• 1
  • 2
2020-12-23, 02:21
Medlem
Besökte en park i närheten där det finns en del änder. Jag tog med en limpa bröd och de åt upp den på 1 minut. Återvände och tog med 4 st. De åt upp dem på några minuter. Så gick och köpte 10 brödlimpor och mata dem och de blev inte mätta heller. De ville ha mer.

Undrar blir dem aldrig mätta? De blev ett krig mellan dem om bröden

Kan de äta hur mycket som helst? Eller är det dåligt att ge dem för mycket bröd då de inte kan känna någon mättnadskänsla?

Gav dem både vitt och brunt bröd.
Citera
2020-12-23, 02:28
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tentss
Besökte en park i närheten där det finns en del änder. Jag tog med en limpa bröd och de åt upp den på 1 minut. Återvände och tog med 4 st. De åt upp dem på några minuter. Så gick och köpte 10 brödlimpor och mata dem och de blev inte mätta heller. De ville ha mer.

Undrar blir dem aldrig mätta? De blev ett krig mellan dem om bröden

Kan de äta hur mycket som helst? Eller är det dåligt att ge dem för mycket bröd då de inte kan känna någon mättnadskänsla?

Gav dem både vitt och brunt bröd.

Om det är så mycket änder som här får inte alla en bit av bara 15 limpor. Klart de är hungriga när de inte ätit något.

Och de följer efter dig när du går, ifall du skulle falla ihop. Då är de beredda att äta upp dig.
Citera
2020-12-23, 02:29
Medlem
tazzos avatar
Tror dom har bra ämnesomsättning så dom förbrukar det snabbt. Mycket skiter dom också
Citera
2020-12-23, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Om det är så mycket änder som här får inte alla en bit av bara 15 limpor. Klart de är hungriga när de inte ätit något.

Och de följer efter dig när du går, ifall du skulle falla ihop. Då är de beredda att äta upp dig.

Var säkert omkring 30 änder i parken. Så det blev väl ungefär en halv limpa per and. De alla stod omkring mig och ville ha mer. Vissa kom fram till mig och tog från min hand. Visade ingen rädsla.
Citera
2020-12-23, 02:33
Medlem
revodnebs avatar
Du ska inte ge dem bröd, det är inte bra för dem. Ge dem majs istället, mer näring. Här har du en liten guide:

https://www.expressen.se/mama/mamali...-ge-i-stallet/
Citera
2020-12-23, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du ska inte ge dem bröd, det är inte bra för dem. Ge dem majs istället, mer näring. Här har du en liten guide:

Äter de verkligen majs,havre och ris? Aldrig sett någon de dem det eller nämnt det innan. Alltid varit bröd. Men får testa imorgon.
Citera
2020-12-23, 02:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tentss
Äter de verkligen majs,havre och ris? Aldrig sett någon de dem det eller nämnt det innan. Alltid varit bröd. Men får testa imorgon.

Du måste koka riset först. Havren vet jag inte.
Citera
2020-12-23, 03:02
Medlem
onelostsouls avatar
Om du ska mata änder med bröd se då iaf till att det är grovt & nyttigt bröd.
Vindruvor, morötter, urkärnade äpplen (kärnor i äpplen är giftiga för fåglar) majs, gurka, sallad, havre och mùsli är annars utmärkta saker du kan mata änderna med. (Men ge dem aldrig avakado, det är också giftigt för fåglar att äta).
Citera
2020-12-23, 03:19
Medlem
neuron-drones avatar
Ris- eller majskakor är nyttigt. Och det är för få som matar med bröd för att de ska få angelwing. Har aldrig sett det i Sverige. Bröd med frön i är OK. Dåligt år att mata änder. Varm vinter. Det är coolare när det är is och det kommer 500 st till dig.
Citera
2020-12-23, 03:28
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Har hört att visa fåglar inte kan känna mättnad. Vet inte hur det är med änder dock.

Kul också och se en djurvän som matar fåglar och kul om du börjar med frukt/grönsaker då som tidigare sagt bröd inte är det bästa.
Citera
2020-12-23, 03:31
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Har hört att visa fåglar inte kan känna mättnad. Vet inte hur det är med änder dock.

Kul också och se en djurvän som matar fåglar och kul om du börjar med frukt/grönsaker då som tidigare sagt bröd inte är det bästa.

Har också tidigare trott att bröd skulle vara bra fågelmat men ...

"DÄRFÖR SKA DU INTE MATA ÄNDER MED BRÖD (MEN DET HÄR KAN DU GE I STÄLLET!)".
Citera
2020-12-23, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onelostsoul
Om du ska mata änder med bröd se då iaf till att det är grovt & nyttigt bröd.
Vindruvor, morötter, urkärnade äpplen (kärnor i äpplen är giftiga för fåglar) majs, gurka, sallad, havre och mùsli är annars utmärkta saker du kan mata änderna med. (Men ge dem aldrig avakado, det är också giftigt för fåglar att äta).

Får skippa vita brödet då och köra på det bruna.

Hade ingen aning att de kunde även äta morötter,vindruvor,majs,gurka eller sallad. Antar att jag får skala morötterna eller göra dem i mindre bitar hemma innan jag matar dem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in