2020-12-24, 09:07
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Minns mina barndoms jular. Vi barn var alltid ute och pulsade och lekte i snön - byggde snögrottor och snögubbar.

Numera är det plusgrader och regn. Eller sol, som igår. Jätteskönt på sätt och vis, men det ger ju knappast någon julstämning.

Är det klimathotet och koldioxiden i luften som spökar? Tycker lite synd om dagens ungar som inte får uppleva det vinterlandskap som vi tog för givet kring jularna på 80-talet.

På den tiden brukade jag och min far starta dagen med en längdskidtur runt lokala golfbanan innan vi åt julfrukost med risgrynsgröt och öppnade första klapparna.

Är det inte lite sorgligt hur jularna ter sig numera?

Men God jul på er ändå!

Kram
/Tupo
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-12-24 kl. 09:10.
2020-12-24, 09:14
Medlem
Pastellfisks avatar
Fast det där med att barndomens jular var vita är något av en personlig faktoid. Jag minns också mina jular som vita men kan konstatera att 4-5 av kanske 10 faktiskt var vita.

https://www.svt.se/special/nej-se-det-snoar/

Minnet är selektivt och du minns företrädesvis det som var mysigt och så som man önskar snarare än alla de jular/vintrar som regnande bort eller slutade med slask.

GOD JUL
2020-12-24, 09:18
Medlem
Det är en positiv utveckling, och den har ingenting med koldioxid att göra.
2020-12-24, 09:29
Medlem
yz44s avatar
Klimatet är i ständig förändring, det s.k. hotet är naturliga variationer.
2020-12-24, 09:31
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Fast det där med att barndomens jular var vita är något av en personlig faktoid. Jag minns också mina jular som vita men kan konstatera att 4-5 av kanske 10 faktiskt var vita.

https://www.svt.se/special/nej-se-det-snoar/

Minnet är selektivt och du minns företrädesvis det som var mysigt och så som man önskar snarare än alla de jular/vintrar som regnande bort eller slutade med slask.

GOD JUL

Beror ju helt på vilken geografisk plats man här diskuterar.

Det är ingen barndomshallucination att snötäcken i Sverige minskat radikalt jämfört med för 30-40 år sedan. Är själv uppvuxen vid Norrlandskusten. Senaste decenniet har det funnits snöfria jular och nyårsaftnar. På sent 70-tal och fram till 1990 ungefär hade vi långa vintrar med okristliga mängder med snö. Nuförtiden kan man hoppas att det kommer lite snö framåt januari då skidbackarna kan öppna, och inte behöva sätta fart på snökanonen vareviga gång
2020-12-24, 09:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Vad tror du att den "positiva" utvecklingen beror på då? Säg inte en naturlig cykel för de startas ju av något. Vad är annorlunda?
2020-12-24, 09:38
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos

Att det inte skulle ha något med koldioxidhalten i luften att göra är väl en konspirationsteori?

Jag tycker media ständigt och jämt pratar om koldioxid som orsak till klimatförändringarna, så nog ligger det en hel del i det?

Varför har så många ett behov av att sätta på sig foliehatten i samma stund som de debatterar klimathotet?

Hursomhelst är det trist att jularna är så milda på 2000-talet. Såg på SVT om ett par som firade jul med att bada, utomhus! Vinterbad brukade vara något för de mest härdade, en fjäder i hatten liksom.

År 2020 kan dock kreti och pleti bada utomhus utan att det väcker minsta förundran. Ingen höjer längre på ögonbrynen, då det inte är det minsta imponerande att vinterbada under dessa milda klimatförhållanden som vi numera lever under.

Snarare är det närmast behagligt i vattet. Nästan så man själv vill hoppa i badbyxorna för ett uppfriskande dopp vid sin lokala badplats.

Jämför det med att bygga snögrottor och göra snöänglar, iklädd vadderade tumvantar, täckjackor och snowjoggings - Det normala! Tiden är ur led, minst sagt.
2020-12-24, 09:41
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Beror ju helt på vilken geografisk plats man här diskuterar.

