• 1
  • 2
2020-12-24, 21:26
Medlem
OCD är ju en ångestsjukdom och benzo en ångestmedicin.Varför nämns aldrig benzo när det talas om OCD? Jag har extremt svår OCD men har aldrig erbjudit benzo för det. Bara värdelösa antidepressiva. Nu är jag dock övertygad om att benzo inte heller kommer att bita på min OCD, men ställer frågan ändå eftersom jag tycker att det är intressant att läsa svaret ändå.
Citera
2020-12-24, 21:29
Medlem
eftersom att benso är beroendeframkallande och ej funkar med alla pga det, folk fastnar för enkelt. Men vissa hanterar blir inte beroende och hanterar det superbra. Dem bör få ta det, men somsagt majoriteten fastnar..

mvh
Citera
2020-12-24, 21:30
Medlem
neuron-drones avatar
Benso används inte i nya fall mera. Dessutom kan SSRI hjälpa. Dvs tar inte bort ångesten men tar bort impulserna.
Citera
2020-12-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Benso används inte i nya fall mera. Dessutom kan SSRI hjälpa. Dvs tar inte bort ångesten men tar bort impulserna.

Jag skrev ju att det INTE fungerar på mig.
Citera
2020-12-24, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
eftersom att benso är beroendeframkallande och ej funkar med alla pga det, folk fastnar för enkelt. Men vissa hanterar blir inte beroende och hanterar det superbra. Dem bör få ta det, men somsagt majoriteten fastnar..

mvh

Jag har aldrig blivit erbjuden benzo och jag har ALDRIG blivit beroende av läkemedel. Det stämmer inte att människor får det.
Citera
2020-12-24, 21:37
Medlem
adhd medicin hjälper mig då och då, för min ångest och oro

ssri har jag tagit och inte funkat för mig

mvh
Citera
2020-12-24, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4455
Jag har aldrig blivit erbjuden benzo och jag har ALDRIG blivit beroende av läkemedel. Det stämmer inte att människor får det.

Du kommer inte heller att få benso erbjudet. Att folk blir beroende av benso stämmer visst Lugna ned dig, du behöver ju inte OCD ner din tråd
Citera
2020-12-24, 21:40
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4455
Jag skrev ju att det INTE fungerar på mig.

Började du i rätt ände av listan med Fevarin och Fontex eller i fel ände med sertralin och paroxetin?

Tar du benso kommer du behöva kombinera med beteendeterapi, antingen formellt, eller i långsammare takt helt ensam.
Citera
2020-12-24, 21:42
Medlem
För att riskerna väger över nyttan med det.
Gå in i valfri benzogrupp på Facebook och läs om alla som kämpar för sina liv och begår självmord pga vanlig medicinsk användning så förstår du.
Citera
2020-12-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Du kommer inte heller att få benso erbjudet. Att folk blir beroende av benso stämmer visst Lugna ned dig, du behöver ju inte OCD ner din tråd

Jag menade att det stämmer inte att folk erbjuds benzo.

Din sista mening är obegriplig. Skriv om.
Citera
2020-12-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
För att riskerna väger över nyttan med det.
Gå in i valfri benzogrupp på Facebook och läs om alla som kämpar för sina liv och begår självmord pga vanlig medicinsk användning så förstår du.

Du vet inte vad du pratar om. OCD förstör livet TOTALT och innebär extremt svårt lidande och handikapp. Det är den värsta sjukdomen som finns.
Citera
2020-12-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Började du i rätt ände av listan med Fevarin och Fontex eller i fel ände med sertralin och paroxetin?

Tar du benso kommer du behöva kombinera med beteendeterapi, antingen formellt, eller i långsammare takt helt ensam.

Ja naturligtvis. Även testat kbt. Helt värdelöst. Har aldrig trott på det heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in