Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-12-24, 18:18
Medlem
B. Mystics avatar
Det talas ju friskt om att man ska ha en del av sin portfölj i guld och silver. Och särskilt i samband med spekulationer om en framtida ekonomisk krasch.

Men vad ska ni med guldet när världen har kollapsat? Tillverka guldpläterade högtalarkablar?

Jag har länge undrat varför guld anses så viktigt och värdefullt. Det har ju fram till för bara några decennier sedan bara varit en glänsande kosmetisk skrytpryl.

Dennär för mjuk för att bygga vapen och verktyg. Således borde metall, koppar och bly vara mer värdefullt i praktiska termer.

Så förklara gärna för mig varför guld är värdefullt. Jag är idel "öra".
Citera
2020-12-24, 18:39
Medlem
Tangentriddarens avatar
Krävs någon form av valuta i ett samhälle. Metaller passar bäst för detta ändamål, särskilt ädelmetaller då de är värda en del. Bära omkring på några kilo aluminium är knappast ett alternativ. Då har vi alltså ädelmetaller som motstår korrosion, har bra densitet och är svår att utvinna utan energi som nästan motsvarar den kostnad som det tar att framställa sagd metall.

Metaller krävs för många syften, men är även statussymbol, särskilt när det kommer till guld.

Guld kan liksom andra metaller smältas, delas ad infinitum utan att degenerera.

Bara frågan "är guld värt något" är rentav skrämmande, att ekonomikunskaperna är så pass dåliga. Om jag inte visste bättre så hade jag kallat dig utvecklingsstörd.
Citera
2020-12-24, 18:39
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Det talas ju friskt om att man ska ha en del av sin portfölj i guld och silver. Och särskilt i samband med spekulationer om en framtida ekonomisk krasch.

Men vad ska ni med guldet när världen har kollapsat? Tillverka guldpläterade högtalarkablar?

Jag har länge undrat varför guld anses så viktigt och värdefullt. Det har ju fram till för bara några decennier sedan bara varit en glänsande kosmetisk skrytpryl.

Dennär för mjuk för att bygga vapen och verktyg. Således borde metall, koppar och bly vara mer värdefullt i praktiska termer.

Guld har en 5000 årig historia som bytesmedel när nationers valutor gått i sank ,oftast på grund av valutor utgivna av kungar/härskare och på senare tid centralbanker med jämna mellanrum spär ut valutastocken (Inflation, det finns för mycket valuta i omlopp) som gör att priserna stiger, samt att löner inte hänger med för att kompenserar prisstegringar. En ond spiral bäst beskrivet i exemplet för Weimarrepubliken som tog inflationen till oanade historiska höjder
Guld har då ansetts vara en stabil betalningsvaluta eftersom den inte går att mångfaldiga hur som helst (genom prägling eller tryck av mynt och sedlar) och behåller sålunda sitt stabila värde

Överallt du kan köpa dina förnödenheter med valuta byts helt enkelt ut med guld. Så enkelt är det. Inget mumbo jumbo. De tryckta sedlar vi använder som betalning (Numera digitala sedlar) är inte ens värt bläcket de är tryckta med. Så egentligen borde man ta sig en funderare varför vi tror på ett betalningsmedel som hela tiden kan inflateras hursomhelst (Och gör det idag för varje månad) istället för guld .
Under många hundra år senmedeltid och i början av renässansen så var guld (Och silver) reservvaluta i världshandeln. Nationella valutor var värdelösa utanför nationen, så man fick hitta på andra kreativa sätt. Och guld har alltid kunnat omvandlas till valuta när som helst, även idag.

Studietips : FIAT-Valuta. Weimarrepubliken. Guldets historia

Sedan är du expert
Senast redigerad av Opaque 2020-12-24 kl. 18:46.
Citera
2020-12-24, 19:15
Medlem
beardbraids avatar
Guld är viktigt i vissa elektroniska komponenter också, dess ledaregenskaper är viktigare än att de blänker.

På så vis har TS rätt att guld är intressant som handelsvara endast om man ser sig ha en framtid, i en riktigt allvarlig kris är möjligen opioider en bättre handelsvara då det är nåt man kan byta sin sista mat mot om man ändå är säker på att man kommer vara död senast nästa vecka.
Citera
2020-12-24, 19:41
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Guld kan man säkert göra affärer på med köp och sälj men skulle det bli en jätte kris eller krig vet jag inte om det går att sälja till någon
Citera
2020-12-24, 19:50
Medlem
B. Mystics avatar
Kalla mig efterbliven om ni vill. Jag har papper på att jag är normalbegåvad. Men det blir trevligare om vi är hövliga.