Det är ingen barndomshallucination att snötäcken i Sverige minskat radikalt jämfört med för 30-40 år sedan. Är själv uppvuxen vid Norrlandskusten. Senaste decenniet har det funnits snöfria jular och nyårsaftnar. På sent 70-tal och fram till 1990 ungefär hade vi långa vintrar med okristliga mängder med snö. Nuförtiden kan man hoppas att det kommer lite snö framåt januari då skidbackarna kan öppna, och inte behöva sätta fart på snökanonen vareviga gång

Man behöver inte ens åka så långt för att det S-ka vara en sanning. Norr om säter var det exakt likadant. Men inte längre.

Det här är sista julen jag firar i skit väder och tänker numera fira julen i solen. Visst det kanske inte är ett vinter paradis men iallafall inte grått och regn.
2020-12-24, 09:46
Avslutad
Senast det var en vit jul i Sverige var 2012, alltså inte 80 talet.

Dessutom fanns det helt flertalet snöfria jular på 30 talet också.

Jag saknar också riktigt vita jular, men det har inget med människoskapta klimatförändringar att göra.
2020-12-24, 09:48
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Att det inte skulle ha något med koldioxidhalten i luften att göra är väl en konspirationsteori?

Jag tycker media ständigt och jämt pratar om koldioxid som orsak till klimatförändringarna, så nog ligger det en hel del i det?

Varför har så många ett behov av att sätta på sig foliehatten i samma stund som de debatterar klimathotet?

Hursomhelst är det trist att jularna är så milda på 2000-talet. Såg på SVT om ett par som firade jul med att bada, utomhus! Vinterbad brukade vara något för de mest härdade, en fjäder i hatten liksom.

År 2020 kan dock kreti och pleti bada utomhus utan att det väcker minsta förundran. Ingen höjer längre på ögonbrynen, då det inte är det minsta imponerande att vinterbada under dessa milda klimatförhållanden som vi numera lever under.

Snarare är det närmast behagligt i vattet. Nästan så man själv vill hoppa i badbyxorna för ett uppfriskande dopp vid sin lokala badplats.

Jämför det med att bygga snögrottor och göra snöänglar, iklädd vadderade tumvantar, täckjackor och snowjoggings - Det normala! Tiden är ur led, minst sagt.

De milda vintrarna har inget med klimathotet att göra. Ingenting. https://sverigesradio.se/artikel/7385304 En av många artiklar som förklarar för er som inte förstår. Man ska vara försiktig innan man börjar dra sig med ord som foliehatt bara för att man är korkad.
2020-12-24, 09:55
Avstängd
Faronstreams avatar
Jag har tittat på SMHI's nedladdningsbara statistisk för en ort i inre södra svealand gällande dagstemperaturer på minussidan kl 12 på julafton och följande syns.

80-talet: 3 år (1981, 1986,1988)
90-talet: 6 år (1991,1992,1993,1995,1996,1997)
00-talet: 6 år (2000,2001,2002,2004,2008,2009)
10-talet: 4 år (2010,2012,2014,2018)

Det varierar en del med andra ord men någon större minskning syns inte, tom mer under 00-talet än 80-talet.
2020-12-24, 09:57
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
De milda vintrarna har inget med klimathotet att göra. Ingenting. https://sverigesradio.se/artikel/7385304 En av många artiklar som förklarar för er som inte förstår. Man ska vara försiktig innan man börjar dra sig med ord som foliehatt bara för att man är korkad.

Alltså snälla, kalla mig inte korkad. Tro mig, jag hänger med och har koll. Läser både MSM och alternativmedia. Utifrån det kontemplerar jag och tänker självständigt. Det är uppenbart att MSM har mer rätt i denna fråga än alternativmedia. Koldioxidhalten till följd av mänsklig aktivitet(fossil förbränning) är boven som fuckar med klimatet.

Alternativmedia trumfar dock MSM i andra spörsmål, tex invandringsdebatten, men det är ju en helt annan diskurs, som förs lämpligast i I&I.

Jag är INTE korkad!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in