Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-22, 12:33
Medlem
Med svenska mått är allt över 19 999kr brutto per månad en rejäl lön och man ska inte klaga eftersom Mufasa i Somalia tjänar mindre på att råna fraktfartyg.

Så länge svensken har råd med en etta i ett kommunistgetto och kan unna sig att tända ett stearinljus till Let’s Dance så är den överlycklig.
USA med sina låga skatter och höga löner är givetvis sämst i hela världen; ”Sverige bäst.”

Svenskar är lite som kossor som står på ett öppet fält med en hjärndöd blick och tuggar gräs godtyckligt.
Citera
2020-12-22, 12:58
Medlem
Facebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Hahahaha, nej.
Inte med en hyra på 2900 där el ingår.
Dröm vidare, finns inga sådana hyror! Kanske 0,0001% har den hyran..
Citera
2020-12-22, 13:29
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
I år är man lycklig med en lön upp till 43 k.
Sen blir man bara irriterad när staten tar allt över det.

Exakt. Det är enormt frustrerande att jobba i ett högt avlönat yrke och prestera bra dag in och dag ut hos ett företag och sen se din prestation beskattas så högt. Sen så spelar det knappt någon roll vad du får i löneökning då det mesta försvinner i skatt.

Efter statlig skatt så behöver du minst öka med dubbelt så mycket i lön som du kan tro för att det ska märkas av någon skillnad.
Citera
2020-12-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Du har rätt. Jag är 90 talist och tjänar mer än 99% av alla svenskar som systemutvecklare i Kina. Känns ganska sjukt att folk på flashback anser att jag är rik medan jag själv ser mig som medelklass i Kina. Samtidigt som levnadskostnaderna är betydligt lägre här än Sverige så jag har nog samma köpkraft som en person som tjänar 200k sek per månad i Stockholm. Känns rätt sjukt.

Ja, jag var kanske lite onödigt provokativ i mitt inlägg men välutbildade svenskar måste faktiskt vakna upp. Lönerna för högutbildade i Sverige är generellt väldigt låga jämfört med många i-länder. Och sedan är skatten extrem ovanpå det. Jag har länge varit förundrad att inte fler välutbildade flyttar utomlands. Kanske är svensken för snäll för att löneförhandla hårt eller något.

Det enda som Sverige har för sig (som jag kan tänka på på rak arm) är väl att räntorna är låga, avsaknad fastighetsskatt och att man knappt amorterar så boendekostnader är ju låga i Sverige. Men i övrigt blir de riktigt våldtagna av systemet.
Citera
2020-12-22, 14:02
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, jag var kanske lite onödigt provokativ i mitt inlägg men välutbildade svenskar måste faktiskt vakna upp. Lönerna för högutbildade i Sverige är generellt väldigt låga jämfört med många i-länder. Och sedan är skatten extrem ovanpå det. Jag har länge varit förundrad att inte fler välutbildade flyttar utomlands. Kanske är svensken för snäll för att löneförhandla hårt eller något.

Det enda som Sverige har för sig (som jag kan tänka på på rak arm) är väl att räntorna är låga, avsaknad fastighetsskatt och att man knappt amorterar så boendekostnader är ju låga i Sverige. Men i övrigt blir de riktigt våldtagna av systemet.

Jag delar inte din åsikt. Medelklassen har det för bra i Storstäderna idag med höga löner, låg skatt (betalar 23.5% inkomstskatt bara på min 40 000 kr lön, den borde höjas till 25-26%) och fastighetskatten borjade höjas till 1% utan tak, slopat ränteavdrag och 30-års amortering för nya och existerande bolånetagare.
Citera
2020-12-22, 14:02
Medlem
cateatdogs avatar
Hur långt är ett rep?

Det kostar pengar att bli rik och det är dyrt som fan att va svinrik.

Jag tar tar ut 30k innan skatt + en vinstdelning runt 100k / år.
Bil och halva matkostnaden tar mitt företag så det hjälper till.
Jag har det svinbra tycker jag själv. Vi skapade hem och familj med mindre än min lön ihop och det har gjort att vi lever kvar i det som vi var vana vid.
Det enda som är dyrare är fritidsintressen som båt och vi unnar oss mer på semestrar.

Vi har inte alls höga kostnader men vi amortera hårt och sparar endel.

