2020-12-26, 02:19
Du bör skaffa en själ. Ring nåt av dom där idiotbolagen på tv. Det funkar säkert för dig.

Edit: Läste lite mer. Fan vilken horribel människa du må vara. Här sitter du öppet och diskuterar hur din ännu inte avlidna mors namn kan rädda dig från skulder du ska betala. Har du någonsin funderat på hur hon kände över att skriva ditt skit i sitt namn? Betala av skiten innan hon dör så kanske du själv finner frid.
Senast redigerad av Forks 2020-12-26 kl. 02:26.
Citera
2020-12-26, 08:20
Medlem
BidragsTurkens avatar
Om TS mor överlever blir det lite svettigt.

Oj förlåt, jag skuldsatte dig medans du kämpade för ditt liv....
Citera
2020-12-26, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vaddå för jävla tidning? Och vem fan läser tidningar nuförtiden?
Kommer i lokaltidningen. Vill man vara uppdaterad och allmänbildad är det lämpligt att läsa valda delar i en tidning.
Citera
2020-12-26, 10:56
Medlem
TS har fått info om att begravningen har högsta prio och pengarna går dit först.

TS fortsätter ändå att planen är att "flytta pengar för att spara dem till begravningen" sluta ljuga ditt äckliga as till avkomma.
Citera
2020-12-26, 14:58
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Tanken har slagit, eftersom äckliga sms-lån företaget tar 47% ränta och jag och mina syskon ändå knappt har nån kontakt.

Ingen som tvingat dig. Om nåt låter du som en jävligt äcklig människa.

Citat:
Många bud, på banken sa dom att vi gör bouppteckning själva och skickar in.
Verkar som alla har olika erfarenheter av detta, så vet inte vad jag ska tro.
Det finns inga pengar varken hos mig lr mamma, förutom c,a 20.000kr till en begravning lr nåt.

https://www.skatteverket.se/privat/f...c80001217.html

Är det 20000 med eller utan de 7 du förde över igår?
Citera
2020-12-26, 19:16
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ok, tack för era svar.
Morsan har just nu 20.000kr på banken och inga andra tillgångar.
Jag kommer föra över dom till mitt konto och använda som delbetalning för begravningen.
Se till att rensa allt vad som finns på kontot och låt soc stå för begravningen.
Det går till så i dag.
Citera
2020-12-26, 21:13
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Anledningen till varför jag undrar är för att jag tagit lån i mammas namn, med hennes godkännande.
Hon har nu insjuknat i covid-19 och kommer troligtvis inte klara sig.
Så hennes banklån är egentligen mina, och morsan har inte täckning för dom på sitt konto, plus det finns en skuld till på ett sms-lån.
Sammanlagt rör det sig om 60.000kr.
Vad kommer hända med skulderna nu?

Ska jag kontakta låneinstitutet och försöka göra upp en avbetalningsplan lr bara strunta i dom?
Det jobbiga är att mina syskon inte känner till mammas = mina skulder.

Om din mamma tagit lånen i sitt namn så spelar det ingen roll vad ni har för avtal sinsemellan. Kreditorernas anspråk dör med din mamma. Däremot så kan dina syskon anse att din skuld skall dras av från eventuellt arv om det finns ett avtal mellan dig och din mamma som de känner till.

/C
Citera
2020-12-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Om din mamma tagit lånen i sitt namn så spelar det ingen roll vad ni har för avtal sinsemellan. Kreditorernas anspråk dör med din mamma. Däremot så kan dina syskon anse att din skuld skall dras av från eventuellt arv om det finns ett avtal mellan dig och din mamma som de känner till.

/C

Inte riktigt så enkelt. Har penningöverföring skett kan dödsboet försättas i konkurs och återvinning ske.
Citera
2020-12-26, 21:33
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Inte riktigt så enkelt. Har penningöverföring skett kan dödsboet försättas i konkurs och återvinning ske.

Inte en chans att ett blanco-lån skulle kunna drivas in genom att försätta dödsboet i konkurs och på något sätt spåra pengarna till sonen och sedermera göra sonen betalningsskyldig. 😂

Lite mindre forensic accounting NCIS. Tack.

/C
Citera
2020-12-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Inte en chans att ett blanco-lån skulle kunna drivas in genom att försätta dödsboet i konkurs och på något sätt spåra pengarna till sonen och sedermera göra sonen betalningsskyldig. 😂

Lite mindre forensic accounting NCIS. Tack.

/C

Är väl lät om du ser kontoutdrag och ser pengarna satts in på personens konto? En konkursförvaltare hade lätt sett överföringarna då hen granskar vad som hänt innan konkursen.

Är ju sällan man tar ut allt i kontanter. I princip är alla elektroniska penningöverföringar lätta att hitta. Pengarna i det här fallet har ju säkert gått direkt från mammans konto in till TS.

Ännu lättare i det här fallet då TS verkar ha haft behörighet till sin mammas konto. Är ofta förekommande att dödsbon försätts i konkurs då vissa just satt i system med olika tveksamma transaktioner i livets slutskede.

Hade det varit så lätt att lura låneföretagen hade de inte lånat ut till några pensionärer alls.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-12-26 kl. 21:51.
Citera
2020-12-26, 21:58
Medlem
ja jävlar det här måste väl vara en ytterligare trolltråd
Citera
2020-12-26, 22:06
Medlem
I praktiken tjänar dina syskon väldigt lite på att hjälpa långivaren att få tillbaka sina pengar genom att anmäla dig, så rent krasst ekonomiskt ligger det egentligen i alla arvtagares intresse att dödsboet begärs i konkurs och att skulden bara skrivs av.

Moraliskt och rättsligt är det förtsås en helt annan femma.

Men dina syskon har trots allt en större chans att få pengar från din mammas lån om de kan göra upp med dig privat i stället för att blanda in rättsväsende och myndigheter.

Din mamma hade all rätt i världen att ta ett lån för att hjälpa ett av sina barn. Det här med förskott på arv är inte helt enkelt i praktiken och det kräver också att dina syskon lägger ned tid och pengar på att processa mot dig. Visst om det skulle ha handlat om flera miljoner som du fått i förskott av din mamma, men i det här fallet gör nog dina syskon bäst i att bara hota dig med ett baseballträ alternativt att slå ihjäl dig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in