Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-28, 14:26
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Fast det rör sig ju inte om en åsikt, du har bevisligen nått en felaktig slutsats bara genom att titta på aktiers pris. Det funkar ju inte så i verkligheten att en aktie är mer prisvärd bara för att en st. aktie har ett lägre pris. Man måste ju kolla på hur många aktier bolaget gett ut och göra nån sorts bedömning av hur mycket bolaget är värt. Att köpa en aktie för att priset är i ören och tro att man fått den "billigt" är ju helt åt helvete fel tänkt, men du vill tydligen inte fatta det.

Jo, det är en åsikt du har, ingenting mer.
Du har tydligen inte förstått något av det jag har skrivit. Jag är för ointelligent för att få dig att förstå, jag ber om ursäkt för det.
Citera
2020-12-28, 18:51
  #158
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Innan 1929 börskrasch, så gick börsen också rakt uppåt. Sen kom kraschen. Flera ekonomer sa att början av året gick börsen väldigt starkt uppåt. För stark. Föreställ statsfinanserna börja investera mycket i Corona vård medans börsen ha gått upp i iallafall med Nasdaqindex ca 40% +.

Detta är en induktion att de kommer bli att 2021, att vi kommer ha ännu större finanskris sedan börskraschen 1929 och många ekonomer varna inför att statsfinanserna runt i världen skenar iväg. Många säger så fort om landets regeringar börja införa universell basinkomst, då är de ett tecken att världens ekonomier må inte så bra.

Margret Wallström varnade vid 2017 att Sverige är på väg in till en lågkonjunktur. Corona speedade bara upp de. Som lekman analys, så ser jag återhämtningen bli som en U-formad återhämtning, där de kan ta årtionde att komma tillbaka.

Mitt råd: sälj alltid och börja investera fysiskt guldmynt. För då kommer valutan vara lönlöst. De var så de hände den 1929, ca åtta år efter spanskan sjukan. De var så andra världs kriget började, för tyska deutchmark hade så hög inflation att självaste marken var bra för att tapetsera på väggarna.
Jag gillar inte guld p g a spreaden. Köper man guld för hundratusen så får du guld värt nittiotusen, det är en förlust redan från start. Det kommer ta många år innan priset stigit så att förlusten är utraderad och nån eventuell vinst är i sikte. Vill man skydda sig superinflation så är väl aktier bättre. Äger du en tiondel av Volvo så äger du en tiondel av Volvo, oavsett om valutan tappar i värde.
Citera
2020-12-30, 11:18
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Pengarna hamnar ju på börsen, det är därför just den går upp. Men den totala mängden pengar ökar och då blir dom mindre värda. Det kommer få effekt på längre sikt.

Men vad kommer hända när stimulanserna försvinner? Om det är pengarna som trycks in i systemet som hittar till börsen och får den att stiga, så måste väl det extra trycket uppåt försvinna någongång? Stimulanser för lånade pengar kan väl inte ske förevigt?
Citera
2020-12-30, 19:56
  #160
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Men vad kommer hända när stimulanserna försvinner? Om det är pengarna som trycks in i systemet som hittar till börsen och får den att stiga, så måste väl det extra trycket uppåt försvinna någongång? Stimulanser för lånade pengar kan väl inte ske förevigt?
Det är som med lånekarusellen och bostadspriserna. Så länge räntorna är låga kan man låna och konsumera, och betala alltmer för bostäder och placera pengar på börsen. Aktieutdelningar och vinster ska investeras, och på så vis strömmar ännu mer pengar till börsen. Som då fortsätter att stiga osv. Hur länge denna sjuka pengamaskin kan fortsätta att snurra vet ingen. Förra gången tog det slut med bolånekraschen 2008, när de amerikanska bostadsköparna helt plötsligt skulle börja amortera på lånen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback