• 1
  • 2
2020-12-24, 01:07
Medlem
Hej
Har en hemmaboende son som har skuld hos kronofogden på ca70000 som ev kan bli 90000kr. Min fråga är hur detta påverkar min sambo och mig? Sonen ska i Jan börja studera med CSN och har planer på att kontakta skuldsanerare i kommunen och börja betala av. När man läser om utmätning av lön/inkomst står det att man tittar på hela hushållets inkomst, påverkar det oss? Kollar de oss då han är vuxen 20år och bor och betalar hyra hos oss? Och varför gör man det isf? Och vad innebär det isf? Kan det betyda att vi blir tvungna att betala något eller att vi blir tvungna att försörja honom?
Citera
2020-12-24, 01:16
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stregaverde
Hej
Har en hemmaboende son som har skuld hos kronofogden på ca70000 som ev kan bli 90000kr. Min fråga är hur detta påverkar min sambo och mig? Sonen ska i Jan börja studera med CSN och har planer på att kontakta skuldsanerare i kommunen och börja betala av. När man läser om utmätning av lön/inkomst står det att man tittar på hela hushållets inkomst, påverkar det oss? Kollar de oss då han är vuxen 20år och bor och betalar hyra hos oss? Och varför gör man det isf? Och vad innebär det isf? Kan det betyda att vi blir tvungna att betala något eller att vi blir tvungna att försörja honom?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3...B6rjningsplikt

Försörjningsplikt*är*föräldrars*eller*vårdnadshava res*ansvar för sina*barns*försörjning och den regleras främst i*Föräldrabalken*7 kap.

I*Sverige*gäller försörjningsplikten till dess att barnet fyller arton år. Om barnet studerar på*gymnasienivå*eller motsvarande kvarstår försörjningsplikten upp till 21-årsdagen.
Citera
2020-12-24, 01:19
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stregaverde
Hej

Tror du hittar svaret här.

https://lawline.se/answers/utmatning...or-tillsammans
Citera
2020-12-24, 01:21
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3...B6rjningsplikt

Försörjningsplikt*är*föräldrars*eller*vårdnadshava res*ansvar för sina*barns*försörjning och den regleras främst i*Föräldrabalken*7 kap.

I*Sverige*gäller försörjningsplikten till dess att barnet fyller arton år. Om barnet studerar på*gymnasienivå*eller motsvarande kvarstår försörjningsplikten upp till 21-årsdagen.

Det där har ingenting med frågan som T. S frågar om.
Citera
2020-12-24, 01:22
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det där har ingenting med frågan som T. S frågar om.

Han frågade om försörjningsplikt.
Senast redigerad av argaangelica 2020-12-24 kl. 01:27.
Citera
2020-12-24, 01:24
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Han frågade om försörjningsplik.

Du har helt rätt😊 sorry, jag får gå med svansen mellan benen😁😂😂
Citera
2020-12-24, 01:42
Medlem
Citat:
Han frågade om försörjningsplikt.

Jo men det var nog inte svaret han sökte, han sökte snarare nog svar angående om kronofogden kan komma hem till dem och utmäta deras saker för sonen bor under samma tak.
Och om dom tar varenda slant pojken får in, så föräldrarna får bekosta honom mat. (När han bor hemma)
Citera
2020-12-24, 01:45
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jo men det var nog inte svaret han sökte, han sökte snarare nog svar angående om kronofogden kan komma hem till dem och utmäta deras saker för sonen bor under samma tak.

Eller kronofogden typ utmäter deras lön pga försörjningplikt då hen har CSN etc typ.
Citera
2020-12-24, 08:03
Medlem
Basns avatar
Det som händer är att din sons "beneficium" blir mindre då han bor med andra personer. Kronofogden utgår då från att din son inte betalar en hel hyra, och kan därför utmäta större belopp varje månad.

Detta kommer inte att påverka er på något sätt. Eran inkomst rörs inte 🙂

Ni har ingen försörjningsplikt, om det är eftergymnasiala studier eran son ska inleda. Om han däremot ska plugga på gymnasiet är ni försörjningspliktiga tills dess att han har fyllt 21 år.
Citera
2020-12-24, 08:51
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Eller kronofogden typ utmäter deras lön pga försörjningplikt då hen har CSN etc typ.

Varför kallar du en son för ”hen”?
Citera
2020-12-24, 09:22
Medlem
Ganadirs avatar
Det är sant att hela hushållets inkomst tas med i beräkningen.
Det räknas ut ett belopp som din son får behålla och klara sig på och det baseras på hushållet.
Man räknar med att man har gemensamma utgifter och äter ihop.
Allt utöver beloppet går till skulderna.
Citera
2020-12-24, 09:31
Medlem
Han kommer plugga yrkesutbildning på komvux så om jag förstått det rätt så anses jag vara försörjningsskyldig men jag behöver inte betala på hans skuld utan det som ev kan vara är att han får betala mer till kronofogden för att han bor hemma?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in