Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Ideologier brukar bygga på en kraftigt förenklad modell över hur samhället fungerar samt en vision om hur det ultimata samhället borde se ut. Delar vi inte visionen så är vi sämre människor som skall rullas i tjära och fjäder. Delar vi inte bilden av hur världen fungerar så räcker det oftast med en offentlig idiotförklaring.
Min största fundering är varför vi skiljer mellan ideologi och religion när religion implicerar ideologi. De som attraherades av nazismens budskap i trettiotalets Tyskland anses ansvariga för andra världskrigets elände därför att nazismen förutspråkade ett vidrigt samhälle. Dagens muslimer anses däremot inte ansvariga för eländet som sprids genom islams utbredning. Varför anses det som finare att vara religiöst än ideologiskt styrd? Var ligger den egentliga skillnaden?
Utan att vilja polemisera med dig skulle jag vilja peka på ett möjligt svar på dina frågor. En del av förklaringen är att religioner ofta är betydligt mindre enhetliga företeelser är politiska ideologier. De rymmer helt enkelt fler olika uppfattningar. Så om någon begår övergrepp i religionens namn är det inte lika givet att alla som hör till religionen anser att det är rätt. Nazismen är en ideologi som inte kan uttolkas på ett icke-förtryckande sätt. Många religioner har icke-förtryckande uttolkningar.
Det kan även ha att göra med synen på i vilken mån identiteten är valbar. Religiösa föreställningar betraktas ofta, rätt eller fel, som mer personliga, mindre valbara, hårdare knutna till identiteten. Lite som etnicitet. Medan politiska föreställningar ses som mer lika preferenser, mer valbara men också mer instrumentella och därmed som ”lovligt byte” för kritik.
Med det sagt så kan jag framhålla att jag är för sansad religionskritik.