2020-12-24, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Han säger ju att han läst att concera förvärrar OCD

Du är ju ta mig fan gravt efterbliven - bara för att det står att Concerta KAN förvärra ångest så betyder det INTE att alla får det! Alla drabbas inte av allting som står på fass!
Citera
2020-12-24, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
De med OCD får sobril i stora lass.

Benso är ingen behandling för psykiska åkommor, däremot dämpar den symtom tillfälligt. Det är behandling mot epilepsi.

Sobril är väl benzo? Ingen har erbjudit mig Sobril trots EXTREMT SVÅR OCD.
Citera
2020-12-24, 22:31
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
De med OCD får sobril i stora lass.

Benso är ingen behandling för psykiska åkommor, däremot dämpar den symtom tillfälligt. Det är behandling mot epilepsi.

Jag fick benso för panikångest. OCD ansågs inte vara en anledning. Läkarna förstår inte hur den funkar. De kan ingen neurologi.

Ingen av mina ångestar har blivit värre av Ritalin, bara att jag blivit lite spänd någon enstaka gång typ som man kan bli av kaffe. Oftast är den lugnande för mig.

Jag har ingen diagnos längre iom att medicin funkat så bra och tagit den i många år. Men när jag var ung så kunde jag ha så många upprepningar att det tog en dag att göra en sak.
Citera
2020-12-24, 22:32
Medlem
seså, lugna ned dig nu
Tror inte det är ocd som spökar nu, det verkar vara något annat.

Ha en trevlig jul ts
Citera
2020-12-24, 22:33
Meningen är för det första inte att Du ska bli hjälpt. Hur Du mår är skitsamma. Du ska bara fås att fungera, dvs arbetsför / kunna stå till arbetsmarknadens förfogande. Skatter, samhällsekonomisk nytta och ingen risk för kostnader. That's it.
Benso har dessutom läkemedelsbolag sedan länge ingen patent på, så väldigt lite att tjäna.
Citera
2020-12-24, 22:34
Medlem
Rxds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4455
Ja naturligtvis. Även testat kbt. Helt värdelöst. Har aldrig trott på det heller.
Really? Jag har en drös ångestsjukdomar, bla relativt grov ocd. Jag tyckte personligen att kbt hjälpte en hel del iallafall mot ocd. Kanske hade du en pissig psykolog? Kan för övrigt rekommendera läkemedlet anafranil. Tar det själv för tillfället och det används ofta mot ocd. Det är ingen ssri men fungerar på ett likartat sätt.

Jag har själv xanax på recept på tillfället, men det är ingen medicin jag kan rekommendera någon att ta under långa perioder. Det är dessutom rätt svårt att få utskrivet i Sverige. Har aldrig hört talas om någon som fått det endast på grund av ocd, även om jag är medveten om att det precis som du säger, är en fruktansvärd livsförstörande sjukdom.

Mår du såpass dåligt som du gör föreslår jag att du besöker akutpsyk. Svenska psykvården suger och för tillfället gäller det att vara den som ”skriker högst”. Jag har gjort det, och oftast behöver man inte ens stanna där under natten. Varje gång jag gjort det har det resulterat i att jag äntligen börjat få någon form av hjälp. Tror dom är tvungna att erbjuda dig det enligt lag.

Åk dit, men börja inte tjata om benzo direkt. Säg istället att du har enorma problem med ångest och ocd och att allt känns hopplöst, då du nu mår så dåligt att du inte vet vart du ska ta vägen.
Citera
2020-12-24, 22:37
Medlem
Alonens avatar
Skälet till att man undviker att skriva ut benso, är toleransökningen.

I början funkar det, men på sikt avtar effekten.

Därav försiktigheten med benso och dess analoger.
Citera
2020-12-24, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
seså, lugna ned dig nu
Tror inte det är ocd som spökar nu, det verkar vara något annat.

Ha en trevlig jul ts

Det är uppenbart att du är efterbliven och HELT verklighetsfrånvänd! Ingen ide att diskutera med en efterbliven person som dig !
Citera
2020-12-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rxd
Really? Jag har en drös ångestsjukdomar, bla relativt grov ocd. Jag tyckte personligen att kbt hjälpte en hel del iallafall mot ocd. Kanske hade du en pissig psykolog? Kan för övrigt rekommendera läkemedlet anafranil. Tar det själv för tillfället och det används ofta mot ocd. Det är ingen ssri men fungerar på ett likartat sätt.

