag ut 10.000 från min mammas konto på morgonen efter att hon avlidit så min bror skulle kunna betala hyran (han bodde hemma och hade inget jobb, var 19 eller 20 då).
Citera
2020-12-28, 13:26
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag tror det lutar åt bedrägeri i ditt fall

Men en sak är säker.. att hur många miljoner jag än har så skall jag tidigt
planera gåvor till mina arvingar och se till att jag dör med massa skulder.
Citera
2020-12-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag tror det lutar åt bedrägeri i ditt fall

Men en sak är säker.. att hur många miljoner jag än har så skall jag tidigt
planera gåvor till mina arvingar och se till att jag dör med massa skulder.

Problemet med det är att återvinning kan ske efter konkursansökan. Till närstående presumeras ond tro och man tittar långt bakåt I tiden. Då får du typ ge bort allt du äger mer än 10 år innan du dör (och undvika konkurs fram till dess).
Citera
2020-12-28, 16:45
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Problemet med det är att återvinning kan ske efter konkursansökan. Till närstående presumeras ond tro och man tittar långt bakåt I tiden. Då får du typ ge bort allt du äger mer än 10 år innan du dör (och undvika konkurs fram till dess).

Det känns mer än vågat att planera så långt innan
Citera
2020-12-28, 20:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det fixar begravningsbyrån. Alla konton fryses om hon dör.

Om du börjar ta ut pengar nu kan du bli dömd.

Det fixar väl bouppteckningsmannen, som inte behöver ha någonting alls med begravningsbyrån att göra?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in