Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2021-01-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Detta var väl i senare halvan av 40-talet nån gång. Mina farföräldrar bodde ute på landet, så det är ju såklart inte de dyraste husen vi pratar om som de kunde spara ihop på så kort tid, antagligen en bit under medelpriset för en bostad. Men heller inte de allra billigaste. Tog väl dock kanske i lite väl mycket när jag sa att nästan ingen tog lån.
Poängen var väl att de senaste 20-30 åren har bostadspriserna inte följt löneutvecklingen, se graf:
https://4.bp.blogspot.com/-2lr6Pt9FFG8/WQSLh5G4xEI/AAAAAAAArd0/eGS6L4DiAPg6SsQGWKBZZtO6pdoxgAsIwCLcB/s1600/villapriser_1952-2016.png
Det har, inflationsjusterat, blivit nästan 3 ggr så dyrt att köpa en bostad som det var förr, och billigare lär det inte bli om vi inte får en välbehövlig rejäl krasch på bostadsmarknaden. Även om priset på bostäder skulle halveras skulle det fortfarande vara mycket dyrare att köpa en bostad nu än på 50-talet.
Du kan köpa hus ute på landet för ~500 000.
Citera
Igår, 10:06
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Kalla mig efterbliven om ni vill. Jag har papper på att jag är normalbegåvad. Men det blir trevligare om vi är hövliga.

Jag vet att guld använts som valuta i tusentals år. Det spelar ingen roll. Det är inte det jag frågar efter.

USA gjorde ju sig av med guldfotsmyntet och har inte längre sin valuta bunden till guld. Har någon valuta det längre?

Och varför binda upp en tillväxtekonomi till något som är fysiskt begränsat?

Det enda jag ser nytta av med guld är inom elektronik. När ekonomin kraschar och undergången av det moderna samhället är nära så är det vapen och mänskligt kapital som avgör vem som är rik eller fattig.

Saudierna kommer få dricka sin olja, guldbolagen äta aitt guld. Jägarna får äta renkött. Bönderna får vetet. Iallafall de bönder sommhar vapen och folk nog att försvara det.

Kom fan inte och säg att du byter bort 20 liter diesel mot motsvarande värde i guld när civilisationen gått under.

Förstår ni vad jag menar eller är det ni som inte klarar av att tänka utanför boxen?
Det konstiga är att du inte förstår att det är du som inte greppar problemet.

I en zombie apocalyps där 10 människor överlever kanske guld är värdelöst.

Men vi får ingen zombieapokalyps. Vi kommer fortfarande att ha bönder, elbolag osv. Saudiearabien har olja att sälja till den som kan betala.

Saudiearabien kommer att sälja till den som kan betala med något som de i sin tur kan byta till de som de behöver. Det är där guld kommer in i bilen.

I den stora depressionen hade vi kanske 20% arbetslöshet (men de som hade arbeten fick sänkta löner). Det är det som väntar ingen zombieapokalyps.
Det är just detta du inte greppar. Vad konsekvenserna blir med en 20% arbetslöshet och sänkta löner. Husen kommer att rasa och bankerna gör KK.

När argentina gick i putten runt 2004 uppstod omedelbart en parallellekonomi med smyckesguld.

Däremot vill ingen av oss leva i en värld där guld kostar 10,000 dollar per ounce. För bensin kommer att kosta 40kr litern. Och det är nu bara en tidsfråga.

Att vara "normalbegåvad" betyder inte så mycket som du tror. Människan är det intelligentaste djuret kanske men vår förmåga är högst begränsade.
Och gränsen för vår förmåga går vid att tänka i flera steg. Bara en liten klick matematiker, fysiker, ingenjörer förstår tex exponential-matematik och sysslar med det på universitetet.
Det är inte ovanligt att höra doktorer i nationalekonomi svamla om 2% tillväxt fast det är fysiskt omöjligt då det genererar en hocky-stick. Fysiker vet detta men inte doktorer i nationalekonomi.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in