Jag har själv xanax på recept på tillfället, men det är ingen medicin jag kan rekommendera någon att ta under långa perioder. Det är dessutom rätt svårt att få utskrivet i Sverige. Har aldrig hört talas om någon som fått det endast på grund av ocd, även om jag är medveten om att det precis som du säger, är en fruktansvärd livsförstörande sjukdom.

Mår du såpass dåligt som du gör föreslår jag att du besöker akutpsyk. Svenska psykvården suger och för tillfället gäller det att vara den som ”skriker högst”. Jag har gjort det, och oftast behöver man inte ens stanna där under natten. Varje gång jag gjort det har det resulterat i att jag äntligen börjat få någon form av hjälp. Tror dom är tvungna att erbjuda dig det enligt lag.

Åk dit, men börja inte tjata om benzo direkt. Säg istället att du har enorma problem med ångest och ocd och att allt känns hopplöst, då du nu mår så dåligt att du inte vet vart du ska ta vägen.

Ja tyvärr är det så. Måste ändå vara vanligt med utebliven effekt med tanke på att OCD är en extremt svår och kronisk sjukdom. Jag är född med sjukdomen - jag har aldrig haft en frisk hjärna.

Ingen psykolog i världen eller medicin kan lindra min OCD. De är alldeles för starka krafter bakom sjukdomen.

Har aldrig testat benzo. Varför har då fått Xanax? För vad?

Jag har- utöver svår OCD - även svår generell ångest, panikångest och svår depression. Outhärdliga tillstånd.

Vågar inte beblanda mig med psykakuten. Psykiatrin är ju kända för att ordinera rävgiftet neuroleptika till alla diagnoser- neuroleptika är det värsta man kan tänka sig - och jag är rädd att bli inspärrad på psyket och tvångsinjicerad neuroleptika pga min svåra OCD. Jag vill inte ha någonting som kommer att orsaka mig ännu fler besvär. Jag kan tänka mig benzo - absolut inte neuroleptika.
Citera
2020-12-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Skälet till att man undviker att skriva ut benso, är toleransökningen.

I början funkar det, men på sikt avtar effekten.

Därav försiktigheten med benso och dess analoger.

Har ätit zolpidem under flera år och jag har aldrig fått tolerans. Även andra typer av läkemedel, men aldrig nånsin tolerans.
Citera
2020-12-24, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det låter hemskt. Men tvång är lika jävligt. Det är ingen tävling. Tror dock att tvång är mer behandlingsbart, fast behandlingen är väldigt plågsam i sig.

Man kan använda beteendeterapi på social fobi med men då måste det vara den äkta sorten. Den går inte på djupet. Många är felaktigt diagnostiserade som social fobi när de egentligen har undvikande personlighetsstörning som nog är en av de svåraste mentalsjukdomarna.

Du har FEL! OCD är en kronisk sjukdom och något man föds med! Det är således helt omöjligt att bli av med OCD! Det är den värsta och mest handikappande sjukdomen som finns! Att ens påstå att något annat skulle vara värre gör mig extremt provocerad och upprörd!

Ska tilläggas att jag har både extremt svår OCD och extremt svår social fobi så jag vet vad jag pratar om!
Citera
2020-12-24, 23:02
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Sobril är väl benzo? Ingen har erbjudit mig Sobril trots EXTREMT SVÅR OCD.
Suck, ja. Och ja, det finns i behandlingstrappan.

Varför kanske inte du får det kanske har och göra med att läkare anser att just du (och alla andra som inte får det) har personlighetstyp A och kommer missbruka narkotikan.

Nej, jag tänker inte sitta och böla med dig om den här saken, till symtomlindring av OCD finns benso tillhanda och det skriver läkare ut, punkt.
Citat:
Akut behandling

I undantagsfall kan bensodiazepiner användas under en kort övergångsperiod, men detta är sällan nödvändigt.
Citat:
Din pissråtta jag har ätit smärtstillande i över ett sekel och zolpidem samt concerta i flera år utan att ens få tolerans! Jag är definitivt INTE någon riskperson för missbruk ! Det värsta jag vet är pundare som gör läkare paranoida och förstör för alla andra!
Haha. Pissar på dig om jag är pissråtta, för du blev precis överkörd i diskussionen, jag har rätt, de facto. I sakfrågan då, vem du är och hur du är bekommer mig mindre. Men du verkar rätt lågkvalitativ.
Senast redigerad av GoUoD 2020-12-24 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in