Citat:
Ursprungligen postat av
Workaholic11
Någon som har koll på om Postnord överhuvudtaget tar hänsyn till importpaket som skickades med USPS Express? Alltså expressfrakt bokad från USA till Sverige?
Enligt tidigare erfarenheter med DHL Express har det gått väldigt fort och att paket som anlänt till Arlanda processas och tullhanteras samma dag i princip. Med det är DHL och de äger transportkedjan hela vägen från USA till mig som konsument...
Ja, Postnord prioriterar EMS känns det som.
Nu har jag inte beställt något på ett tag. Men senast jag fick EMS så tullhanterades det samma dag det kom till Arlanda. Dagen efter fick jag lösa ut försändelsen mot betalning av importavgifter på Coop.
Medans rek och annat låf för tullhantering i flera veckor.
Man får dock se upp lite, några säljare både i andra länder och Sverige, kallar Priority mail/första klass brev, som exressfrakt.
Börjar spårningsnummer på EA så borde det vara lugnt. (Kanske räcker med att första bokstaven är E).
DHL express brukar vara snabba med, men får istället problemet där att DHL ej kör där jag bor utan lämnar till något annat åkeri där förarna inte har skanners eller telefoner. Så man vet inte ens vilken dag de ringer på dörren. Sista spårningen blir DHL Arlanda. Lite synd, för det hade varit smidigt annars. Tullavgiften får man faktura på ifrån DHL så det är ju smidigt.
Lite synd att Postnord inte fakturerar importavgifter vid EMS, för det ingår ju egentligen leverans till dörr i tjänsten.