• 1
  • 2
2020-12-23, 16:04
Medlem
Yrins avatar
Trots att jag var i mellanstadie-åldern när den syntes på himlen 96 och 97 så har jag absolut noll minnen av denna. Någon annan gamling som kommer ihåg detta och kan beskriva hur det såg ut på himlen när det begav sig?
Citera
2020-12-23, 16:09
Medlem
Clay Allisons avatar
En ganska liten prick med en kort 'svans' som stod i riktning kl 2.
Citera
2020-12-23, 16:09
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrin
Trots att jag var i mellanstadie-åldern när den syntes på himlen 96 och 97 så har jag absolut noll minnen av denna. Någon annan gamling som kommer ihåg detta och kan beskriva hur det såg ut på himlen när det begav sig?

Som en ljus boll med en liten tunn svans efter..

Minns det så väl, hade vart hos en kompis och rökt en massa marijuana samt tittat på Independence day och sen när jag gick hem så såg jag den där kometen men hade inte hört ett knyst om att den skulle passera.

Då vart man lite skum kan jag milt medge.
Citera
2020-12-23, 16:11
Medlem
Turist i tidens avatar
Minns bara att medlemmarna i Heavens Gate skulle åka med i något ufo bakom kometen.
Citera
2020-12-23, 16:58
Medlem
sommarlovs avatar
Bilderna på nätet är ju ofta under perfekta förhållanden, letade lite och hittade en bild som perfekt motsvarar vad jag minns!
Den är ju tagen i Stockholm också.

https://www2.jpl.nasa.gov/comet/gif/fel1.jpg
Citera
2020-12-23, 18:18
Medlem
C-3POs avatar
Den syntes bra även från rätt ljusförorenade platser och jag minns att jag tyckte att den var väldigt cool. Särskilt som Halleys komet som kom i mitten på 80-talet blev en besvikelse. Jag åkte finlandsbåt en gång när det var helt stjärnklart och vi gick ut för att kolla på Hale Bop när vi var mitt ute på öppna havet. och då var den riktigt mäktig.
Citera
2020-12-23, 20:37
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Jag bodde vid tillfället en bra bit ute på vischan och slapp således allsköns ljusföroreningar. Jag minns att jag var ute med hunden en kall, månlös vinterkväll då jag stannade till och tittade upp mot himlen.

Där satt den på himlavalvet, en liten ljusfläck följd av en tunn, mjölkvit brudslöja. Nästan som om Gud petat ett hål på himlasfären, så att ljus från riket bortom läckte igenom. Kometen var ny, unik och dominerade därför stjärnhimlen fullständigt.

Den tanke som drabbade mig mest var att kometen kommer vara synlig igen om först 4400 år. Vilka ögon, om några, kommer att titta på kometen nästa gång den kommer? Hur ser det ut på jorden då?

Det gav en smått svindlande känsla att fundera över detta och jag kände en slags tacksamhet över att jag fått möjlighet att se kometen och vara med om denna astronomiska händelse.
Senast redigerad av Banzai-Perkele 2020-12-23 kl. 20:41.
Citera
2020-12-23, 21:32
Medlem
Jag var uppe i Jemezbergen långt ute i en öde nationalpark på 2500 m höjd och fick se en helt oförglömlig syn med den dubbla svansen (en ”släpande” och en driven av solvinden) klart synlig. Jag hade även nöjet att på nästan samma ställe se kometen Hyakutake i mars -96. Då höll vi på att dö på vägen ner när vi kanade på isen på vägen mot ett högt stup och fick stopp cm från kanten vilken tog över minnet av kvällen så den kometen minns jag inget av.
Citera
2020-12-23, 22:41
Medlem
Hale-Bopp syntes betydligt bättre än kometen som svepte förbi i somras. Men det är ju mörkare på vårvintern än i juli...
Citera
2020-12-23, 22:50
Medlem
jori9900s avatar
HB kometen var ju som ett färgfyrverkeri på himlen i flera månader.. Riktigt cool
Citera
2020-12-23, 23:04
Medlem
dentages avatar
Hale bop hade två svansar, den ena syntes dock sämre, då den var svagare. Kometen var synlig under 18 månader vilket ovanligt lång tid för en komet att vara synlig. Förmodligen även den mest fotograferade kometen i mänsklighetens historia.
Citat:
Hale–Bopp, formellt betecknad C/1995 O1, är en komet som var en av de mest observerade kometerna under 1900-talet. Den kunde ses från jorden med blotta ögat under rekordlånga 18 månader 1996 och 1997, vilket är dubbelt så länge jämfört med det tidigare rekordet av den stora kometen 1811. När den var som ljusast våren 1997 nådde den magnitud 0 och den förblev så ljus under hela två månader. Även om den största ljusstyrkan i sig inte var något rekord så har ingen annan komet varit så ljus så länge.

Kometen var ett viktigt inslag i den amerikanska domedagssekten Heaven's Gate.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hale%E2%80%93Bopp
Citera
2020-12-28, 20:37
Medlem
arcsins avatar
Jag minns att den var stor och vit på himlen, och extremt lätt att få syn på. Den stod helt still, vilket förundrade mig, då jag tidigare trodde att kometers rörelse syntes med blotta ögat.

Denna bild tycker jag visar ungefär hur det såg ut med blotta ögat. Jag kan inte minnas att två svansar syntes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in