• 1
  • 2
2020-12-21, 16:50
Medlem
När jag var liten fick man alltid höra att maskrosen var giftig. Och att man skulle dö.

Men finns det substans för detta påstående? Kan man verkligen inte äta maskros.
Dom jävlarna är ju överallt så bra är det ju säkert. Både ogräs och ett tillskott på midsommarbordet.
Citera
2020-12-21, 16:54
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
När jag var liten fick man alltid höra att maskrosen var giftig. Och att man skulle dö.

Dom jävlarna är ju överallt så bra är det ju säkert. Både ogräs och ett tillskott på midsommarbordet.
Giftig vet jag inte men folk gjorde ju maskros vin förr. Äta maskrosor är nog inte gott så mitt tips är att äta en korv i stället
Citera
2020-12-21, 16:56
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma

Giftigt har jag nog aldrig hört. Maskrosvin är ju en gammal klassiker, och bladen används väl av vissa i sallad.

Se ex https://www.alltomtradgard.se/tradga...maskrosrecept/
Citera
2020-12-21, 16:58
Medlem
Späda blad kan ätas som sallad.
Nej, maskros är ej giftigt.
Citera
2020-12-21, 17:01
Medlem
Liberationfronts avatar
Maskros är inte giftigt. Det är på köpet en nyttoväxt som innehåller en rad ämnen som är bra för massor olika ting, men fränst rensning av levern.

Brukar göra en smoothie på Maskros, Nässla och Tistel, gör underverk
Citera
2020-12-21, 17:03
Blomman är helt okej, min vän gör bra marmelad av dem.
Citera
2020-12-21, 17:40
Medlem
Ördögs avatar
Maskros är en högst ätbar växt, även om man inte är kanin.

https://www.arktisetaromit.fi/se/ort...orter/maskros/
Skördeperiod:
Bladen plockas på våren och försommaren före blomningen då de har en diameter på mellan tio och 15 centimeter. Man tar endast två tredjedelar av bladen upptill för hand eller med sax. På odlingar används skördemaskiner. I norra Finland plockas bladen före mitten av juli. Rötterna samlas antingen på våren före blomningen eller då bladen vissnar. Blomkorgarna plockas då de har öppnats och blomställningsknopparna då de är så unga som möjligt. Rötterna grävs upp med spade eller med rotupptagningsmaskin.

Näringsvärde:
I maskrosbladen finns det rikligt med bland annat kalcium och järn samt riboflavin, C-, B6-, A- och E-vitamin.

Användning:
Bladen har en kraftig, pepprigt frän, ofta besk smak. Det lönar sig att ta bort den bittra stjälken som löper i mitten av bladet. Bladen passar i sallader, stuvningar och soppor. Rötterna kan tillsättas i soppor, gryträtter och stuvningar. De kan också användas som krydda i svagdricka eller övriga drycker, som kaffesurrogat eller som finfördelade i mjöl och gröt.
På franska kallas maskrosen pissenlit, av "pisser en lit" - kissa i sängen. Växten lär ha urindrivande egenskaper, nämligen. Ät och testa!
Senast redigerad av Ördög 2020-12-21 kl. 17:44.
Citera
2020-12-21, 17:45
Medlem
sommarlovs avatar
Har aldrig hört någon säga att den är giftig, tvärt om!
Citera
2020-12-21, 17:52
Medlem
Plocka knopparna (när de precis har tittat upp ur marken och innan de har öppnat sig), så kan du steka dem i smör och avnjuta på fröknäcke, med lite blåmögelost och honung/fikonmarmelad. Supergott tillsammans med en kall öl.
Citera
2020-12-21, 18:11
Medlem
Ganadirs avatar
Maskrossirap är det planerat att hushållet här hemma ska testa nästa år.
Ska påminna om honung i smaken.
Citera
2020-12-21, 18:27
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Maskros är inte giftigt. Det är på köpet en nyttoväxt som innehåller en rad ämnen som är bra för massor olika ting, men fränst rensning av levern.

Brukar göra en smoothie på Maskros, Nässla och Tistel, gör underverk
Vad för underverk?
Citera
2020-12-21, 19:37
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Jesus
Om det är Jesus du behöver så är det ju svampen Toppslätskivling du ska plocka, inte nån jävla maskros. Trams.

#rymdkram
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in