Citat:
Ursprungligen postat av
Nosstock
Hej,
Jag skall precis installera CentOS för att lära mig Linux, men nu är det påväg bort?! Så jävla dålig timing.
Ska man installera CentOS stream eller vad rekommenderar ni? Vill lära mig Linux i helhet, men också mycket server, nätverk och säkerhet.
Du har alternativ som Rocky Linux som ska släppas snart och följer ett mer traditionellt release system.
Citat:
Ursprungligen postat av
rocketrace
Själv hade jag nog hållit mig till Linux Mint och hållit mig undan obskyra distar.
... Linux Mint är en jämfört liten tredjepartsdistro med ett hackat DE (cinnamon, en skakig fork av ett åldrande GNOME 3.3nåt) slängt ovanpå. CentOS och RHEL som det är klonat av är en av världens absolut största distros för servrar hanterat av ett enormt företag och community?
Det är inget fel att gilla Mint men det är en jämfört sketliten distro med en minimal dev-grupp som existerar som barnbarn till en större stabil distro. Den har ett rykte som är baserat på nåt som var sant fem år sen när Ubuntu som det är en påbyggnad på var problematiskt när det kom till tredjepartsdrivrutiner och annat.
Sen är det ju för destkops inte servrar vilket (nu) CentOS Stream (och Rocky Linux som är i beta nu) är.