Så för min del med 2 barn hemma så är 50k efter skatt i i hushållet en klart bra lön med bra livskvalitet så som vi bor.
Jag väljer alla dagar i veckan att leva en bra bit under tillgångarna och slippa känna någon press ekonomiskt än att leva på gränsen.
Senast redigerad av cateatdog 2020-12-22 kl. 14:06.
Citera
2020-12-22, 14:04
Medlem
Tjänar rätt ok,men kan tycka det är gött att få vända på stålarna ibland.
Man blir rätt så bekväm att ha oändligt med pengar att göra av sig tror jag.
I min ungdom fick man göra lite småinbrott för att få mat på bordet.
Inget jag ångrar direkt ingen privatperson drabbades😄
Citera
2020-12-22, 14:09
Medlem
Ursprungsfrågan Vad är en bra lön? är lite som att fråga hur långt ett snöre är. Relativt.

Så mitt svar blir relativt: Sträva efter en lön som gör att du kan ha en sparkvot på 60%. Borde vara enkelt som singel efter avslutad högskoleutbildning, mindre enkelt efter skiljsmässa och tre barn.

Ja, det går att fokusera på att minska utgifterna även/istället för att öka intäkterna för att uppnå men jag tycker det är bättre i en uppbyggnadsfas att fokusera på att maximera sina intäkter.

När du väl når 60% så inser du att din lön inte är så viktig, det blir ointressant att jämföra lönenivå. Istället så kommer du börja fokusera på värdeutvecklingen av ditt sparande, (direkt)avkastningen, dess ökning över år.

Avslutningsvis biter jag ändå på betet och säger att i Stockholm så är över 40k OK och över 50k bra. Under 50k så kommer du få svårt att bygga upp eget fuck off kapital och blir således beroende av staten för allehanda ting och tjänster under ditt liv och således är du per automatik lurad och FUCKED.
Citera
2020-12-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
I år är man lycklig med en lön upp till 43 k.
Sen blir man bara irriterad när staten tar allt över det.

Är man vettig blir man irriterad långt innan det.
Citera
2020-12-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Snyggt. Hoppas du haft det bra hittills!

Jag har haft det bra de senaste 10 åren. Dessförinnan försörjde jag mitt ex och tjänade inte så bra. Hade ett barn som blev sjukt och dog i mina armar. Exet blåste mig på allt i samband med skilsmässan. Opererat hjärtat.

Så allt har inte varit en dans på rosor i mitt liv.
Men nu är det bra och jag är frisk.
Citera
2020-12-22, 15:05
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skdipp
Ursprungsfrågan Vad är en bra lön? är lite som att fråga hur långt ett snöre är. Relativt.

Så mitt svar blir relativt: Sträva efter en lön som gör att du kan ha en sparkvot på 60%. Borde vara enkelt som singel efter avslutad högskoleutbildning, mindre enkelt efter skiljsmässa och tre barn.

Ja, det går att fokusera på att minska utgifterna även/istället för att öka intäkterna för att uppnå men jag tycker det är bättre i en uppbyggnadsfas att fokusera på att maximera sina intäkter.

När du väl når 60% så inser du att din lön inte är så viktig, det blir ointressant att jämföra lönenivå. Istället så kommer du börja fokusera på värdeutvecklingen av ditt sparande, (direkt)avkastningen, dess ökning över år.

Avslutningsvis biter jag ändå på betet och säger att i Stockholm så är över 40k OK och över 50k bra. Under 50k så kommer du få svårt att bygga upp eget fuck off kapital och blir således beroende av staten för allehanda ting och tjänster under ditt liv och således är du per automatik lurad och FUCKED.

Bara 25% i Stockholm tjänar över 40k enligt SCB och statistik jag läst, hur kan det bara vara knappt en ok lön?
Jag sparade 900 000 kr under 5.5 år på en 34 000 kr bruttolön i genomsnitt under dessa år. Inga aktie/fond avkastningar utan på sparkonto med 1% ränta. Har aldrig tjänat mer än 40 brutto som nu och är miljonär på eget sparande och ej beroende av staten direkt.
Senast redigerad av slemhog 2020-12-22 kl. 15:08.
Citera
2020-12-22, 15:14
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Omöjligt att säga, beror helt på din livssituation.

Går att leva som en kung på 20 000 i månaden samtidigt som man kan leva som en student med 50 000 kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in