2020-12-24, 10:00
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Klimatet är i ständig förändring, det s.k. hotet är naturliga variationer.
Inte enbart.
Klimatförändringarna orsakas även av mänskliga aktiviteter.
De som förnekar det utgör i sig ett klimathot.
2020-12-24, 10:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Alltså snälla, kalla mig inte korkad. Tro mig, jag hänger med och har koll. Läser både MSM och alternativmedia. Utifrån det kontemplerar jag och tänker självständigt. Det är uppenbart att MSM har mer rätt i denna fråga än alternativmedia. Koldioxidhalten till följd av mänsklig aktivitet(fossil förbränning) är boven som fuckar med klimatet.

Alternativmedia trumfar dock MSM i andra spörsmål, tex invandringsdebatten, men det är ju en helt annan diskurs, som förs lämpligast i I&I.

Jag är INTE korkad!

Du har fel så lite korkad kanske.
2020-12-24, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Senast det var en vit jul i Sverige var 2012, alltså inte 80 talet.

Dessutom fanns det helt flertalet snöfria jular på 30 talet också.

Jag saknar också riktigt vita jular, men det har inget med människoskapta klimatförändringar att göra.
2018, i Malmö.
2020-12-24, 10:27
Medlem
humanlifes avatar
Visst har antalet dagar med snö minskat, det märks inte minst i södra Sverige.
Kolla här:

http://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-antal-dagar-med-snotacke-1.91081

Det är patetiskt att flera är tvärsäkra på att det inte beror på CO2, utan att veta vad orsaken är. De vill inte veta.

Visst är det fint med vita jular, men på gamla dar är det inte så roligt att trampa i snö och halka omkring. Men det är roligt att se när barnen åker kana och gör snögubbar.

GOD JUL!
Senast redigerad av humanlife 2020-12-24 kl. 10:32.
2020-12-24, 10:29
Medlem
Snöfattiga jular har förekommit i alla tider, även längst i norr. Lite mer de senaste åren, men å andra sidan var 2010 den vitaste julen vi haft.

Citat:
Milt och/eller snöfattigt

En riktigt mild julafton var det 1977 i Götaland då Simrishamn i Skåne på förmiddagen uppmätte 13,7 °C, tillika svenskt värmerekord för december.

Typiskt gröna jular inträffade bland annat åren 2006 och 1970, då man hade barmark i Götaland, praktiskt taget hela Svealand och i en stor del av Norrland.

Kallt och/eller snörikt

Julen 2012 var den snörikaste på över 100 år i Härnösand. Stockholm hade mer snö än någon annan jul sedan 1915.

Den kanske allra "vitaste" julen var 2010 med minst en decimeter snö vid samtliga rapporterande SMHI-stationer. Exempelvis hade Lund, där man annars bara har vit jul ungefär vart tionde år, 32 centimeter snö.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/julvader-1.4274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Du har fel så lite korkad kanske.

Hur är det fel? Den varma luften som kommer ifrån Atlanten och ger oss milda vintrar har givetvis påverkats av klimatförändringar följt av fossilt koldioxid.
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
De milda vintrarna har inget med klimathotet att göra. Ingenting. https://sverigesradio.se/artikel/7385304 En av många artiklar som förklarar för er som inte förstår. Man ska vara försiktig innan man börjar dra sig med ord som foliehatt bara för att man är korkad.
Ur artikeln:
Citat:
– Det här kan vara en försmak av vad vi har att vänta framåt i tiden. När hela klimatet värms upp så förskjuts medelnivåerna. Snögränsen i Sverige kommer att flyttas längre norr ut, och temperaturerna stiger. Det här kommer att bli en vanligare förekomst längre in i framtiden, säger Erik Engström.
2020-12-24, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Inte enbart.

Är cykler bekant för dig?
2020-12-24, 10:35
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Inte enbart.

