2020-12-24, 10:58
Medlem
Kollar bland mina bilder (98% min katt) men hittar foton från vinter 2017/18 när det var så mkt snö här i V-norrl så jag tog bilder på drivorna. Tror inte jag någonsin sett så mkt snö faktiskt!? Vintern lever! LEVE DEN, hurra hurra..........
2020-12-24, 11:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Så temperaturen har ökat med 0.7 grader sen förra sekelskiftet, och det har knappast orsakat någon katastrof. En lika stor ökning till lär inte heller göra det.
Det är globalt medel, men effekten blir större närmare polerna.

En annan effekt man har spekulerat om åtskilliga år nu är att när Arktis värms snabbare än ekvatorn så blir den normala vandringen av lågtrycken runt polen mer instabil då det blir lättare för jetströmmarna på hög höjd att fastna i ett visst läge. Så förutom en höjd medeltemperatur kan vi få längre perioder med antingen extremkallt eller extremvarmt. Det kan vara det vi sett exempel på den här hösten (och i södra Sverige är det fortfarande höst) där solen inte tittade genom molnen halva december.
2020-12-24, 11:17
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Alltså snälla, kalla mig inte korkad. Tro mig, jag hänger med och har koll. Läser både MSM och alternativmedia. Utifrån det kontemplerar jag och tänker självständigt. Det är uppenbart att MSM har mer rätt i denna fråga än alternativmedia. Koldioxidhalten till följd av mänsklig aktivitet(fossil förbränning) är boven som fuckar med klimatet.

Alternativmedia trumfar dock MSM i andra spörsmål, tex invandringsdebatten, men det är ju en helt annan diskurs, som förs lämpligast i I&I.

Jag är INTE korkad!

Så sluta genast med att framstå som det då.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ur artikeln:

Och om vi då ska gå igenom lite läsförståelse så säger man ingenstans att det beror på klimatförändringarna, däremot om detta är det nya klimatet i Sverige decennier framöver, DÅ kan vi konstatera att det sannolikt beror på klimatförändringar. Förstår du?
2020-12-24, 11:26
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Fossilt koldioxid påverkar självklart klimatet i sin helhet, lufttrycken som nu påverkar atlantvindarna och ger oss en mild vinter har också påverkats av fossilt koldioxid. Han har inte fel.

Visserligen inga katastrofer, men allt fler "naturkatastrofer" sker. Nåväl, bekymret är snarare permafrosten som smälter och i sin tur kommer släppa ut enorma mängder gas och koldioxid. Det blir en feedback effekt, och mer ökning är därför inte önskvärt.
Fast vi i Sverige har inte haft vindar från Atlanten. Vi har haft sydliga vindar från kontinenten/Sydeuropa.
I det här fallet har lågtrycket fastnat runt de brittiska öarna, vilket har blockerat möjligheten för atlantiska vindar att nå oss.

SMHI hävdar att NAO inte påverkas av global uppvärmning. Vad är din källa på det motsatta?
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/nordatlantiska-oscillationen-nao-1.13984

Global uppvärmning sker, men det är ingen katastrof för oss i norden. Snarare det motsatta.
2020-12-24, 11:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
Och om vi då ska gå igenom lite läsförståelse så säger man ingenstans att det beror på klimatförändringarna, däremot om detta är det nya klimatet i Sverige decennier framöver, DÅ kan vi konstatera att det sannolikt beror på klimatförändringar. Förstår du?

Klimatvetenskapen passerade stadiet när vi postulerade huruvida koldioxidutsläpp påverkade klimatet för 50 år sen. Det var en hypotes på 1800-talet, det var en allmän vedertagen teori på 1960-talet och var ett faktum på 1970-talet. Det som diskuteras idag är hur mycket påverkan är på olika platser.
2020-12-24, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Fast vi i Sverige har inte haft vindar från Atlanten. Vi har haft sydliga vindar från kontinenten/Sydeuropa.
I det här fallet har lågtrycket fastnat runt de brittiska öarna, vilket har blockerat möjligheten för atlantiska vindar att nå oss.

SMHI hävdar att NAO inte påverkas av global uppvärmning. Vad är din källa på det motsatta?
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/nordatlantiska-oscillationen-nao-1.13984

Global uppvärmning sker, men det är ingen katastrof för oss i norden. Snarare det motsatta.

Det var förra vintern jag tänkte på, effekten påverkas av uppvärmning men inte uppkomsten och det är lite så jag tänkte. Katastrofen för oss lär komma när alla vill åt vårt vatten eller fly sitt hemlands klimat så jag tycker det är värt att oroa sig. Wink wink.
2020-12-24, 11:51
Medlem
Det är mera snö än barmark.

https://www.meteoblue.com/en/weather/webmap/beta/stockholm_sweden_2673730#coords=1.07/0/23.6&map=snowDepth~hourly~auto~sfc~none

God Jul
2020-12-24, 12:02
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Klimatvetenskapen passerade stadiet när vi postulerade huruvida koldioxidutsläpp påverkade klimatet för 50 år sen. Det var en hypotes på 1800-talet, det var en allmän vedertagen teori på 1960-talet och var ett faktum på 1970-talet. Det som diskuteras idag är hur mycket påverkan är på olika platser.

Okej, det där svaret var inte på något vis relevant till mitt inlägg, antar att du råkade citera bara.
2020-12-24, 12:08
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
Okej, det där svaret var inte på något vis relevant till mitt inlägg, antar att du råkade citera bara.
När är din länk publicerad?
2020-12-24, 12:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad tror du att den "positiva" utvecklingen beror på då? Säg inte en naturlig cykel för de startas ju av något. Vad är annorlunda?

Vad startade cyklerna av innan 1700 talet?
2020-12-24, 12:28
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vad startade cyklerna av innan 1700 talet?
De bakomliggande orsaksmekanismerna bakom cykleln mellan glacialer och interglacialer är främst förändringar koldioxidkoncentration samt albedoförändringar som initieras genom Milankovic-cyklen.
2020-12-24, 12:31
Medlem
Som min, nu avlidne farfar, berättade; Det var vanligt med gröna jular förr också. Kalla vintrar kommer och går, endast idioter tror att människan kan påverka detta. Klimatet har sin gång oavsett vad vi gör. Eller vi kanske ska sticka en snopp i marken på vintern för att få snö, likt midsommarstången för att få god skörd...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in