Citat:
Ursprungligen postat av
HerrWarum
Det är väl där den lingvistiska kompetensen kommer in. Den kan ju förändras genom åren
Ja, att den "lingvistiska kompetensen" kan "förändras genom åren" betvivlar jag inte men det saknar betydelse enligt mig, för jag menar att ordet ungkarl är definierat av människor i ett sammanhang som en negation till äktenskap eller för att uttrycka mig med Wittgensteins ord som ett språkspel. Vad som för mig är betydligt svårare att besvara ifråga om syntetiskt och analytiskt är matematiken. Är heltalen att förstå som syntetiskt eller analytiskt? Att 2+1=3 utan att vi behöver undersöka saken. För Wittgenstein är även matematiken ett språkspel som definieras av sina egna regler och när man läser Euklides så är det ett reptrick han tar till, när axiom som inte förklaras används som utgångspunkt.
Citat:
Om hundra år är kanske mycket av vad vi anser kan förklaras genom analys inte längre möjligt. Det är ju ofta något jag har förstått att man stöter på inom historia - man måste resonera sig fram och kolla massa olika källor för att fram definitioner. Filologi?
Nej, för om någonting ändras "genom analys" så är det per definition att betrakta som syntetiskt. Att tre är större än två behöver liksom inte analyseras och inte ens genom att man "måste resonera sig fram och kolla massa olika källor för att fram definitioner. Filologi".
Citat:
Så kanske är skillnaden mellan syntetiskt och analytiskt inte knivskarp, men förflyttar sig hela tiden.
Jag anser att den inte kan förflyttas, utan är något konstant.
Citat:
I slutändan är det beroende av kognitiva processer, och vad vi fyller hjärnan med är väldigt olika i kulturer, historiskt och geografiskt.
Det må vara hänt men matematiska sanningar är desamma oavsett vilka "kognitiva processer, och vad vi fyller hjärnan med är väldigt olika i kulturer, historiskt och geografiskt" eller hur.