Ja, du har rätt såklart! Men lycka till att få dödsknarkarnazisterna att inse det. Vi predikar för döva öron här, misstänker jag..
2020-12-24, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Alltså snälla, kalla mig inte korkad. Tro mig, jag hänger med och har koll. Läser både MSM och alternativmedia. Utifrån det kontemplerar jag och tänker självständigt. Det är uppenbart att MSM har mer rätt i denna fråga än alternativmedia. Koldioxidhalten till följd av mänsklig aktivitet(fossil förbränning) är boven som fuckar med klimatet.

Alternativmedia trumfar dock MSM i andra spörsmål, tex invandringsdebatten, men det är ju en helt annan diskurs, som förs lämpligast i I&I.

Jag är INTE korkad!

Sanningen är som vanligt i mitten. Dubblar du CO2 i atmosfären kommer temperaturen att öka mellan 1.5-4.5 grader. Enligt Climate sensitivt models, i det lägre intervallet enligt energi balance models.

Så temperaturen har ökat med 0.7 grader sen förra sekelskiftet, och det har knappast orsakat någon katastrof. En lika stor ökning till lär inte heller göra det.

MSM använder bara detta som (ytterligare en) murbräcka för att slå sönder det förhatliga kapitalistiska samhället. Annars är det märkligt att Greta inte tycker att kinas utsläpp är ett problem, då kineser släpper ut dubbelt så mkt CO2 per capita. (Och nej om man justerar för export blir det än större skillnad till Sveriges favör - då skog, gruv och stål industrin är extremt CO2 intensiv.)
2020-12-24, 10:51
Medlem
blobben!!!s avatar
Att det har varit varmt i år har endast att göra med att det brittiska lågtrycket i kombination med det ryska högtrycket har pressat upp härligt varma sydliga vindar från kontinenten. Vem som helst kan söka på en väderkarta över Europa och verifiera påståendet.

Att det nu under jul kommer bli lite kallare har att göra med att lågtrycket har letat sig in över Finland/Baltikum och blockerar högtrycket från Ryssland.

Visst har det blivit varmare på årsbasis. Men i år har det att göra med naturliga fenomen.
2020-12-24, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Att det har varit varmt i år har endast att göra med att det brittiska lågtrycket i kombination med det ryska högtrycket har pressat upp härligt varma sydliga vindar från kontinenten. Vem som helst kan söka på en väderkarta över Europa och verifiera påståendet.

Att det nu under jul kommer bli lite kallare har att göra med att lågtrycket har letat sig in över Finland/Baltikum och blockerar högtrycket från Ryssland.

Visst har det blivit varmare på årsbasis. Men i år har det att göra med naturliga fenomen.

Fossilt koldioxid påverkar självklart klimatet i sin helhet, lufttrycken som nu påverkar atlantvindarna och ger oss en mild vinter har också påverkats av fossilt koldioxid. Han har inte fel.

Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Sanningen är som vanligt i mitten. Dubblar du CO2 i atmosfären kommer temperaturen att öka mellan 1.5-4.5 grader. Enligt Climate sensitivt models, i det lägre intervallet enligt energi balance models.

Så temperaturen har ökat med 0.7 grader sen förra sekelskiftet, och det har knappast orsakat någon katastrof. En lika stor ökning till lär inte heller göra det.

MSM använder bara detta som (ytterligare en) murbräcka för att slå sönder det förhatliga kapitalistiska samhället. Annars är det märkligt att Greta inte tycker att kinas utsläpp är ett problem, då kineser släpper ut dubbelt så mkt CO2 per capita. (Och nej om man justerar för export blir det än större skillnad till Sveriges favör - då skog, gruv och stål industrin är extremt CO2 intensiv.)

Visserligen inga katastrofer, men allt fler "naturkatastrofer" sker. Nåväl, bekymret är snarare permafrosten som smälter och i sin tur kommer släppa ut enorma mängder gas och koldioxid. Det blir en feedback effekt, och mer ökning är därför inte önskvärt.
Senast redigerad av testocyp 2020-12-24 kl. 10:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in