Citat:
Ursprungligen postat av
Shishio
Du har rätt. Jag är 90 talist och tjänar mer än 99% av alla svenskar som systemutvecklare i Kina. Känns ganska sjukt att folk på flashback anser att jag är rik medan jag själv ser mig som medelklass i Kina. Samtidigt som levnadskostnaderna är betydligt lägre här än Sverige så jag har nog samma köpkraft som en person som tjänar 200k sek per månad i Stockholm. Känns rätt sjukt.
Ja, jag var kanske lite onödigt provokativ i mitt inlägg men välutbildade svenskar måste faktiskt vakna upp. Lönerna för högutbildade i Sverige är generellt väldigt låga jämfört med många i-länder. Och sedan är skatten extrem ovanpå det. Jag har länge varit förundrad att inte fler välutbildade flyttar utomlands. Kanske är svensken för snäll för att löneförhandla hårt eller något.
Det enda som Sverige har för sig (som jag kan tänka på på rak arm) är väl att räntorna är låga, avsaknad fastighetsskatt och att man knappt amorterar så boendekostnader är ju låga i Sverige. Men i övrigt blir de riktigt våldtagna av systemet.