• 2
  • 3
2021-05-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Dessutom är det bra att lära sig distar som är likt Redhat.
Jag jobbar mycket på stora enterprise företag, där gäller i princip bara Redhat.

Jag utförde jobb åt Telia i Alvik Strand och där var det bara Redhat i deras serverhall.
Citera
2022-01-20, 12:28
Medlem
kolla här
Suse announces new distro for those who miss the old CentOS: Libertylinux
https://www.theregister.com/2022/01/...liberty_linux/
Citera
2022-01-20, 14:40
Medlem
Ögnade igenom tråden.

Om du ska "lära" dig Linux för ditt hemmpulande på hobbyistnivå så rekommenderar jag att välja en disto med en stor community av engagerade användare och där dominerar Ubuntu för de som vill ha väldigt GUI:ig experience och där mycket 3:e-partsaker ofta har färdiga och fungerande paket.

För entusiasterna har ju ARCH seglat upp, där du kan greja mycket mer eller ja, inbjuder till mer grejande.

Gällande snacket om företag och stora företag så använder de, eller bör använda någon form av configuration management där då den underliggande disten blir relativt ointressant.

Så om du vill lära dig professionell linux-admin så satsa på antingen Debian eller RedHat (Fedora går finfint) och sedan lägger du krutet på att lära dig primärt Ansible men också puppet för att lägga till en agentless och en agent-based configuration management.
Citera
2022-01-20, 20:24
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
kolla här
Suse announces new distro for those who miss the old CentOS: Libertylinux
https://www.theregister.com/2022/01/...liberty_linux/

Känns jäkligt märkligt detta utspel av SUSE, förstår inte varför dom vill göra detta?
Citera
2022-01-21, 17:45
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Känns jäkligt märkligt detta utspel av SUSE, förstår inte varför dom vill göra detta?

Plocka marknadsandelar bland folk som sitter på CentOS-burkar de inte vet vad de skall göra med?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in