Citat:
Ursprungligen postat av
humantoilet
Är nästan 50, började träna i mars.. styrketräning. Inga synliga resultat alls. ..Kör oftast 8-12 reps och 3 eller 4 set... Ökar vikterna lite ibland, så jag ligger på gränsen till vad jag klarar.
Försöker köra så mkt jag kan med fria vikter så jag får balans och koordination på köpet.
Kan bara säga att jag blivit mkt starkare än förut och vardagen känns lättare. Det är väl inte fel direkt. Tränar 3 ggr i veckan ungefär. ..
Är steroider skadligt om man är så gammal? Kan det va testosteronbrist som gör att man bara blir starkare utan att få större muskler? Tar det mkt längre tid för mig än någon som är 20 t ex?

Tänkte se ut ungefär såhär om ca 20 år, sen kan jag gifta mig med en 20åring i thailand.

Men främst vill jag orka med mitt jobb tills jag går i pension och inte bli sjukpensionär. Anledningen till att jag började träna va att jag kände mig som en 90-åring varje dag, och bara ville gå i pension, trots att jag inte är så gammal än..
Bör man kolla upp testosteron-nivåer om inget händer när man tränar ?
55 år kines:
https://i.imgur.com/wWwqZMo.jpg
66 år arab:
https://i.ytimg.com/vi/Hj8XWG-1bH0/maxresdefault.jpg
Grattis till reslutaten!
Att du skulle ha testosteronbrist är naturligtvis inte helt uteslutet men mycket osannolikt. Testobrist ger ju flera symptom; bristande sexlust, allmän slöhet, nedstämdhet, sömnstörningar, etc. och givet att du blivit starkare under dom här månaderna låter det än mer osannolikt.
Jag har själv varit där, d.v.s. tränade hårt på gymet när jag närmade mig halvseklet. Och tro mig eller ej- jag gjorde då dom snabbaste resultaten styrkemässigt någonsin och jag var ändå skapligt vältränad sedan tidigare. Så mycket till muskeltillväxt blev det dock inte. Inte för att jag brydde mig; - får man snyggare kropp om man går från 90 till 95-100? Tveksamt!
Muskeltillväxt handlar mycket mer om kost än om träningsprogrammet. Om du av estetiska skäl vill gå upp i vikt, känner dig tunn osv. så är väl tipset att du ska se över matintaget, annars tycker jag inte du ska bry dig. Ökar styrkan kommer det också att så småningom att synas på muskulaturen.
Fortsätt skynda långsamt! Bra att du kör fria vikter. Balans, koordination och rörlighet blir viktigare ju äldre vi blir.