Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-22, 15:29
Medlem
Skulle säga minst 60 i månaden. Kanske något mindre om man aldrig jobbar övertid. Men det är inte relaterat till levnadsomkostnader. Minns särskilt ett lönesamtal där chefen ifråga undrade vad jag skulle med så mycket pengar till... Blev lite lätt obehaglig stämning. Lön har med arbetsprestation att göra, utgifter är personligt.
Citera
2020-12-22, 15:45
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kragom
Bästa lönen är att vara skuldfri med ett hem i form av gård, med lite skog och mark.

Då klarar man sig bra på 20k i månaden utan att behöva snåla
Ofta kan man jobba hemifrån idag, så var man bor spelar då ingen roll. En billig gård får man tag på i norr, med den frid det innebär.

Det är din åsikt o det respekterar jag, men knappast representativt för vad andra tycker. Vi har olika värderingar här i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Omöjligt att säga, beror helt på din livssituation.

Går att leva som en kung på 20 000 i månaden samtidigt som man kan leva som en student med 50 000 kr

Hur menar du med student på 50k? Vilka studenter har utgifter på den lönen. Dålig jämförelse.
Citera
2020-12-22, 15:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Omöjligt att säga, beror helt på din livssituation.

Går att leva som en kung på 20 000 i månaden samtidigt som man kan leva som en student med 50 000 kr
Hur tänker du där? Utveckla.
Citera
2020-12-22, 16:18
Medlem
Stockholm har väl lägre skatt och högre löner. Som många säger är de för svårt att säga vad en bra lön är. Jag bor i vad många kallar landsbygd. Här kan man köpa ett fint hus för mellan 1,5-2m och ett sånt hus kostar 7-8m i Stockholm. Vi har inga parkeringsavgifter inga trängselavgifter och vi slipper leta parkeringar. Här tjänar chefer ca 400k-500k om året så en lön på 40 i månaden så kan man leva gott.
Jag reflekterar över att man skulle få de svårt om man bor på landsbygden och flyttar in till stan när man närmar sig pension. Den pensionen lär inte räcka långt....
Citera
2020-12-22, 16:34
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Ungefär så, jag har en pissig kärringlön på 29.000 när jag jobbar heltid.
Har inga skulder, allt är betalat, så jag jobbar bara deltid, får ut ca 14.000 i månaden, har så jag klarar mig och äter bara det jag vill ha och så jag kan tanka bilen och lite hobby.

Menar det, jag får ut mellan 18-20 netto, lyckas gott och väl försörja 2 personer och 2 katter och fortfarande ha pengar över när nästa lön dimper ner på kontot.
Allt beror på livsstilen.
Citera
2020-12-22, 16:57
Medlem
Machiavellys avatar
Jag är supernöjd med 35.000 brutto. Om mer i lön skulle innebära ännu mer jobb och ansvar så stannar jag där jag är nu och nöjer mig.

Allt handlar inte om pengar.
Citera
2020-12-22, 17:01
Medlem
Germanen.s avatar
Är du dålig på att investera så har du ändå inte mycket i slutändan, folk underskatter bra investeringar. Har en riktig skitlön men får ihop en hel del ändå, förvisso lägger man nästan 30-40h i veckan på börsen
Citera
2020-12-22, 17:43
Medlem
Imirons avatar
Det är ju idiotiskt att fråga flashback om sånt här. Här tjänar alla 80 papp och har 30 slak i isvak.

Det rimliga är ju att titta på hur fördelningen ser ut. Gissningsvis är lön ish normalfördelad (även om toppen går längre än botten).

1-20e percentilen: uselt
20-40e percentilen: inge vidare
40-60e percentilen: ok
60-80e percentilen: bra
80-100e percentilen: mycket bra (sen ballar det så klart ur när vi är på 99+ percentilen men men).

Sen kan man så klart diskutera om man bör ta hänsyn till sin utbildningsnivå, studieskulder, arbete, bostadsort, kön, etnicitet, ålder. Sånt bör man naturligtvis fundera på när man tänker på sin lön. När jag var typ 22 bast och elevassistent så drog jag in 21-22 tkr. Jag tyckte det var hyfsat eftersom folk med samma jobb, ålder och utbildningsnivå ofta kunde ligga nere på 18. Jag hade superlåg hyra (2.5tkr för hyra, el, internet etc) och få andra utgifter. Nu är jag snart civilingenjör och då lär jag väl gissningsvis iaf hoppa upp till runt 50e percentilen i lön direkt. Dvs lite över 30. Det är väl fine, så länge jag inte ligger kvar och harvar där år ut och år in. Om jag vid pension ligger på 10e percentilen kommer jag inte klaga.
Citera
2020-12-22, 17:51
Medlem
Vanstertrollets avatar
En bra lön är när du ligger precis på gränsen för statlig inkomstskatt.
Citera
2020-12-22, 19:10
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Dröm vidare, finns inga sådana hyror! Kanske 0,0001% har den hyran..
Nu bor ju jag där så jag vet (19 kvadrat med ett sovloft på 5 kvadrat). Ditt pojkrum är säkert ännu billigare dock.
Citera
2020-12-22, 19:36
Medlem
När jag bodde i Sverige för några år sedan (visserligen landsbygd och inte någon större stad) så kunde man leva riktigt gott på 30k i månaden. Allt över det var ett stort plus, jag tjänar mer än det dubbla nu i USA men det är så satans dyrt så har inte mer pengar över idag än vad jag hade i Sverige.
Citera
2020-12-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
I Stockholm är lön något så tragiskt som överskattat. Du måste tjäna minst 100k+ i månaden för att ha en hyfsad chans att kunna köpa en villa inom inte allt för lång tid här. Om ens det räcker.
Du lär ju minst ha en miljon i insats, mer för ett bättre område, och med en lön på 100k i månaden tar det dig typ 2 år att lösa en miljon om du lyckas spara 40 000 kr i månaden. Då lever du rätt "snålt" också och knappast som en VD/vad du nu är när du nu får den månadslönen. Och du får alltså efter 2 år köpa en villa i ett ganska kasst område med snudd på maxbelåning.

Att 50k i månaden skulle vara "bra" i Stockholmär ju ett skämt när priset på villorna i området ökar med 500 000+ över 1-2 år.
Visst tjänar du bra jämfört med en Svensson om du tjänar 50k i månaden men utan bostadskarriär eller arv i ryggen är du chanslös på bostadsmarknaden. Så personligen anser jag att en "bra lön" ligger otroligt mycket högre än 50k brutto i Stockholm.

Detta är helt rätt. Men man får tillägga att man, bortsett från boendet, kan leva väldigt gott på 1M+/år. Bor man lite billigare så har man det riktigt bra.

Och vad jag vet är det främst i Stockholm man kan hitta löner på 1M+. I alla fall för ingenjörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in