Jag vet att guld använts som valuta i tusentals år. Det spelar ingen roll. Det är inte det jag frågar efter.

USA gjorde ju sig av med guldfotsmyntet och har inte längre sin valuta bunden till guld. Har någon valuta det längre?

Och varför binda upp en tillväxtekonomi till något som är fysiskt begränsat?

Det enda jag ser nytta av med guld är inom elektronik. När ekonomin kraschar och undergången av det moderna samhället är nära så är det vapen och mänskligt kapital som avgör vem som är rik eller fattig.

Saudierna kommer få dricka sin olja, guldbolagen äta aitt guld. Jägarna får äta renkött. Bönderna får vetet. Iallafall de bönder sommhar vapen och folk nog att försvara det.

Kom fan inte och säg att du byter bort 20 liter diesel mot motsvarande värde i guld när civilisationen gått under.

Förstår ni vad jag menar eller är det ni som inte klarar av att tänka utanför boxen?
Citera
2020-12-24, 20:00
Medlem
Turist i tidens avatar
Mängden guld är begränsad. Skulle någon plötsligt hitta enorma mängder guld skulle priset störtdyka.
Sedan gäller naturligtvis samma sak för guld som med andra varor och tjänster. Det är värt precis så mycket som någon är villig att betala.
Citera
2020-12-24, 20:33
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Mängden guld är begränsad. Skulle någon plötsligt hitta enorma mängder guld skulle priset störtdyka.
Sedan gäller naturligtvis samma sak för guld som med andra varor och tjänster. Det är värt precis så mycket som någon är villig att betala.

Det är sant. Men mindre sannolikt. Man har inte gjort det hittills. De som hittar enorm mängd guld skulle förmodligen hålla käften om det och använda guldet varsamt.

Detta betalmedel har en stor betydande roll i mänskligheten. Guld och pengar är det enda alla människor kommer överens om.

Lite som en Gud och detta fungerar för att alla tror på dess värde.
Citera
2020-12-24, 20:55
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Det är sant. Men mindre sannolikt. Man har inte gjort det hittills. De som hittar enorm mängd guld skulle förmodligen hålla käften om det och använda guldet varsamt.

Detta betalmedel har en stor betydande roll i mänskligheten. Guld och pengar är det enda alla människor kommer överens om.

Lite som en Gud och detta fungerar för att alla tror på dess värde.
Jo, men om marknaden tror att guldet kommer att minska i värde, minskar det i värde.
Mellan år 1980 och år 2000 var guld en usel investering. Fram till i dag har det varit en huvudsakligen bra investering.
Citera
2020-12-24, 20:59
Medlem
Citat:

Du har helt rätt guld är bra för sina elektroniska egenskaper utöver det är det blänkande vilket lockar de riktigt efterblivna som statuspryl.
Citera
2020-12-24, 21:11
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Och varför binda upp en tillväxtekonomi till något som är fysiskt begränsat?
Det är just därför det var bra att dom gjorde det innan. Då kan pengarnas värde inte tappa i värde om det är kopplat till guld.

Alla länder har guldreserver i fall ekonomin kraschar.
Citera
2020-12-24, 21:11
Medlem
Både guld och silver krävs i dagens moderna värd mer än någonsin. Framförallt silver.

Det finns även i begränsad mängd så kommer alltid klara långsiktigt behålla sitt värde som minst.

Även om nu allt kommer kollapsa helt som väst kommer göra om 10-20 år. Oavsett om blir genom hyperinflation eller total ekomiska kollaps när längre inte skulder funkar ökar mer och arbetslöshet bara ökar.

Även då kommer folk behöva ha någon form av handel och ekonomi efteråt. Då krävs det något båda parter kan anse ha ett värde och även kan behålla ett värde som funkar globalt. Där kommer guld fortfarande bevisa funka.

Även om tror crypto kommer spela större roll där för där har du redan ett underliggande betalsystem som kan användas helt globalt utan någon har kontroll över. Guld är väldigt opraktiskt ha som betalmedel i sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in